Polska uczelnia i niemiecki instytut utworzyły Połączone Laboratoria
Politechnika Poznańska i Instytut Leibniza z Frankfurtu nad Odrą stworzyły Połączone Laboratoria, które zajmą się badaniem materiałów półprzewodnikowych i ich własności fizycznych. Efekt prac naukowców znajdzie zastosowanie w elektronice, medycynie i fotonice.
Połączone Laboratoria (PL) zostały oficjalnie otwarte w środę we Frankfurcie nad Odrą. Jest to pierwszy międzynarodowy projekt Politechniki Poznańskiej (PP) polegający na wzajemnym udostępnianiu laboratoriów i ich wyposażenia do celów badawczych. Dzięki umowie Politechnika i Instytut oszczędzą na zakupie specjalistycznego sprzętu.
Do półprzewodników, którymi zajmą się PL należy np. krzem stosowany na szeroką skalę przy produkcji elektroniki.
Jak powiedziała PAP prorektor ds. nauki PP, prof. Joanna Józefowska, najważniejszą korzyścią, jaka płynie z projektu dla uczelni, jest dostęp do nowoczesnej bazy laboratoryjnej. "Budowa podobnego laboratorium w PP byłaby bardzo poważną inwestycją. Wartością dodaną jest wspólna praca z kolegami z Niemiec, która zawsze w pracy naukowej przynosi pozytywne efekty" - dodała prorektor.
Gotowa jest już lista tematów, którymi zajmą się wspólnie naukowcy. Obejmują one m.in. badania dotyczące kontaktów nanoobiektów zbudowanych np. z grafenu z widocznymi gołym okiem obiektami dielektrycznymi, czyli materiałami bardzo słabo przewodzącymi prąd. Naukowcy chcą się też zająć opracowaniem nowych generacji tzw. biosensorów, wykorzystywanych w medycynie i biotechnologii. PL posłużą również do prac badawczo-rozwojowych dla przemysłu.
PP planuje pozyskać pieniądze na badania w Narodowym Centrum Nauki i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. "Współpraca międzynarodowa powinna umożliwić również pozyskanie środków z Unii Europejskiej" - dodała Józefowska.
Dzięki programowi praktyk z PL mają skorzystać studenci, którzy będą mogli przygotować prace inżynierskie, magisterskie i doktorskie z zakresu badań materiałowych przydatnych w mikroelektronice opartej na technologii krzemowej.
Współpraca Politechniki z Instytutem Leibniza trwa od 2010 r. Do tej pory skorzystało z niej kilkunastu studentów i kilku naukowców. Otwarcie PL odbyło się w trakcie międzynarodowej szkoły letniej z zakresu mikro- i nanoelektroniki, która odbywa się we Frankfurcie i Poznaniu. Bierze w niej udział około 30 osób z różnych krajów.
W otwarciu PL wzięli udział m.in. przedstawiciele niemieckiego Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych, władz Frankfurtu nad Odrą, a także Poznania i Wielkopolski. Pełna nazwa projektu realizowanego przez polskich i niemieckich naukowców to Połączone Laboratoria "Sfunkcjonalizowane powierzchnie i interfejsy dla urządzeń półprzewodnikowych". (PAP)
Zobacz także
Google zaczyna stosować "prawo do bycia zapomnianym"
2014-06-26, 13:55Koncern Google zaczął w tym tygodniu, na żądanie użytkowników, usuwać z wyników podawanych przez jego wyszukiwarkę niektóre pozycje, stosując się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, który w maju zdecydował o 'prawie… Czytaj dalej »
Nowości i kłopoty Google’a
2014-06-26, 09:51Firma Google zapowiada, że na rynku pojawią się inteligentne zegarki i inne urządzenia z jej systemem operacyjnym Android. Informacje te podano na biznesowej konferencji I/O w San Francisco. Imprezie towarzyszyły protesty. Czytaj dalej »
Koniec z uciążliwym parkowaniem. W Düsseldorfie zrobi to robot [wideo]
2014-06-24, 08:34Koniec z uciążliwymi manewrami i krzywym parkowaniem - na lotnisku w Düsseldorfie czynność tę za kierowców wykona robot. Czytaj dalej »
Zmarła Stephanie Kwolek, wynalazczyni kevlaru
2014-06-21, 09:24W wieku 90 lat zmarła w USA chemiczka polskiego pochodzenia Stephanie Kwolek, która w 1965 wraz ze swym zespołem wynalazła kevlar - wyjątkowo silne włókna, dziś stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych. Czytaj dalej »
Gry komputerowe rozwijają kreatywność, ale jednocześnie utrudniają naukę
2014-06-19, 16:36Dzięki grom komputerowym dzieci rozwijają kreatywność i budują relacje towarzyskie. Jednocześnie trudniej im się uczyć, gdyż przyzwyczajają się do szybkich sukcesów i schematów - wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych… Czytaj dalej »