MAC: Podniesienie umiejętności cyfrowych to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski
Podniesienie umiejętności cyfrowych, w tym programistycznych, to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski - powiedział sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji Włodzimierz Marciński, pełnomocnik ministra MAC ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji.
"Obecnie trwa na świecie autentyczna wojna o umiejętności. Ten kraj, którego obywatele uzyskają najlepsze umiejętności cyfrowe, zawładnie światem. Myśmy określili umiejętności cyfrowe i programowania, jako umiejętności dla przyszłości. W tym kierunku rozwija się świat i w tym kierunku idą działania wszystkich najbogatszych krajów świata. Polska w tym zakresie ma zaległości i dla nas niezwykle ważne jest ich nadrobienie" - powiedział na posiedzeniu komisji Marciński.
Profesor Maciej Sysło, współautor podstaw programowych edukacji informatycznej podkreślił, że w początkowym etapie nauczania uczniów nie powinno się traktować nauki programowania jako przygotowania do zawodu programisty, "bo niewielu z tych uczniów zostanie w przyszłości programistami".
"Na początku traktujmy naukę programowania, jako sposób uczenia uczniów kreatywności, rozwiązywanie problemów i zaangażowania. Natomiast, to oczywiste, że w pewnym momencie ta nauka programowania musi się przerodzić w poważniejsze zainteresowanie karierą informatyczną. Widzę takie rozwiązanie tego problemu - należałoby zrobić nadbudowę nad istniejącą podstawą programową w szkołach, która uwzględniłaby programowanie, jako jedną z dodatkowych kompetencji edukacyjnych" - powiedział Sysło. Dodał, że należy także opracować standardy w zakresie kształcenia nauczycieli informatyki.
Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji powiedział, że brak kwalifikacji w obszarach teleinformatycznych, zwłaszcza programistycznych, może stać się przeszkodą w rozwoju całej gospodarki unijnej, w tym polskiej.
"Już teraz mamy badania, które pokazują, że do 2015 roku w skali całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Jeżeli jeszcze dodamy do tego, że poziom umiejętności cyfrowych w naszym kraju jest niższy od średniej unijnej i znacznie niższy w porównaniu do krajów liderów w tej dziedzinie - to podniesienie tych kompetencji jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem" - podkreślił Dmowski. Wiceminister dodał, że rozwijanie umiejętności programowania może pomóc zmniejszyć problemy związane z wykluczeniem cyfrowym i społecznym.
Dmowski przypomniał także, że MAC wspiera różne inicjatywy, związane z upowszechnianiem umiejętności programowania. "Ministerstwo dofinansowało projekt +Programowanie na start!+ realizowany przez Stowarzyszenie Talent, który został przeprowadzony w 25 szkołach z 12 województw. W ramach projektu przeprowadzone zostały zajęcia pozalekcyjne dla młodzieży dotyczące rozwiązania zadań z informatyki oraz nauki podstaw programowania z języka Pascal i C. Wsparcie finansowe resortu otrzymał także projekt +Kuźnia Programistów+ realizowany przez Fundację Branży Internetowej +NETCAMP+ w ramach, którego został opracowany i udostępniony bezpłatnie w internecie kurs dla dorosłych podstaw programowania w języku C++" - powiedział Dmowski.
Dodał, że MAC planuje w tym roku przeprowadzanie konkursu na realizację programu upowszechniania i rozwijania umiejętności programistycznych.
Od września 2013 roku do lutego 2014 roku w 34 szkołach w całej Polsce odbył się pilotażowy program "Mistrzowie Kodowania". Jego celem było upowszechnianie nauki programowania w polskich podstawówkach.
Zajęcia z programowania prowadzili nauczyciele niebędący informatykami przeszkoleni przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Nauczyciele przeprowadzili w klasach 4-6 osiem 90 minutowych zajęć z programowania w języku Scratch.
Projekt zorganizowany został przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej, Stowarzyszenie "Rodzice w Edukacji" i firmę Samsung Polska. Patronat nad program objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ma być kontynuowany drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014.(PAP)
Zobacz także
Brytyjska spółka chce produkować energię z pływów morskich
2014-02-10, 10:25Brytyjska firma wystąpiła z wnioskiem o pozwolenie na budowę elektrowni pozyskującej energię z pływów morskich. Potencjalna moc produkcyjna szacowana jest na 320 MW w szczytowym okresie pływów. Czytaj dalej »
Chińczycy wybudują centrum nowych technologii energetycznych
2014-02-06, 20:52Firma China Three Gorges (CTG) wybuduje na terenie Portugalii centrum nowych technologii energetycznych. Chiński inwestor zapewnia, że inwestycja pomoże zwiększyć produktywność zarówno CTG, jak i spółki EDP, największego portugalskiego… Czytaj dalej »
Po raz pierwszy wypróbowano bioniczną rękę, która czuje
2014-02-06, 20:51Dzięki nowej sztucznej ręce osoba po amputacji będzie mogła nie tylko chwytać przedmioty, ale i poczuć je dotykiem - informuje pismo ”Science Translational Medicine”. Czytaj dalej »
Zespół z poznańskiej uczelni opracował nowy pochłaniacz tlenu
2014-01-31, 08:58Naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu opracowali nowy pochłaniacz tlenu, który - dodawany do opakowań z żywnością - mógłby zwiększać trwałość produktów spożywczych. Przy produkcji pochłaniacza tlenu wykorzystywane… Czytaj dalej »
Wytypowano gen, który może mieć wpływ na leczenie raka piersi
2014-01-29, 18:58Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu wytypowali gen, który może mieć wpływ na leczenia raka piersi. Wyniki badań są na tyle obiecujące, że wysłano już wniosek do urzędu patentowego. Prace nad projektem będą kontyn… Czytaj dalej »