Dziesięciu uczonych w finale konkursu FameLab
Dziesięciu uczonych znalazło się w finale trzeciej polskiej edycji konkursu FameLab dla młodych naukowców. Nazwiska finalistów ogłoszono w sobotę w Centrum Nauki Kopernik (CNK). Ostatecznego zwycięzcę jury wyłoni 10 maja.
FameLab przypomina znane na całym świecie konkursy talentów. Jednak zamiast piosenkarzy, tancerzy czy ekwilibrystów w szranki stają fizycy, inżynierowie, biotechnolodzy i inni badacze z dziedziny nauk ścisłych. Uczeni biorący udział w konkursie mają trzy minuty, żeby w sposób zrozumiały opowiedzieć o wybranych przez nich zagadnieniach badawczych.
W sobotę na scenie CNK można było wysłuchać wystąpień 23 półfinalistów. Z ich grona jury wybrało 10 najlepszych. Wśród nich znaleźli się: Joanna Bagniewska - z Nottingham Trent University; Tomasz Jakubek z Uniwersytetu Jagiellońskiego; Michał Kępa z Uniwersytetu Edynburskiego; Mariana Kozłowska z Uniwersytetu w Białymstoku; Justyna Lesiak z Uniwersytetu Technicznego w Monachium; Tomiła Łojewska i Barbara Pietrzak z Uniwersytetu Warszawskiego; Malwina Monika Roszkowska-Chojecka z Instytutu Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego PAN w Warszawie; Damian Sojka z Centrum Badań Translacyjnych i Biologii Molekularnej Nowotworów w Gliwicach; Natalia Woźniak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Sobotnie wystąpienia uczestników oceniali: światowej sławy astrofizyk - prof. Marek Abramowicz; kulturoznawca - dr Jacek Wasilewski; zastępczyni dyrektora Centrum Nauki Kopernik, dziennikarka i popularyzatorka nauki - Irena Cieślińska oraz dziennikarz i publicysta - Piotr Najsztub.
Kandydaci mają teraz ponad dwa miesiące, by przygotować finałową prezentację. W tym czasie wezmą udział w dwudniowych zajęciach z komunikacji naukowej i prezentacji scenicznej.
10 maja z grona finalistów jury wyłoni laureata polskiej edycji konkursu, który weźmie udział w światowym finale, odbywającym się w Cheltenham w Wielkiej Brytanii. Otrzyma on także nagrodę pieniężną: 30 tys. zł na cele naukowe i 5 tys. zł na dowolne wydatki.
FameLab został stworzony w 2005 r. w Wielkiej Brytanii przez organizatorów Cheltenham Festivals. Dwa lata później do projektu dołączył British Council, szerząc w świecie ideę popularyzowania nauki. Dziś edycje konkursu FameLab odbywają się w ponad 20 krajach na świecie: w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach.
W Polsce po raz trzeci konkurs organizują Centrum Nauki Kopernik i British Council. Zwycięzcy dotychczasowych polskich odsłon FameLab – Monika Koperska i Marcin Stolarski – odnieśli sukces także na arenie międzynarodowej konkursu. Monika Koperska zajęła drugie miejsce w międzynarodowym finale, zdobywając też nagrodę publiczności. Marcin Stolarski zakwalifikował się do ścisłej światowej dziesiątki. (PAP)
Zobacz także
Eksperci: internet rzeczy to duża szansa, ale niesie pewne zagrożenia
2015-03-19, 14:59Internet rzeczy, oprócz wielu udogodnień w życiu codziennym czy przemyśle, niesie za sobą pewne zagrożenia - przekonywali uczestnicy konferencji Cisco Forum w Zakopanem. Czytaj dalej »
Bieg przez pustynię, fizyka w kuchni i pomoc trzmielom - na TEDx w Warszawie
2015-03-18, 17:14Czego może nauczyć maraton przez pustynię? Czy człowiek z tabletem jest prawdziwie kreatywny? Jak w zwykłej kuchni obudzić w sobie fizyka? - to niektóre z tematów środowej konferencji TEDx, zorganizowanej w Warszawie pod hasłem 'The… Czytaj dalej »
Oculus Rift jednak nie w tym roku?
2015-03-18, 10:14Technologia rzeczywistości wirtualnej znalazła się w centrum zainteresowania liderów branży komputerowej. Tymczasem data premiery komercyjnej wersji gogli do wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift może ulec opóźnieniu - wynika z wypowiedzi… Czytaj dalej »
Powstanie Polska Platforma Innowacyjnej Neuromedycyny "InnoNeuroMed"
2015-03-17, 18:30Przedstawiciele najważniejszych polskich placówek naukowych oraz firm farmaceutycznych podpisali we wtorek umowę dotyczącą utworzenia Polskiej Platformy Innowacyjnej Neuromedycyny 'InnoNeuroMed'. Dzięki niej mogą powstać nowe leki… Czytaj dalej »
Make it Digital – BBC promuje naukę programowania
2015-03-17, 10:37Sieć BBC ogłosiła ogólnonarodową akcję Make it Digital mającą na celu promocję nauki programowania wśród brytyjskich dzieci i młodzieży. W jej ramach powstanie program telewizyjny o tworzeniu gier z kasowej serii „Grand Theft… Czytaj dalej »