Marsjański łazik studentów z Białegostoku znów najlepszy na świecie
Łazik marsjański studentów Politechniki Białostockiej Hyperion 2 zwyciężył w zawodach University Rover Challenge 2014 w USA. Drużyna wygrała drugi rok z rzędu - poinformowała PAP rzeczniczka uczelni Dorota Sawicka. Trzecie miejsce zajęli studenci z Rzeszowa.
Jak podkreśliła rzeczniczka, drużyna Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej na zakończonych w niedzielę mistrzostwach na pustyni w stanie Utah wygrała po raz drugi z rzędu - jako pierwsza w historii tych zawodów.
Zwycięstwo odniosła drużyna Hyperion Team w składzie: Michał Grześ, Jacek Wojdyła, Jakub Maliszewski, Robert Bałdyga, Maciej Baka, Maciej Rećko. Studenci zaprezentowali łazika Hyperion 2, następcę Hyperiona, który wygrał ubiegłoroczne University Rover Challenge.
Na podium zawodów stanęła również drużyna studentów z Politechniki Rzeszowskiej - Legendary Rover Team - zajęła trzecie miejsce. Drugie miejsce zdobyła ekipa z Missouri University of Science and Technology (USA) z robotem Mars Rover Design Team. W zawodach łazików marsjańskich przygotowanych przez studentów wzięły udział 23 drużyny z całego świata. Hyperion Team zajęła pierwsze miejsce, zdobywając 368 punktów. Kolejne drużyny otrzymały 342 i 338 punktów. W ubiegłym roku studenci z Białegostoku zdobyli rekordową liczbę punktów - 493 na 500 możliwych.
„W tym roku zadania były 2-3 razy trudniejsze niż w poprzednich latach. Prawie żadnej konkurencji nie dało się uczestnikom wykonać na 100 procent” – tłumaczy opiekun naukowy projektu dr hab. inż. Kazimierz Dzierżek, Prodziekan ds. Promocji i Współpracy Wydziału Mechanicznego.
Dobrze studentom Wydziału Mechanicznego PB poszło zadanie polegające na pobraniu próbki w terenie i znalezieniu w niej życia - 90 punktów. Za prezentację projektu i łazika studenci otrzymali 88 punktów.
„Obsługa panelu operatorskiego poszła nam nieźle. Wykonywaliśmy poszczególne części zadania szybciej niż inne drużyny. Nie udało się w wyznaczonym czasie zrobić wszystkiego, ale jest naprawdę nieźle” – relacjonowała rzeczniczka komentarze drużyny publikowane w trakcie zawodów.
Tuż po zakończeniu konkurencji Terrain Traversing Task (jazda po trudnym marsjańskim terenie) drużyna Politechniki Białostockiej na swoim profilu na Facebooku napisała: „Już po traversingu. Póki co jesteśmy jedyną drużyną, której udało się pokonać podjazd z kamieniami. Najwyżej położona bramka też nie stanowiła dla nas wielkiego problemu. Niemal udało nam się przejechać niezdobytą do tej pory bramkę umieszczoną bokiem na 45-stopniowym zboczu”.
"Tu Białystok pokonała jedynie ekipa z Missouri wyprzedzając go o 5 punktów" - zaznaczyła Sawicka.
Jak opowiadała, dramatyczne informacje przekazywała drużyna po zadaniu Astronaut Assistance Task (pomoc astronaucie). Wtedy drużyna napotkała problemy techniczne. W trakcie dostarczania pakietów ratunkowych astronautom uszkodzona została część manipulatora łazika. Nie pozwoliło to na wykonanie w wyznaczonym czasie całego zadania.
"Mimo popsutego manipulatora udało się jednak dostarczyć narzędzia do dwóch z czterech astronautów. Warto dodać, że problem z tym zadaniem miało wiele drużyn, które na koniec otrzymywały po kilka punktów. Za to zadanie Hyperion Team otrzymała 60 punktów wyprzedzając kolejną w punktacji drużynę z Rzeszowa o 5 oczek" - dodała rzeczniczka.
368 punktów przy tak trudnych konkurencjach to dobry wynik – mówił po wręczaniu nagród Kazimierz Dzierżek. „Warto dodać, że byliśmy pod presją ubiegłorocznego wyniku” – dodał.
„W ubiegłym roku zdobyliśmy szczyt. Trudno wejść wyżej” – mówiła dr inż. Justyna Tołstoj-Sienkiewicz, opiekunka koła naukowego robotyków, w ramach którego HYPERION 2 powstawał.
Budowa robota oraz finansowanie wyjazdu na zawody odbywało się w ramach projektu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Generacja Przyszłości". Uczelnia pozyskała także sponsora - PKO BP.
Drużyna Politechniki Białostockiej już trzy razy wygrała te zawody: w 2011 roku z łazikiem Magma 2, a w ubiegłym roku z łazikiem Hyperion, w tym roku z Hyperionem 2. (PAP)
ula/ malk/
Zobacz także
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »
Superkomputer IBM znajdzie zastosowanie w służbie zdrowia
2015-04-15, 11:01Amerykański koncern informatyczny IBM planuje wykorzystać moce obliczeniowe superkomputera Watson do analizowania danych zbieranych m.in. przez mobilne aplikacje zdrowotne. Dzięki temu naukowcy zyskają nowe narzędzie do prewencji i walki… Czytaj dalej »
Internet Rzeczy 2015-2020 - prognozy rynkowe
2015-04-14, 08:59Business Insider Intelligence przygotował prognozy dotyczące Internetu Rzeczy na najbliższe pięć lat. Już w 2016 r. stanie się on największym rynkiem branży IT wartym ponad 200 miliardów dolarów, generując rocznie dziesiątki tysięcy… Czytaj dalej »
Korzystanie z dronów w celach komercyjnych tylko po zdaniu egzaminu
2015-04-12, 10:09Osoby, które będą chciały wykorzystywać drony w celach komercyjnych będą musiały przejść szkolenie lotnicze i zdać egzamin - wynika z przygotowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) projektów nowelizacji dwóch rozporządzeń… Czytaj dalej »