Pomysłowi studenci nagrodzeni w polskim finale Imagine Cup
Projekt pomocny w skuteczniejszym radzeniu sobie z fobiami, system do kontrolowania komputera mimiką i ruchami głowy oraz gra "Lore" - te projekty zwyciężyły w polskich finałach Imagine Cup - konkursu technologicznego dla studentów.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W tym roku drużyny walczą o nagrody w trzech głównych dziedzinach: projekty społeczne, innowacje oraz gry. W krajowych finałach konkursu wybrano drużyny, które będą reprezentować Polskę w półfinałach światowych odbywających się online w maju. Finały światowe zaplanowane są na lipiec w Seattle w Stanach Zjednoczonych. Tam główne nagrody w trzech kategoriach wyniosą po 50 tys. dol.
Członek jury, Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji stwierdził w rozmowie z PAP, że udział w konkursie motywuje do tego, by jeszcze w trakcie studiów przygotowywać projekty na biznes, które będą poddawane rzetelnej ocenie. Poza tym konkurs ćwiczy w studentach umiejętność współpracy i działania w zespole. Boni wyjaśnił, że w ramach konkursu trzeba opracować rozwiązanie nie tylko technicznie sprawne, ale na które będzie też popyt. "Bo nie chodzi o pomysły, które będą leżeć na półkach. Chodzi o pomysły na tyle technologicznie dobrze przygotowane, na tyle użyteczne dla ludzi, że będzie można myśleć o tym, iż znajdzie się kapitał na ich przygotowanie" - zaznaczył.
W kategorii innowacje nagrodzono zespół We Code For Food z Politechniki Białostockiej, który zaprezentował projekt Phobos. Ma on pomóc w leczeniu fobii przez terapeutów. Autorzy projektu opracowali specjalny hełm, który przenosi osobę z fobią do rzeczywistości wirtualnej. Dzięki temu osoba ta - pod kontrolą terapeuty - może w bezpiecznych warunkach mierzyć się ze swoimi lękami i uczyć się opanowywać swój niepokój w pewnych sytuacjach. Użytkownik, który boi się pająków, będzie mógł np. znaleźć się w wirtualnym pomieszczeniu z pająkiem, a osoba, która zmaga się z tremą - w kontrolowanych warunkach stanie przed licznym audytorium.
Kolejną dziedziną były projekty społeczne. Tu najlepszy okazał się system Face Controller, zaprezentowany przez Drużynę Power of Vision z Politechniki Rzeszowskiej. System ten przy wykorzystaniu dostępnego już na rynku systemu Kinect - rozpoznaje mimikę, ruchy głowy i komendy głosowe. Dzięki temu można korzystać z komputera, nie używając myszki ani klawiatury. System miałby rozpoznawać takie ruchy jak otwarcie ust czy uśmiech. Ruchy głowy pozwalają na sterowanie kursorem, a komendy głosowe - usprawniają komunikację z komputerem.
W kolejnej kategorii nagrodzono najlepsze gry na komputer czy tablet. Zwyciężyła drużyna Hothead Ballon z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, która zaprojektowała grę "Lore". Przeplatają się w niej motywy z baśni braci Grimm. Gracz nie kontroluje bohaterów, tylko środowisko wokół nich. Każda jego decyzja wspiera pewne postaci, a przeszkadza innym. W ten sposób użytkownik może wpłynąć na fabułę baśni.
Jak w rozmowie z PAP podsumował członek jury, Rafał Albin z firmy Microsoft, to już 12. edycja konkursu. Od pierwszej edycji zarejestrowało się w nim ponad 1,7 mln użytkowników. "Do tej pory nasze (polskie - PAP) drużyny w różnych kategoriach na podium stawały 23 razy, co stawia nas w czołówce wszystkich krajów startujących w Imagine Cup" - zaznaczył.
W tym roku o nagrody rywalizują uczestnicy ze 150 krajów. W samej Polsce zgłosiło się ponad 130 drużyn z ponad 20 uczelni technologicznych. "Konkurs mobilizuje młodych ludzi do tego, żeby nie tylko kreowali pomysły, ale żeby przechodzili do fazy ich realizacji" - zaznacza Albin.
Polską edycję finałów organizowała firma Microsoft wspólnie z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Zwycięzcy głównych kategorii otrzymali nagrody rzeczowe. (PAP)
Zobacz także
Japonia stawia na kolej elektromagnetyczną
2014-05-18, 10:18Jesienią rozpocznie się w Japonii budowa linii superszybkiej kolei elektromagnetycznej, łączącej Tokio z Nagoją. Japonia liczy na to, że technologię, która umożliwia pociągom osiągnięcie prędkości ponad 500 km/h, uda się wyeksportować… Czytaj dalej »
Polscy naukowcy szykują cukrową pułapkę na nowotwory
2014-05-18, 10:16Komórki nowotworowe lubią cukier, dlatego polscy naukowcy opracowali maleńkie kapsułki otoczone cukrową powłoczką, które nowotwór chętnie 'pożera'. Wypełnione kilkoma lekami, po wniknięciu do guza, mogą stanowić skuteczną broń… Czytaj dalej »
Joanna Bagniewska zwyciężczynią trzeciej polskiej edycji FameLab
2014-05-11, 10:51Dr Joanna Bagniewska zwyciężyła w finale trzeciej polskiej edycji konkursu FameLab, który w sobotę odbył się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W czerwcu będzie reprezentowała Polskę w światowym finale tego konkursu. Czytaj dalej »
Polka szuka brakujących elementów zagadki zespołu DiGeorge'a
2014-05-03, 09:00Towarzyszy mu około 180 objawów m.in. wady serca. Zespół DiGeorge'a, występujący prawie tak często jak zespół Downa, lekarze rozpoznają jednak rzadko. Polka szuka genów odpowiedzialnych za jego powstawanie, aby ułatwić diagnostykę… Czytaj dalej »
Fizyk: nauka jest sztuką, a badacze - artystami
2014-05-01, 16:42Piękno może być jednym z kryteriów prawdziwości w nauce - powiedział PAP fizyk prof. Grzegorz Wrochna. Badacz zdradza historie eksperymentów, które można nazwać dziełami sztuki, a także opowiada o tym, jak trudne do przyjęcia… Czytaj dalej »