Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy cenią sobie przede wszystkim dużą niezależność i elastyczny czas pracy.
Aplikacja mobilna Uber służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. W grudniu wyceniono firmę na 41 miliardów dolarów. Usługa dostępna jest obecnie w 54 krajach (kilkaset miast). W Polsce samochody Ubera możemy zamówić na razie jedynie w Warszawie.
87 proc. ankietowanych kierowców jako główny powód wyboru tej formy zarobku wskazało na chęć "bycia swoim własnym szefem". Uber nie narzuca bowiem minimalnego limitu kilometrów czy też godzin pracy. Kierowca świadczący usługi pod tą marką przypomina de facto kierowcę jednoosobowej firmy. Posiadając pełną kontrolę nad swoim biznesem, 71 proc. badanych stwierdziło, że ich sytuacja finansowa poprawiła się dzięki współpracy z Uberem.
Kierowców Ubera można podzielić na pięć grup. Największą z nich tworzą osoby, dla których jest to dodatkowe źródło dochodu (52 proc.), znacznie mniejszą grupę tworzą profesjonalne firmy, dla których Uber jest jedynie jednym z wielu modeli prowadzenia biznesu (18 proc.). Grupę pozostałych 30 proc. tworzą ci kierowcy, którzy współpracują z firmą nie dłużej niż pół roku. Nieco ponad połowę pracowników floty samochodów Ubera stanowią kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie pracowali w tej branży.
Niezależnie od wieku i płci ankietowani podkreślali, że głównym powodem współpracy z Uberem jest kontrola nad czasem pracy i duża niezależność, jaką oferuje firma. Działalność Ubera wpisuje się w założenia nowych modeli biznesowych, które opierają się na potencjale mobilnych urządzeń i aplikacji, płatności bezgotówkowych oraz możliwości bezpośredniego kontaktu dostawcy usług z klientem - z pominięciem pośredników. Dlatego spotykają się one z krytyką ze strony tradycyjnych usługodawców, którymi w przypadku Ubera są przede wszystkim korporacje taksówkarskie.
Badanie przeprowadzono w grudniu ubiegłego roku na próbie sześciuset kierowców działających w dwudziestu miastach na ternie USA.
Badanie na zlecenie firmy przeprowadziła Benenson Strategy Group, zaś do jego analizy zaangażowano ekonomistę z Uniwersytetu Princeton Alana Kruegera. (PAP)
Zobacz także
Boeing opracował laserowe działko do strącania dronów
2015-09-01, 09:50Firma Boeing poinformowała o pomyślnym przetestowaniu działka laserowego do zestrzeliwania dronów. Urządzenie to - Compact Laser Weapons System - jest przenośne i, jak wskazuje producent, można je bardzo szybko przygotować do dzia… Czytaj dalej »
System antyplagiatowy w szkołach średnich
2015-09-01, 09:44Nowe narzędzie do walki z plagiatowaniem w szkołach. Od 1 września Internetowy System Antyplagiatowy Plagiat.pl dostępny jest w 3 tysiącach szkół średnich na terenie całego kraju. Czytaj dalej »
Firma z Polski dostarczy oprogramowanie dla OBWE
2015-08-27, 17:31Polska firma IC Solutions podpisała kontrakt z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) na dostarczenie oprogramowania do 300 elektronicznych długopisów. Urządzenia będą wykorzystywane przez obserwatorów OBWE podczas… Czytaj dalej »
U wybrzeży Alaski masowo giną wieloryby
2015-08-27, 12:09Od maja u wybrzeży wyspy Kodiak na Alasce odnotowano ponad 30 niewyjaśnionych zgonów wielorybów. Amerykańska Narodowa Służba Oceaniczna i Meteorologiczna (NOAA) zdecydowała się rozpocząć badania w tej sprawie. Czytaj dalej »
Badanie: żyjemy dłużej, ale dłużej też jesteśmy schorowani
2015-08-27, 08:30Żyjemy dłużej, ale wielu z nas żyje też dłużej w chorobie - wynika z badania przeprowadzonego w 188 krajach, którego rezultaty opublikowano w czwartek. W ciągu ostatnich 23 lat przeciętna długość życia dla kobiet i mężczyzn… Czytaj dalej »