W 2015 czeka nas boom na internet rzeczy
2015 będzie należał do internetu rzeczy oraz inteligentnych, autonomicznych urządzeń wykorzystujących sieć Wi-Fi i Bluetooth do wymiany informacji - przewidują eksperci Kickstarter. To będzie rok, w którym w projektowanie urządzeń zaangażowani będą przyszli użytkownicy - wskazują analitycy, z którymi rozmawiała PAP.
Analityk think tanku WE the CROWD Marcin Giełzak powiedział PAP, że prognozy ekspertów Kickstartera potwierdza popularność robota rodzinnego Jibo - urządzenie rozpoznaje twarze członków rodziny, może porozmawiać z nimi, przypominać o ważnych wydarzeniach albo czytać książki dzieciom - czy kasku motocyklowego z wbudowanym GPS. Jego zdaniem zmieni się też sposób prowadzenia kampanii technologicznych.
"Projektodawcy będą zmierzać do wykorzystania crowdsourcingu, czyli szerszego angażowania przyszłych użytkowników w projektowanie i dostosowywanie swoich urządzeń do potrzeb użytkowników" - dodaje Bartosz Filip Malinowski z WE the CROWD.
Z kolei socjolog internetu z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy dr Piotr Siuda zwraca uwagę na rosnącą popularność finansowania w modelu społecznościowym. "To jest doskonały sposób na pozyskanie środków, które nawet kapitały typu venture mogłyby niezbyt chętnie przyznawać. Poza tym, tego rodzaju technologiczne innowacje - aby się przyjąć na szerszym rynku - muszą doskonale odpowiadać potrzebom konsumentów. I chyba nie da się lepiej zbadać ich preferencje niż przez serwisy typu crowdfunding, na łamach których prosi się użytkowników o współprojektowanie" - powiedział PAP.
Obserwacje analityków Kickstartera potwierdzają prognozy cenionej firmy analityczno-doradczej Gartner, która już w 2013 r. szacowała, że do 2020 r. w skali globalnej pracować będzie 26 miliardów urządzeń IoT, czyli internetu rzeczy (ang. Internet of Things).
Jeden z anlityków Kickstartera Julio Terra wskazał także na rosnącą popularność dronów, prognozując pojawienie się nowych modeli jeszcze mniejszych i łatwiejszych w obsłudze statków latających.
Prognozy Kickstartera dotyczące innowacji inżynieryjnych koncentrują się na niskokosztowym prototypowaniu możliwym dzięki opracowaniu nowych typów drukarek 3D, które będą wykorzystywały zaawansowane materiały i kompozyty. Pozwoli to na produkowanie przedmiotów o wysokiej giętkości, właściwościach przewodzących lub z włókien węglowych. Możliwe będzie wykonywanie np. układów scalonych, w wyniku wykorzystania niedrogich urządzeń wykonującym precyzyjną obróbkę maszynową, pracujących pod kontrola łatwego w obsłudze oprogramowania.
Wskazują też na sukces systemu Oculus Rift - stworzony z myślą o graczach komputerowych ekran zakładany na głowę, który wyświetla obraz w technologii stereoskopowej 3D i wykrywa ruchy głowy użytkownika, dając wrażenie "bycia w rozgrywce". Popularność tego urządzenia - przewidują analitycy - oznacza gwałtowny rozwój branży wirtualnej i tzw. rozszerzonej rzeczywistości. Pojawienie się nowych urządzeń, interfejsów i aplikacji wydaje się być jedynie kwestią czasu - uważa Nick Yulman z Kickstartera.
Przewiduje on także, że ekran dotykowy może utracić hegemoniczną pozycją dominującego interfejsu na rzecz fizycznych interfejsów. Yulman zakłada zatem zwrot we wzornictwie przemysłowym, które miałoby odejść od cyfrowej reprezentacji i powrócić do klasycznych kontrolek, przełączników, czy pokręteł.
Platforma Kickstarter powstała w 2009 r. i od tego czasu za jej pośrednictwem sfinansowano blisko 77 tys. projektów o wartości prawie 1,5 miliarda dolarów, w tym opracowanie inteligentnego zegarka Pebble (2012 r.) czy systemu rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift (2012 r.).(PAP)
Zobacz także
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-01-17_1421487551.jpg)
Rok 2014 najcieplejszy na Ziemi od końca XIX wieku
2015-01-17, 10:34Rok 2014 był najcieplejszy od końca XIX wieku, gdy zaczęto prowadzić takie pomiary - wynika z opublikowanych odrębnych analiz amerykańskiej agencji NASA i Narodowej Służby Oceanicznej i Meteorologicznej USA (NOAA). Czytaj dalej »
Naukowcy zbadają jakość snu sportowców
2015-01-16, 11:20Wpływ treningu relaksacyjnego na jakość snu sportowców będzie badać grupa naukowców z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Przedsięwzięcie to ma pokazać m.in., że sportowcy mogą być narażeni na zakłócony sen w n… Czytaj dalej »
Święto Gdańskiej Nauki z okazji urodzin Jana Heweliusza
2015-01-15, 17:53Spacery śladami gdańskich ludzi nauki, warsztaty astronomiczne i historyczne oraz gra poświęcone Janowi Heweliuszowi, to tylko niektóre atrakcje zaplanowane w ramach Święta Gdańskiej Nauki obchodzonego przy okazji rocznicy urodzin… Czytaj dalej »
Mistrzostwa świata w grach komputerowych odbędą się w Łodzi
2015-01-15, 14:15Łódź uzyskała akceptację Międzynarodowej Federacji Sportów Elektronicznych jako miejsce rozegrania tegorocznych mistrzostw świata w grach komputerowych. Będzie to siódma edycja mistrzostw - poprzednia odbyła się w Baku (Azerbe… Czytaj dalej »
![](public/info/2015/thumb_480_0/2015-01-14_1421262441.jpg)
Naukowcy z Politechniki Łódzkiej produkują grafen o większej wytrzymałości
2015-01-14, 17:15Naukowcy z Politechniki Łódzkiej opracowali oryginalną technologię wytwarzania grafenu metodą metalurgiczną. Umożliwia ona produkcję płatów grafenu o większej wytrzymałości. W przyszłości materiał może mieć zastosowanie m.in… Czytaj dalej »