Test marsjańskiego statku nad Hawajami [wideo]
Potocznie mówiono, że to latający talerz. Tak naprawdę był to nowoczesny statek NASA, który testował technologie niezbędne do dalszego podboju Marsa i dostarczania na tę planetę sprzętu lądującego na spadochronach.
Test odbywał się nad Hawajami. Specjalny balon wyniósł statek o nazwie LDSD na wysokość 35 kilometrów. Potem uruchomił on silnik i poleciał jeszcze wyżej - na ponad 50 kilometrów, gdzie osiągnął prędkość czterokrotnie większą od dźwięku.
Wtedy zadziałał pierwszy system hamowania, tak zwany decelerator, czyli spowalniacz. To nic innego jak zestaw nadmuchiwanych poduszek w kształcie pączka z dziurką w środku, które w ułamek sekundy zostały napompowane i zwiększyły powierzchnię statku, który zaczął przypominać latający talerz.
„Marsjańska atmosfera jest bardzo rzadka, więc te deceleratory muszą być duże, by spowolnić statek” - tłumaczył wcześniej Mark Adler z NASA. Po pierwszym hamowaniu uruchomiono spadochron, ale nie rozwinął się on tak jak oczekiwano. NASA planuje jeszcze dwa takie testy. (IAR)
Zobacz także

CERT: wirus podmieniający numery kont bankowych wciąż groźny
2014-07-02, 16:34Wirus VBKlip, który podmienia numery kont bankowych, w efekcie czego przelewy zamiast do adresatów trafiają do cyberprzestępców, jest wciąż groźny - informuje CERT Polska. Czytaj dalej »
Cybernetyczny atak na firmy energetyczne, ślady prowadzą do Rosji
2014-07-01, 16:46Systemy kontrolne setek europejskich i amerykańskich firm z branży energetycznej zostały zaatakowane z użyciem nowoczesnej broni cybernetycznej przez hakerów, najprawdopodobniej powiązanych z Rosją - informuje 'Financial Times'. Czytaj dalej »
Pierwsze "górnicze czarne skrzynki" w pięciu kopalniach
2014-06-30, 17:25W pięciu kopalniach zainstalowano tzw. górnicze czarne skrzynki - urządzenia dostarczające informacji o podziemnych zagrożeniach i warunkach klimatycznych. Działając niezależnie od kopalnianych przyrządów mają m.in. ukrócić proceder… Czytaj dalej »
Przemoc w grach może „zwiększać moralną wrażliwość”
2014-06-29, 13:11Nienawiść czy przemoc w grach komputerowych mogą zwiększać moralną wrażliwość u grających. Do takich zaskakujących wniosków doszedł amerykański ekspert, który badał poczucie winy u wielbicieli gier. Czytaj dalej »