Joanna Bagniewska zwyciężczynią trzeciej polskiej edycji FameLab
Dr Joanna Bagniewska zwyciężyła w finale trzeciej polskiej edycji konkursu FameLab, który w sobotę odbył się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W czerwcu będzie reprezentowała Polskę w światowym finale tego konkursu.
FameLab to znany niemal na całym świecie konkursy talentów. Jednak zamiast piosenkarzy, tancerzy czy ekwilibrystów swoich sił próbują w nim fizycy, inżynierowie, biotechnolodzy i inni badacze z dziedziny nauk ścisłych. Każdy z nich ma trzy minuty, żeby w sposób zrozumiały opowiedzieć o ważnych zagadnieniach badawczych, którymi się zajmuje.
Dr Bagniewska, która pracuje w Nottingham Trent University, wyjaśniała, w jaki sposób nasz organizm rozpoznaje, że akurat jest noc i możemy odpocząć. Jakie znaczenie w tym procesie odgrywa melatonina i czy na śpiących mężczyzn może czyhać jakieś zagrożenie.
W nagrodę otrzymała 30 tys. złotych na badania naukowe oraz 5 tys. złotych na własne wydatki. Będzie też reprezentowała Polskę w międzynarodowym finale konkursu w Cheltenham w Wielkiej Brytanii, który odbędzie się na początku czerwca.
Drugie miejsce w konkursie jury przyznało Justynie Lesiak, która tłumaczyła, w jaki sposób zwalczać komórki nowotworowe za pomocą bakterii o pewnych wyjątkowych właściwościach. Otrzymała także nagrodę publiczności oraz dwie nagrody specjalne od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz firmy BASF.
Ostatnie miejsce na podium zajął Tomasz Jakubek, którego wyróżniły też firmy BMW i BASF. Nagrodę od tej ostatniej otrzymała także dr Barbara Pietrzak.
Na scenie podczas finałowej gali wystąpili również: Tomiła Łojewska, Mariana Kozłowska, Malwina Roszkowska-Chojecka, Michał Kępa, Natalia Woźniak i Damian Sojka.
Laureatów wyłoniło jury, w którym znaleźli się światowej sławy astrofizyk - prof. Marek Abramowicz; kulturoznawca - dr Jacek Wasilewski; zastępczyni dyrektora Centrum Nauki Kopernik, dziennikarka i popularyzatorka nauki - Irena Cieślińska; dziennikarz i publicysta - Piotr Najsztub.
"Kontakt między naukowcami, a społeczeństwem powinien być jak najlepszy. To potrzeba widoczna nie tylko w Polsce, skoro FameLab przeprowadzany jest w tak wielu państwach świata" - powiedziała podczas konkursowej gali wiceminister nauki Daria Lipińska-Nałęcz.
FameLab został wymyślony w 2005 r. w Wielkiej Brytanii przez organizatorów Cheltenham Science Festival. Obecnie przeprowadzany jest w ponad 20 krajach świata - w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach. Zwyciężczyni pierwszej polskiej edycji konkursu Monika Koperska podczas światowego finału w Wielkiej Brytanii zajęła drugie miejsce oraz zdobyła nagrodę publiczności. Ubiegłoroczny zwycięzca dr Marcin Stolarski wywalczył miejsce w finałowej dziesiątce międzynarodowego finału. (PAP)
Zobacz także
Systemy inteligentnych domów podatne na ataki cyberprzestępców
2015-02-16, 11:12Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) ostrzega przed zagrożeniami płynącymi z korzystania z podłączonych do internetu urządzeń w ramach tzw. inteligentnych domów. Agencja ocenia, że ryzyko włamania do… Czytaj dalej »
Lego X - prototyp "cyfrowych" klocków analogowych
2015-02-16, 11:11Londyńskie studio projektowe Gravity Research Club zaprezentowało prototyp klocków Lego wyposażonych w czujniki, które umożliwiają utworzenie w czasie rzeczywistym na ekranie komputera cyfrowej kopii budowanego przedmiotu. Czytaj dalej »
Cyberprzestępcy wykradli z banków ok. 1 mld dolarów
2015-02-16, 11:08Grupa hakerów wykradła z banków na całym świecie do miliarda dolarów - poinformowała w poniedziałkowym raporcie rosyjska firma zajmująca się bezpieczeństwem cybernetycznym i ochroną przed wirusami komputerami. Ofiarą przestępców… Czytaj dalej »
W technologii druku 3D powstaje kopia płaskorzeźby przypisywanej Stwoszowi
2015-02-15, 13:03Dzięki wykorzystaniu techniki drukowania 3D powstaje dokładne odzwierciedlenie płaskorzeźby przedstawiającej modlącego się w Ogrojcu Chrystusa, pochodzącej z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Ptaszkowej (Małopolska). Dzieło… Czytaj dalej »
Dotykowe ekrany wsparciem dla firmowej komunikacji wewnętrznej
2015-02-15, 12:20Umieszczone w firmowej kuchni ekrany dotykowe z wyświetlanymi na nich istotnymi informacjami to lepszy sposób na dotarcie do pracowników niż newslettery czy intranet - przekonują twórcy nowego systemu SPARK. Ich produkt ma usprawnić… Czytaj dalej »