Mobilna usługa zamawiania taksówki, czyli kto jeździ dla Ubera
Uber opublikował wyniki raportu badającego kierowców wykonujących usługę zamawiania transportu samochodowego. Dla większości z nich współpraca z firmą jest drugim, a czasami nawet trzecim zawodem wykonywanym równocześnie - kierowcy cenią sobie przede wszystkim dużą niezależność i elastyczny czas pracy.
Aplikacja mobilna Uber służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. W grudniu wyceniono firmę na 41 miliardów dolarów. Usługa dostępna jest obecnie w 54 krajach (kilkaset miast). W Polsce samochody Ubera możemy zamówić na razie jedynie w Warszawie.
87 proc. ankietowanych kierowców jako główny powód wyboru tej formy zarobku wskazało na chęć "bycia swoim własnym szefem". Uber nie narzuca bowiem minimalnego limitu kilometrów czy też godzin pracy. Kierowca świadczący usługi pod tą marką przypomina de facto kierowcę jednoosobowej firmy. Posiadając pełną kontrolę nad swoim biznesem, 71 proc. badanych stwierdziło, że ich sytuacja finansowa poprawiła się dzięki współpracy z Uberem.
Kierowców Ubera można podzielić na pięć grup. Największą z nich tworzą osoby, dla których jest to dodatkowe źródło dochodu (52 proc.), znacznie mniejszą grupę tworzą profesjonalne firmy, dla których Uber jest jedynie jednym z wielu modeli prowadzenia biznesu (18 proc.). Grupę pozostałych 30 proc. tworzą ci kierowcy, którzy współpracują z firmą nie dłużej niż pół roku. Nieco ponad połowę pracowników floty samochodów Ubera stanowią kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie pracowali w tej branży.
Niezależnie od wieku i płci ankietowani podkreślali, że głównym powodem współpracy z Uberem jest kontrola nad czasem pracy i duża niezależność, jaką oferuje firma. Działalność Ubera wpisuje się w założenia nowych modeli biznesowych, które opierają się na potencjale mobilnych urządzeń i aplikacji, płatności bezgotówkowych oraz możliwości bezpośredniego kontaktu dostawcy usług z klientem - z pominięciem pośredników. Dlatego spotykają się one z krytyką ze strony tradycyjnych usługodawców, którymi w przypadku Ubera są przede wszystkim korporacje taksówkarskie.
Badanie przeprowadzono w grudniu ubiegłego roku na próbie sześciuset kierowców działających w dwudziestu miastach na ternie USA.
Badanie na zlecenie firmy przeprowadziła Benenson Strategy Group, zaś do jego analizy zaangażowano ekonomistę z Uniwersytetu Princeton Alana Kruegera. (PAP)
Zobacz także
Amazon w Polsce dzięki automatyzacji stworzył nowe miejsca pracy
2015-11-28, 11:49Amazon - amerykański gigant sprzedaży internetowej - wprowadził pierwszy w Europie i drugi na świecie w pełni zrobotyzowany system logistyczny w podwrocławskim oddziale. Dzięki tej inwestycji stworzono około 170 nowych miejsc pracy… Czytaj dalej »
Bill Gates ma powołać wielomiliardową inicjatywę energii odnawialnej
2015-11-27, 18:45Bill Gates planuje powołać największą w historii inicjatywę badawczo-rozwojową, wspierającą działania z obszaru energetyki odnawialnej i walki z globalnym ociepleniem. Fundusz ma zostać oficjalnie założony podczas pierwszego dnia… Czytaj dalej »
Gartner: Windows 10 będzie najbardziej popularnym systemem w historii
2015-11-26, 08:45Agencja prognozuje, że w ciągu roku połowa firm rozpocznie instalację Windowsa 10 na swoich urządzeniach. Siłą systemu jest możliwość instalacji na różnych platformach, praca w chmurze i synchronizacja danych - podekreślają … Czytaj dalej »
Zautomatyzowane urządzenie do drenażu limfatycznego - wynalazek doktoranta PB
2015-11-24, 08:58Doktorant Politechniki Białostockiej zaprojektował w pełni automatyczne urządzenie do drenażu limfatycznego. Jego zdaniem, dzięki temu zabiegi fizjoterapeutyczne będą skuteczniejsze, a do tego możliwe do przeprowadzenia w warunkach… Czytaj dalej »
W Polsce powstanie sieć stacji tankowania samochodów wodorem
2015-11-23, 15:54Na głównych ciągach komunikacyjnych w Polsce powstanie sieć stacji tankowania wodoru - ogłosił w poniedziałek Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Eksperci podkreślają, że to paliwo jest przyjazne dla środowiska i bezpieczn… Czytaj dalej »