Joanna Bagniewska zwyciężczynią trzeciej polskiej edycji FameLab
Dr Joanna Bagniewska zwyciężyła w finale trzeciej polskiej edycji konkursu FameLab, który w sobotę odbył się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W czerwcu będzie reprezentowała Polskę w światowym finale tego konkursu.
FameLab to znany niemal na całym świecie konkursy talentów. Jednak zamiast piosenkarzy, tancerzy czy ekwilibrystów swoich sił próbują w nim fizycy, inżynierowie, biotechnolodzy i inni badacze z dziedziny nauk ścisłych. Każdy z nich ma trzy minuty, żeby w sposób zrozumiały opowiedzieć o ważnych zagadnieniach badawczych, którymi się zajmuje.
Dr Bagniewska, która pracuje w Nottingham Trent University, wyjaśniała, w jaki sposób nasz organizm rozpoznaje, że akurat jest noc i możemy odpocząć. Jakie znaczenie w tym procesie odgrywa melatonina i czy na śpiących mężczyzn może czyhać jakieś zagrożenie.
W nagrodę otrzymała 30 tys. złotych na badania naukowe oraz 5 tys. złotych na własne wydatki. Będzie też reprezentowała Polskę w międzynarodowym finale konkursu w Cheltenham w Wielkiej Brytanii, który odbędzie się na początku czerwca.
Drugie miejsce w konkursie jury przyznało Justynie Lesiak, która tłumaczyła, w jaki sposób zwalczać komórki nowotworowe za pomocą bakterii o pewnych wyjątkowych właściwościach. Otrzymała także nagrodę publiczności oraz dwie nagrody specjalne od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz firmy BASF.
Ostatnie miejsce na podium zajął Tomasz Jakubek, którego wyróżniły też firmy BMW i BASF. Nagrodę od tej ostatniej otrzymała także dr Barbara Pietrzak.
Na scenie podczas finałowej gali wystąpili również: Tomiła Łojewska, Mariana Kozłowska, Malwina Roszkowska-Chojecka, Michał Kępa, Natalia Woźniak i Damian Sojka.
Laureatów wyłoniło jury, w którym znaleźli się światowej sławy astrofizyk - prof. Marek Abramowicz; kulturoznawca - dr Jacek Wasilewski; zastępczyni dyrektora Centrum Nauki Kopernik, dziennikarka i popularyzatorka nauki - Irena Cieślińska; dziennikarz i publicysta - Piotr Najsztub.
"Kontakt między naukowcami, a społeczeństwem powinien być jak najlepszy. To potrzeba widoczna nie tylko w Polsce, skoro FameLab przeprowadzany jest w tak wielu państwach świata" - powiedziała podczas konkursowej gali wiceminister nauki Daria Lipińska-Nałęcz.
FameLab został wymyślony w 2005 r. w Wielkiej Brytanii przez organizatorów Cheltenham Science Festival. Obecnie przeprowadzany jest w ponad 20 krajach świata - w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach. Zwyciężczyni pierwszej polskiej edycji konkursu Monika Koperska podczas światowego finału w Wielkiej Brytanii zajęła drugie miejsce oraz zdobyła nagrodę publiczności. Ubiegłoroczny zwycięzca dr Marcin Stolarski wywalczył miejsce w finałowej dziesiątce międzynarodowego finału. (PAP)
Zobacz także
Młodzi ludzie lekceważą kwestie prywatności w sieci
2015-02-28, 11:54Gdy dziecko wchodzi w świat internetowych społeczności, należy porozmawiać z nim o prywatności - radzą eksperci. Sami jednak przyznają, że młodzi często lekceważą kwestie prywatności w sieci; mają poczucie, że giną w tłumie… Czytaj dalej »
W Płocku ma powstać laboratorium innowacji technicznych i energii odnawialnej
2015-02-28, 10:42Filia Politechniki Warszawskiej w Płocku (Mazowieckie) planuje wybudowanie do 2020 r. za ok. 25 mln zł Centralnego Laboratorium Innowacji Technicznych i Energii Odnawialnej (CLITiEO). Dzięki tej placówce uczelnia chce rozszerzyć profil… Czytaj dalej »
ZAiKS ws. objęcia smartfonów i tabletów opłatą reprograficzną
2015-02-27, 15:52Stowarzyszenie Autorów ZAiKS uważa, że objęcie smartfonów i tabletów opłatą reprograficzną jest niezbędne w dobie rozwoju technologii. W ostatnich latach ceny smartfonów na świecie spadły, mimo iż w większości państw są one… Czytaj dalej »
Trendy w mediach społecznościowych
2015-02-27, 10:07Piszemy błyskotliwe posty, wstawiamy zdjęcia, grafiki. Efekt? Kilka 'lajków' lub komentarzy. Czytaj dalej »
9 najwyżej wycenianych start-upów na świecie
2015-02-25, 12:08Dropbox, Pinterest, Uber i inne firmy znalazły się na liście start-upów wycenianych na więcej niż 10 miliardów dolarów, opublikowanej przez analityków Business Insider. Czytaj dalej »