PISA: dwie do czterech godzin w internecie pomaga w nauce
Najlepsze wyniki uzyskują uczniowie, którzy korzystają z internetu od dwóch do czterech godzin dziennie; ci, którzy korzystają z sieci więcej lub mniej mają gorsze wyniki - wynika z badania z międzynarodowego badania umiejętności 15-latków PISA.
Podczas każdego badania PISA badane są nie tylko umiejętności uczniów, ale także zbierane są różne informacje, m.in. na temat korzystania przez uczniów z nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych.
"Dzięki temu możemy prześledzić np. zależność między korzystaniem z nowych technologii, a wynikami uzyskiwanymi przez uczniów. Jest ona bardzo ciekawa, potwierdza się w większości krajów, jest dosyć uniwersalna. Okazuje się, że najlepsze wyniki uzyskują uczniowie, którzy korzystają z internetu w sposób umiarkowany; gorzej wypadają ci, którzy korzystają z sieci rzadziej lub zdecydowanie więcej. Jest to niezależne do wykształcenia rodziców i ich zamożności" - powiedział dr Michał Sitek z Instytutu Badań Edukacyjnych podczas wtorkowej konferencji.
Z badania wynika, że pozytywnie na umiejętności uczniów wpływa korzystanie z poczty elektronicznej, wykorzystywanie internetu do wyszukiwania informacji czy szukania wiadomości. Ściąganie muzyki z sieci czy granie w gry i spędzanie czasu na czatach nie ma negatywnego wpływu, gdy odbywa się od czasu do czasu. Ci, którzy robią to zbyt często, osiągali niższe wyniki w PISA. Zależność jest odwrotna, jeśli chodzi o korzystanie z poczty elektronicznej. Uczniowie, którzy korzystają z niej najczęściej (codziennie), mieli najwyższe umiejętności.
Podobne zależności można zaobserwować w stosunku do czynności związanych ze szkołą, a wykonywanych w domu w komputerze. Najlepsze wyniki w PISA mieli ci, którzy umiarkowanie często przy użyciu komputera odrabiali prace domowe, dzielili się materiałami związanymi z nauką szkolną.
Pod względem dostępu do internetu w domu polscy 15-latkowie nadgonili w ostatnich latach swoich rówieśników z innych krajów Europy. Podczas ostatniej edycji badania w 2012 r. dostęp do niego deklarowało 95 proc. polskich nastolatków (93 proc. na wsi, a 98 proc. w mieście), podczas gdy w 2000 r. taki dostęp miało 19 proc., w 2003 r. - 34 proc. , w 2006 r. - 51 proc., a w 2009 r. - 85 proc.
Młodzi ludzie w Polsce pod względem korzystania z internetu za pośrednictwem urządzeń innych niż komputer, niewiele różnią się od rówieśników z innych krajów: 69 proc. używa telefonów komórkowych z dostępem do internetu, 36 proc. - z konsol do gier, 13 proc. - z tabletów, 17 proc. - z czytników do książek.
55 proc. polskich 15-latków wykorzystuje internet do korzystania z portali społecznościowych (przyznaje się do tego 62 proc. dziewcząt i 47 proc. chłopców), 49,7 proc. przeszukuje go dla przyjemności (np. oglądając filmy na YouTube), 45,5 proc. czatuje, 28 proc. - ściąga muzykę, filmy, gry czy programy, 26,2 proc. - czyta wiadomości w internecie, 21,6 proc. - szuka praktycznych informacji, 16,9 proc. - używa poczty elektronicznej, 16 proc. - gra on-line w gry z udziałem kilku graczy, 10,2 proc. gra w gry jednoosobowe, 9,8 proc. - udostępnia stworzone przez siebie treści (muzykę, wiersze, filmy, programy komputerowe).
Polscy uczniowie nie różnią się od uczniów z innych krajów, jeśli chodzi o czas spędzany w internecie. 27 proc. spędza tam czas od godziny do dwóch, 30 proc. - od dwóch godzin do czterech, od czterech godzin do sześciu - 14 proc. Pozostali są w sieci mniej niż godzinę lub powyżej sześciu.
Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) prowadzone pod auspicjami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju˙ OECD to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. Celem badania jest sprawdzenie, czy 15-latkowe (w wielu krajach w tym wieku kończy się obowiązkową naukę) mają wiedzę i umiejętności, by dalej radzić sobie w życiu.
W każdej edycji badania PISA sprawdzane są trzy umiejętności 15-latków: czytanie i interpretacja, rozwiązywanie problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. W ostatniej edycji, zrealizowanej w 2012 r., uczestniczyło 65 krajów i regionów świata. Polscy uczniowie znaleźli się w niej w czołówce krajów Unii Europejskiej we wszystkich trzech badanych dziedzinach. (PAP)
Zobacz także
Zmarła Stephanie Kwolek, wynalazczyni kevlaru
2014-06-21, 09:24W wieku 90 lat zmarła w USA chemiczka polskiego pochodzenia Stephanie Kwolek, która w 1965 wraz ze swym zespołem wynalazła kevlar - wyjątkowo silne włókna, dziś stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych. Czytaj dalej »
Gry komputerowe rozwijają kreatywność, ale jednocześnie utrudniają naukę
2014-06-19, 16:36Dzięki grom komputerowym dzieci rozwijają kreatywność i budują relacje towarzyskie. Jednocześnie trudniej im się uczyć, gdyż przyzwyczajają się do szybkich sukcesów i schematów - wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych… Czytaj dalej »
20 osób w powołanej Radzie do Spraw Cyfryzacji
2014-06-17, 17:28Prawnik, działaczka na rzecz wolności i praw człowieka, a także eksperci od informatyzacji, nowych technologii, bezpieczeństwa sieci i prawa telekomunikacyjnego weszli w skład Rady do Spraw Cyfryzacji, powołanej we wtorek przez resort… Czytaj dalej »
Polski satelita naukowy Heweliusz wystartuje 10 lipca
2014-06-12, 16:57Drugi polski satelita naukowy Heweliusz 10 lipca zostanie wyniesiony w przestrzeń kosmiczną. Wystartuje z chińskiego poligonu Taiyuan na rakiecie Long March 4B - informuje strona internetowa projektu Brite, którego Heweliusz jest czę… Czytaj dalej »