Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy cenią sobie przede wszystkim dużą niezależność i elastyczny czas pracy.
Aplikacja mobilna Uber służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. W grudniu wyceniono firmę na 41 miliardów dolarów. Usługa dostępna jest obecnie w 54 krajach (kilkaset miast). W Polsce samochody Ubera możemy zamówić na razie jedynie w Warszawie.
87 proc. ankietowanych kierowców jako główny powód wyboru tej formy zarobku wskazało na chęć "bycia swoim własnym szefem". Uber nie narzuca bowiem minimalnego limitu kilometrów czy też godzin pracy. Kierowca świadczący usługi pod tą marką przypomina de facto kierowcę jednoosobowej firmy. Posiadając pełną kontrolę nad swoim biznesem, 71 proc. badanych stwierdziło, że ich sytuacja finansowa poprawiła się dzięki współpracy z Uberem.
Kierowców Ubera można podzielić na pięć grup. Największą z nich tworzą osoby, dla których jest to dodatkowe źródło dochodu (52 proc.), znacznie mniejszą grupę tworzą profesjonalne firmy, dla których Uber jest jedynie jednym z wielu modeli prowadzenia biznesu (18 proc.). Grupę pozostałych 30 proc. tworzą ci kierowcy, którzy współpracują z firmą nie dłużej niż pół roku. Nieco ponad połowę pracowników floty samochodów Ubera stanowią kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie pracowali w tej branży.
Niezależnie od wieku i płci ankietowani podkreślali, że głównym powodem współpracy z Uberem jest kontrola nad czasem pracy i duża niezależność, jaką oferuje firma. Działalność Ubera wpisuje się w założenia nowych modeli biznesowych, które opierają się na potencjale mobilnych urządzeń i aplikacji, płatności bezgotówkowych oraz możliwości bezpośredniego kontaktu dostawcy usług z klientem - z pominięciem pośredników. Dlatego spotykają się one z krytyką ze strony tradycyjnych usługodawców, którymi w przypadku Ubera są przede wszystkim korporacje taksówkarskie.
Badanie przeprowadzono w grudniu ubiegłego roku na próbie sześciuset kierowców działających w dwudziestu miastach na ternie USA.
Badanie na zlecenie firmy przeprowadziła Benenson Strategy Group, zaś do jego analizy zaangażowano ekonomistę z Uniwersytetu Princeton Alana Kruegera. (PAP)
Zobacz także
Będzie można ukryć fabryczne aplikacje na nowych smartfonach Samsunga
2015-03-27, 08:57Debiutujące w drugiej połowie kwietnia na polskim rynku flagowe modele smartfonów Samsunga, Galaxy S6 i Galaxy S6 Edge, będą miały funkcje ukrywania preinstalowanych aplikacji - poinformował Jerzy Łabuda z Samsung Electronics Pols… Czytaj dalej »
Aktualizacja oprogramowania Playstation 4; nowe funkcje systemu
2015-03-27, 08:19Firma Sony wprowadziła w czwartek aktualizację systemu konsol do gier Playstation 4, dzięki której urządzenia zyskają nowe funkcje w tym możliwość stworzenia kopii zapasowej dysku twardego na nośniku USB i opcję 'usypiania' konsoli… Czytaj dalej »
Internet Wszechrzeczy szansą na rozwój Polski [wideo]
2015-03-26, 12:24Obecnie na świecie jest 12,5 miliarda urządzeń podłączonych do Internetu. Wydawałoby się, że jest to ogromna liczba. Okazuje się jednak, że stanowi to zaledwie 1 proc. Pozostałe 99 proc. fizycznego świata też ma być podłączone… Czytaj dalej »
Firma Polki z Londynu zaproszona do współpracy z Microsoft [wideo]
2015-03-26, 11:44Resist the usual - nie idź utartą ścieżką - to hasło przewodnie Natalii Talkowskiej, założycielki londyńskiego studia kreatywnego Natalka Design, specjalizującego się w graphic facilitation. Udowadnia ona, że innowacyjna forma… Czytaj dalej »
KE chce likwidować bariery na rynku cyfrowym
2015-03-25, 17:27KE przymierza się do usuwania barier na rynku cyfrowym w UE; chce ułatwić transgraniczny handel elektroniczny, uprościć zasady dotyczące podatku VAT oraz walczyć z internetowymi blokadami regionalnymi. W środę odbyła się pierwsza… Czytaj dalej »