MAC: Podniesienie umiejętności cyfrowych to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski
Podniesienie umiejętności cyfrowych, w tym programistycznych, to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski - powiedział sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji Włodzimierz Marciński, pełnomocnik ministra MAC ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji.
"Obecnie trwa na świecie autentyczna wojna o umiejętności. Ten kraj, którego obywatele uzyskają najlepsze umiejętności cyfrowe, zawładnie światem. Myśmy określili umiejętności cyfrowe i programowania, jako umiejętności dla przyszłości. W tym kierunku rozwija się świat i w tym kierunku idą działania wszystkich najbogatszych krajów świata. Polska w tym zakresie ma zaległości i dla nas niezwykle ważne jest ich nadrobienie" - powiedział na posiedzeniu komisji Marciński.
Profesor Maciej Sysło, współautor podstaw programowych edukacji informatycznej podkreślił, że w początkowym etapie nauczania uczniów nie powinno się traktować nauki programowania jako przygotowania do zawodu programisty, "bo niewielu z tych uczniów zostanie w przyszłości programistami".
"Na początku traktujmy naukę programowania, jako sposób uczenia uczniów kreatywności, rozwiązywanie problemów i zaangażowania. Natomiast, to oczywiste, że w pewnym momencie ta nauka programowania musi się przerodzić w poważniejsze zainteresowanie karierą informatyczną. Widzę takie rozwiązanie tego problemu - należałoby zrobić nadbudowę nad istniejącą podstawą programową w szkołach, która uwzględniłaby programowanie, jako jedną z dodatkowych kompetencji edukacyjnych" - powiedział Sysło. Dodał, że należy także opracować standardy w zakresie kształcenia nauczycieli informatyki.
Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji powiedział, że brak kwalifikacji w obszarach teleinformatycznych, zwłaszcza programistycznych, może stać się przeszkodą w rozwoju całej gospodarki unijnej, w tym polskiej.
"Już teraz mamy badania, które pokazują, że do 2015 roku w skali całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Jeżeli jeszcze dodamy do tego, że poziom umiejętności cyfrowych w naszym kraju jest niższy od średniej unijnej i znacznie niższy w porównaniu do krajów liderów w tej dziedzinie - to podniesienie tych kompetencji jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem" - podkreślił Dmowski. Wiceminister dodał, że rozwijanie umiejętności programowania może pomóc zmniejszyć problemy związane z wykluczeniem cyfrowym i społecznym.
Dmowski przypomniał także, że MAC wspiera różne inicjatywy, związane z upowszechnianiem umiejętności programowania. "Ministerstwo dofinansowało projekt +Programowanie na start!+ realizowany przez Stowarzyszenie Talent, który został przeprowadzony w 25 szkołach z 12 województw. W ramach projektu przeprowadzone zostały zajęcia pozalekcyjne dla młodzieży dotyczące rozwiązania zadań z informatyki oraz nauki podstaw programowania z języka Pascal i C. Wsparcie finansowe resortu otrzymał także projekt +Kuźnia Programistów+ realizowany przez Fundację Branży Internetowej +NETCAMP+ w ramach, którego został opracowany i udostępniony bezpłatnie w internecie kurs dla dorosłych podstaw programowania w języku C++" - powiedział Dmowski.
Dodał, że MAC planuje w tym roku przeprowadzanie konkursu na realizację programu upowszechniania i rozwijania umiejętności programistycznych.
Od września 2013 roku do lutego 2014 roku w 34 szkołach w całej Polsce odbył się pilotażowy program "Mistrzowie Kodowania". Jego celem było upowszechnianie nauki programowania w polskich podstawówkach.
Zajęcia z programowania prowadzili nauczyciele niebędący informatykami przeszkoleni przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Nauczyciele przeprowadzili w klasach 4-6 osiem 90 minutowych zajęć z programowania w języku Scratch.
Projekt zorganizowany został przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej, Stowarzyszenie "Rodzice w Edukacji" i firmę Samsung Polska. Patronat nad program objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ma być kontynuowany drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014.(PAP)
Zobacz także
Studencki wynalazek pozwoli bezpiecznie zanurzyć się we własnej fobii
2015-01-04, 10:32Lęk przed pająkami, otwartą przestrzenią, lataniem samolotami? W leczeniu tych i wielu innych fobii pomoże system Phobos, opracowany na Politechnice Białostockiej. Trójwymiarowe okulary pozwolą oswoić się ze swoją fobią pod czujnym… Czytaj dalej »
Leczenie PTSD u żołnierzy z wykorzystaniem komory hiperbarycznej
2015-01-03, 11:01Specjaliści zajmujący się badaniami nad zespołem stresu pourazowego (PTSD) u żołnierzy analizują nie tylko psychologiczne, ale także medyczne przyczyny tego problemu; lekarze z WIM w Warszawie chcą eksperymentalnie wykorzystywać… Czytaj dalej »
Zmarł kosmonauta Borys Morukow
2015-01-02, 11:55W noworoczną noc, w wieku 64 lat, zmarł kosmonauta Boris Morukow, uczestnik jednego lotu kosmicznego w 2000 roku, misji STS-106 wahadłowca Atlantis, w 2010 roku szef eksperymentu 'Mars 500', najdłuższej symulacji lotu na Czerwoną Pl… Czytaj dalej »
Naukowcy ozłocą grafen za pomocą... bakterii
2014-12-30, 13:27Połączenie grafenu i złota może dać zaskakujące rezultaty, mówią naukowcy, którzy pracują nad metodą łączenia obydwu materiałów. W bezpiecznym przeprowadzeniu tego procesu pomogą im bakterie. Efektem ich prac mogą być materiały… Czytaj dalej »
Top 10 firm branży Big Data
2014-12-29, 11:53IBM z przychodem 1,37 miliarda dolarów i Hewlett-Packard z przychodem na poziomie 869 milionów dolarów - to giganci w przechowywaniu i przetwarzaniu dużych zbiorów danych (Big Data), które stało się w ostatnich latach jedną z najszybciej… Czytaj dalej »