Komisja Europejska chce ukrócić wojny patentowe o smartfony
KE chce ukrócić wojny na patenty między producentami smartfonów. We wtorek oceniła, że starania Motoroli Mobility przed niemieckim sądem o zakaz patentowy dla Apple'a stanowi nadużycie dominującej pozycji na rynku, na co nie pozwalają przepisy antymonopolowe UE.
Jednocześnie Komisja Europejska przyjęła zobowiązanie koncernu Samsung Electronics do nieubiegania się w Europie o zakaz sprzedaży smartfonów i tabletów na podstawie swoich podstawowych patentów (Standard Essential Patent) wobec konkurentów, którzy przystąpią do porozumienia licencyjnego.
Patenty SEP to takie, bez których nie można rozwijać uniwersalnych technologii, np. w smartfonach i tabletach. Korporacje są zobowiązane licencjonować sobie nawzajem takie patenty na "uczciwych i niedyskryminujących warunkach" (FRAND).
KE oceniła, że firma Motorola Mobility nie powinna ubiegać się o zakaz sprzedaży dla Apple'a przed niemieckim sądem na podstawie swojego patentu SEP, ponieważ w odniesieniu do niego zobowiązała się do udzielania licencji na zasadach FRAND, a Apple zgodził się ją kupić i płacić należności licencyjne.
"Tak zwane wojny patentowe o smartfony nie powinny odbywać się kosztem konsumentów, dlatego wszyscy uczestnicy tego rynku powinni działać w zgodzie z zasadami konkurencji. Nasza decyzja w sprawie Motoroli, wraz z akceptacją zobowiązań Samsunga, zapewnia prawną jasność co do okoliczności, w których zakazy związane z egzekwowaniem podstawowych patentów mogą być antykonkurencyjne" - oświadczył komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia.
"Podczas gdy właściciele patentów powinni być sprawiedliwie wynagradzani za wykorzystywanie ich własności intelektualnej, wdrażający takie standardy powinni mieć także dostęp do uniwersalnej technologii na uczciwych, rozsądnych i niedyskryminujących warunkach. Dzięki zachowaniu takiej równowagi, konsumenci będą mieć nadal dostęp do szerokiej gamy interoperacyjnych produktów" - dodał.
KE nakazała Motoroli rozwiązanie sporu z Apple na drodze arbitrażu. (PAP)
Zobacz także
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »
Superkomputer IBM znajdzie zastosowanie w służbie zdrowia
2015-04-15, 11:01Amerykański koncern informatyczny IBM planuje wykorzystać moce obliczeniowe superkomputera Watson do analizowania danych zbieranych m.in. przez mobilne aplikacje zdrowotne. Dzięki temu naukowcy zyskają nowe narzędzie do prewencji i walki… Czytaj dalej »
Internet Rzeczy 2015-2020 - prognozy rynkowe
2015-04-14, 08:59Business Insider Intelligence przygotował prognozy dotyczące Internetu Rzeczy na najbliższe pięć lat. Już w 2016 r. stanie się on największym rynkiem branży IT wartym ponad 200 miliardów dolarów, generując rocznie dziesiątki tysięcy… Czytaj dalej »
Korzystanie z dronów w celach komercyjnych tylko po zdaniu egzaminu
2015-04-12, 10:09Osoby, które będą chciały wykorzystywać drony w celach komercyjnych będą musiały przejść szkolenie lotnicze i zdać egzamin - wynika z przygotowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) projektów nowelizacji dwóch rozporządzeń… Czytaj dalej »