MAC: Podniesienie umiejętności cyfrowych to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski
Podniesienie umiejętności cyfrowych, w tym programistycznych, to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski - powiedział sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji Włodzimierz Marciński, pełnomocnik ministra MAC ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji.
"Obecnie trwa na świecie autentyczna wojna o umiejętności. Ten kraj, którego obywatele uzyskają najlepsze umiejętności cyfrowe, zawładnie światem. Myśmy określili umiejętności cyfrowe i programowania, jako umiejętności dla przyszłości. W tym kierunku rozwija się świat i w tym kierunku idą działania wszystkich najbogatszych krajów świata. Polska w tym zakresie ma zaległości i dla nas niezwykle ważne jest ich nadrobienie" - powiedział na posiedzeniu komisji Marciński.
Profesor Maciej Sysło, współautor podstaw programowych edukacji informatycznej podkreślił, że w początkowym etapie nauczania uczniów nie powinno się traktować nauki programowania jako przygotowania do zawodu programisty, "bo niewielu z tych uczniów zostanie w przyszłości programistami".
"Na początku traktujmy naukę programowania, jako sposób uczenia uczniów kreatywności, rozwiązywanie problemów i zaangażowania. Natomiast, to oczywiste, że w pewnym momencie ta nauka programowania musi się przerodzić w poważniejsze zainteresowanie karierą informatyczną. Widzę takie rozwiązanie tego problemu - należałoby zrobić nadbudowę nad istniejącą podstawą programową w szkołach, która uwzględniłaby programowanie, jako jedną z dodatkowych kompetencji edukacyjnych" - powiedział Sysło. Dodał, że należy także opracować standardy w zakresie kształcenia nauczycieli informatyki.
Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji powiedział, że brak kwalifikacji w obszarach teleinformatycznych, zwłaszcza programistycznych, może stać się przeszkodą w rozwoju całej gospodarki unijnej, w tym polskiej.
"Już teraz mamy badania, które pokazują, że do 2015 roku w skali całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Jeżeli jeszcze dodamy do tego, że poziom umiejętności cyfrowych w naszym kraju jest niższy od średniej unijnej i znacznie niższy w porównaniu do krajów liderów w tej dziedzinie - to podniesienie tych kompetencji jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem" - podkreślił Dmowski. Wiceminister dodał, że rozwijanie umiejętności programowania może pomóc zmniejszyć problemy związane z wykluczeniem cyfrowym i społecznym.
Dmowski przypomniał także, że MAC wspiera różne inicjatywy, związane z upowszechnianiem umiejętności programowania. "Ministerstwo dofinansowało projekt +Programowanie na start!+ realizowany przez Stowarzyszenie Talent, który został przeprowadzony w 25 szkołach z 12 województw. W ramach projektu przeprowadzone zostały zajęcia pozalekcyjne dla młodzieży dotyczące rozwiązania zadań z informatyki oraz nauki podstaw programowania z języka Pascal i C. Wsparcie finansowe resortu otrzymał także projekt +Kuźnia Programistów+ realizowany przez Fundację Branży Internetowej +NETCAMP+ w ramach, którego został opracowany i udostępniony bezpłatnie w internecie kurs dla dorosłych podstaw programowania w języku C++" - powiedział Dmowski.
Dodał, że MAC planuje w tym roku przeprowadzanie konkursu na realizację programu upowszechniania i rozwijania umiejętności programistycznych.
Od września 2013 roku do lutego 2014 roku w 34 szkołach w całej Polsce odbył się pilotażowy program "Mistrzowie Kodowania". Jego celem było upowszechnianie nauki programowania w polskich podstawówkach.
Zajęcia z programowania prowadzili nauczyciele niebędący informatykami przeszkoleni przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Nauczyciele przeprowadzili w klasach 4-6 osiem 90 minutowych zajęć z programowania w języku Scratch.
Projekt zorganizowany został przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej, Stowarzyszenie "Rodzice w Edukacji" i firmę Samsung Polska. Patronat nad program objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ma być kontynuowany drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014.(PAP)
Zobacz także
"Le Point": Roboty mogą sprawić, że zniknie 700 zawodów
2014-08-05, 20:34Uniwersytet Oksfordzki zbadał możliwości robotów: w ciągu 10 do 20 lat nowe generacje robotów mogą sprawić, że zniknie około 700 zawodów, zagrożone są zwłaszcza prace niewymagające wysokich kwalifikacji - pisze we wtorek 'Le… Czytaj dalej »
Wilczyński: łaziki marsjańskie pierwszy raz powalczą poza USA [wywiad]
2014-08-03, 12:12Polacy wielokrotnie wygrywali zawody marsjańskich łazików w USA. We wrześniu Polska organizuje ich pierwszą europejską edycję. M.in. o tym, jak przekonywano Amerykanów do tej idei mówi PAP Łukasz Wilczyński z organizującego imprezę… Czytaj dalej »
Następny marsjański łazik będzie produkował tlen
2014-08-03, 10:52Agencja NASA dopracowuje już szczegóły misji kolejnego łazika na Marsie, który ma wylądować na Czerwonej Planecie w 2021 r. Będzie on miał m. in. aparaturę do wytwarzania tlenu z dwutlenku węgla znajdującego się w atmosferze tej… Czytaj dalej »
Związki antynowotworowe ukryte w morskich głębinach
2014-07-29, 08:32W morskich sinicach, gąbkach, skorupiakach kryją się związki pomocne m.in. w walce z nowotworami i bakteriami. Kształtowane przez miliony lat w naturze, niemal nie mają skutków ubocznych. Teraz naukowcy sięgnęli do głębin, aby wydobyć… Czytaj dalej »
Energia z lagun pływowych przyniesie miliardy funtów
2014-07-21, 13:00Sektor brytyjskiej energetyki morskiej wytwarzający energię dzięki wykorzystaniu tzw. lagun pływowych( sztucznych zatok) może osiągnąć wartość nawet 27 mld funtów - wynika z raportu opracowanego przez Centre for Economics and Business… Czytaj dalej »