MAC: Podniesienie umiejętności cyfrowych to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski
Podniesienie umiejętności cyfrowych, w tym programistycznych, to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski - powiedział sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji Włodzimierz Marciński, pełnomocnik ministra MAC ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji.
"Obecnie trwa na świecie autentyczna wojna o umiejętności. Ten kraj, którego obywatele uzyskają najlepsze umiejętności cyfrowe, zawładnie światem. Myśmy określili umiejętności cyfrowe i programowania, jako umiejętności dla przyszłości. W tym kierunku rozwija się świat i w tym kierunku idą działania wszystkich najbogatszych krajów świata. Polska w tym zakresie ma zaległości i dla nas niezwykle ważne jest ich nadrobienie" - powiedział na posiedzeniu komisji Marciński.
Profesor Maciej Sysło, współautor podstaw programowych edukacji informatycznej podkreślił, że w początkowym etapie nauczania uczniów nie powinno się traktować nauki programowania jako przygotowania do zawodu programisty, "bo niewielu z tych uczniów zostanie w przyszłości programistami".
"Na początku traktujmy naukę programowania, jako sposób uczenia uczniów kreatywności, rozwiązywanie problemów i zaangażowania. Natomiast, to oczywiste, że w pewnym momencie ta nauka programowania musi się przerodzić w poważniejsze zainteresowanie karierą informatyczną. Widzę takie rozwiązanie tego problemu - należałoby zrobić nadbudowę nad istniejącą podstawą programową w szkołach, która uwzględniłaby programowanie, jako jedną z dodatkowych kompetencji edukacyjnych" - powiedział Sysło. Dodał, że należy także opracować standardy w zakresie kształcenia nauczycieli informatyki.
Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji powiedział, że brak kwalifikacji w obszarach teleinformatycznych, zwłaszcza programistycznych, może stać się przeszkodą w rozwoju całej gospodarki unijnej, w tym polskiej.
"Już teraz mamy badania, które pokazują, że do 2015 roku w skali całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Jeżeli jeszcze dodamy do tego, że poziom umiejętności cyfrowych w naszym kraju jest niższy od średniej unijnej i znacznie niższy w porównaniu do krajów liderów w tej dziedzinie - to podniesienie tych kompetencji jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem" - podkreślił Dmowski. Wiceminister dodał, że rozwijanie umiejętności programowania może pomóc zmniejszyć problemy związane z wykluczeniem cyfrowym i społecznym.
Dmowski przypomniał także, że MAC wspiera różne inicjatywy, związane z upowszechnianiem umiejętności programowania. "Ministerstwo dofinansowało projekt +Programowanie na start!+ realizowany przez Stowarzyszenie Talent, który został przeprowadzony w 25 szkołach z 12 województw. W ramach projektu przeprowadzone zostały zajęcia pozalekcyjne dla młodzieży dotyczące rozwiązania zadań z informatyki oraz nauki podstaw programowania z języka Pascal i C. Wsparcie finansowe resortu otrzymał także projekt +Kuźnia Programistów+ realizowany przez Fundację Branży Internetowej +NETCAMP+ w ramach, którego został opracowany i udostępniony bezpłatnie w internecie kurs dla dorosłych podstaw programowania w języku C++" - powiedział Dmowski.
Dodał, że MAC planuje w tym roku przeprowadzanie konkursu na realizację programu upowszechniania i rozwijania umiejętności programistycznych.
Od września 2013 roku do lutego 2014 roku w 34 szkołach w całej Polsce odbył się pilotażowy program "Mistrzowie Kodowania". Jego celem było upowszechnianie nauki programowania w polskich podstawówkach.
Zajęcia z programowania prowadzili nauczyciele niebędący informatykami przeszkoleni przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Nauczyciele przeprowadzili w klasach 4-6 osiem 90 minutowych zajęć z programowania w języku Scratch.
Projekt zorganizowany został przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej, Stowarzyszenie "Rodzice w Edukacji" i firmę Samsung Polska. Patronat nad program objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ma być kontynuowany drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014.(PAP)
Zobacz także
Miasteczko „Planeta Energii” pojawi się w Inowrocławiu oraz Toruniu
2014-03-16, 14:26Uczniowie z grupy świetlicowej pod opieką Katarzyny Pawłowskiej ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Inowrocławiu oraz klasy III C pod opieką Anny Wasiłek ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Toruniu znaleźli się wśród laureatów konkursu edukacyjnego… Czytaj dalej »
Liczba Pi ma swoje święto
2014-03-14, 08:26Badali ją już starożytni Egipcjanie, Wisława Szymborska poświęciła jej wiersz, a matematyk William Shanks przez 15 lat wyliczał 707 cyfr jej rozwinięcia. 14 marca swój dzień obchodzi liczba Pi. Z tej okazji kilka uczelni planuje… Czytaj dalej »
Europosłowie chcą uniwersalnych ładowarek do telefonów komórkowych
2014-03-13, 22:19Parlament Europejski poparł w czwartek nowe unijne przepisy, które otwierają drogę do wprowadzenia uniwersalnej ładowarki do telefonów komórkowych oraz niektórych innych urządzeń radiowych, jak odbiorniki GPS. Czytaj dalej »
Start polskiego satelity naukowego Heweliusz przełożony na lipiec
2014-03-13, 14:12Ze względu na usterkę chińskiej rakiety, Heweliusz - polski satelita naukowy - wystartuje w kosmos najwcześniej w lipcu - poinformował PAP inż. Tomasz Zawistowski. To już kolejna w ciągu kilku miesięcy zmiana terminu startu. Czytaj dalej »
Ukazała się książka o Jacku Karpińskim - słynnym twórcy komputerów w PRL
2014-03-10, 09:27'Geniusz i świnie rzecz o Jacku Karpińskim” - to reporterska opowieść Piotra Lipińskiego o inżynierze elektroniku Jacku Karpińskim (1927 - 2010), który w latach 70. ubiegłego wieku zbudował komputer, wtedy jedno z najnowocześniejszych… Czytaj dalej »