MAC: Podniesienie umiejętności cyfrowych to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski
Podniesienie umiejętności cyfrowych, w tym programistycznych, to wyzwanie cywilizacyjne dla Polski - powiedział sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji Włodzimierz Marciński, pełnomocnik ministra MAC ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji.
"Obecnie trwa na świecie autentyczna wojna o umiejętności. Ten kraj, którego obywatele uzyskają najlepsze umiejętności cyfrowe, zawładnie światem. Myśmy określili umiejętności cyfrowe i programowania, jako umiejętności dla przyszłości. W tym kierunku rozwija się świat i w tym kierunku idą działania wszystkich najbogatszych krajów świata. Polska w tym zakresie ma zaległości i dla nas niezwykle ważne jest ich nadrobienie" - powiedział na posiedzeniu komisji Marciński.
Profesor Maciej Sysło, współautor podstaw programowych edukacji informatycznej podkreślił, że w początkowym etapie nauczania uczniów nie powinno się traktować nauki programowania jako przygotowania do zawodu programisty, "bo niewielu z tych uczniów zostanie w przyszłości programistami".
"Na początku traktujmy naukę programowania, jako sposób uczenia uczniów kreatywności, rozwiązywanie problemów i zaangażowania. Natomiast, to oczywiste, że w pewnym momencie ta nauka programowania musi się przerodzić w poważniejsze zainteresowanie karierą informatyczną. Widzę takie rozwiązanie tego problemu - należałoby zrobić nadbudowę nad istniejącą podstawą programową w szkołach, która uwzględniłaby programowanie, jako jedną z dodatkowych kompetencji edukacyjnych" - powiedział Sysło. Dodał, że należy także opracować standardy w zakresie kształcenia nauczycieli informatyki.
Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji powiedział, że brak kwalifikacji w obszarach teleinformatycznych, zwłaszcza programistycznych, może stać się przeszkodą w rozwoju całej gospodarki unijnej, w tym polskiej.
"Już teraz mamy badania, które pokazują, że do 2015 roku w skali całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Jeżeli jeszcze dodamy do tego, że poziom umiejętności cyfrowych w naszym kraju jest niższy od średniej unijnej i znacznie niższy w porównaniu do krajów liderów w tej dziedzinie - to podniesienie tych kompetencji jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem" - podkreślił Dmowski. Wiceminister dodał, że rozwijanie umiejętności programowania może pomóc zmniejszyć problemy związane z wykluczeniem cyfrowym i społecznym.
Dmowski przypomniał także, że MAC wspiera różne inicjatywy, związane z upowszechnianiem umiejętności programowania. "Ministerstwo dofinansowało projekt +Programowanie na start!+ realizowany przez Stowarzyszenie Talent, który został przeprowadzony w 25 szkołach z 12 województw. W ramach projektu przeprowadzone zostały zajęcia pozalekcyjne dla młodzieży dotyczące rozwiązania zadań z informatyki oraz nauki podstaw programowania z języka Pascal i C. Wsparcie finansowe resortu otrzymał także projekt +Kuźnia Programistów+ realizowany przez Fundację Branży Internetowej +NETCAMP+ w ramach, którego został opracowany i udostępniony bezpłatnie w internecie kurs dla dorosłych podstaw programowania w języku C++" - powiedział Dmowski.
Dodał, że MAC planuje w tym roku przeprowadzanie konkursu na realizację programu upowszechniania i rozwijania umiejętności programistycznych.
Od września 2013 roku do lutego 2014 roku w 34 szkołach w całej Polsce odbył się pilotażowy program "Mistrzowie Kodowania". Jego celem było upowszechnianie nauki programowania w polskich podstawówkach.
Zajęcia z programowania prowadzili nauczyciele niebędący informatykami przeszkoleni przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Nauczyciele przeprowadzili w klasach 4-6 osiem 90 minutowych zajęć z programowania w języku Scratch.
Projekt zorganizowany został przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej, Stowarzyszenie "Rodzice w Edukacji" i firmę Samsung Polska. Patronat nad program objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ma być kontynuowany drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014.(PAP)
Zobacz także
Eksperci: w tym roku ponad 60 proc. Polaków będzie miało smartfona
2015-03-08, 13:55W 2015 r. ponad 60 proc. Polaków może posiadać smartfony - wynika z szacunków ekspertów. Według prognoz w 2019 r. w Europie będzie blisko 760 mln smartfonów, a na świecie będą one stanowiły ponad 80 proc. wszystkich telefonów… Czytaj dalej »
Sony inwestuje w rzeczywistość wirtualną
2015-03-08, 13:54Podczas odbywającej się w San Francisco Game Developers Conference firma Sony zaprezentowała najnowszy prototyp Project Morpheus - gogli do rzeczywistości wirtualnej opracowanych z myślą o konsoli PlayStation 4. Produkt ma trafić na… Czytaj dalej »
We Wrocławiu zbudowano nieinwazyjny aparat wykrywający zagrożenie osteoporozą
2015-03-07, 12:15Wrocławscy wynalazcy zbudowali aparat do wykrywania u pacjenta stanu zagrożenia osteoporozą. Urządzenie firmy Bone Vitae jest nieinwazyjne i uzyskało pod koniec lutego 2015 r. znak CE, który pozwoli na jego sprzedaż w całej Unii E… Czytaj dalej »
Unreal Engine dostępny za darmo
2015-03-04, 10:24Amerykańska firma Epic Games zrezygnowała z pobierania abonamentu i opłat licencyjnych od producentów gier komputerowych korzystających z popularnego silnika Unreal Engine 4. Decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony… Czytaj dalej »
Algorytmy dzięki obserwacji internautów wykryją epidemię jeszcze przed jej wystąpieniem
2015-03-03, 12:35Oprogramowanie analizujące dane internetowe z wielu źródeł już dziś stanowi istotny element uzupełniający klasyczne systemy wykrywania i zapobiegania epidemiom opracowane przez wyspecjalizowane agencje rządowe - ocenia Stephen L… Czytaj dalej »