Rozstrzygnięto IX edycję konkursu "Popularyzator Nauki"
Ks. prof. Michał Heller, prof. Ryszard Tadeusiewicz, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz Polska Akademia Dzieci są wśród laureatów IX edycji konkursu "Popularyzator nauki". Nagrody wręczono w środę w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej.
W konkursie organizowanym od 2005 roku przez serwis Nauka w Polsce PAP i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nagradzani są wyróżniający się w popularyzacji wiedzy: naukowcy, instytucje naukowe i pozanaukowe, a także osoby spoza środowiska naukowego, dziennikarze i redakcje. Jury, pod kierownictwem prezesa Polskiej Akademii Nauk prof. Michała Kleibera zdecydowało, że laureatem nagrody specjalnej za całokształt działalności został ks. prof. Michał Heller z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II i Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowie.
Prof. Ryszard Tadeusiewicz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zwyciężył w kategorii Naukowiec. W kategorii Instytucja Naukowa nagrodzono Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego w Warszawie. Stowarzyszenie Polska Akademia Dzieci otrzymało nagrodę w kategorii Instytucja Pozanaukowa. W kategorii Media najlepszy okazał się redaktor Bogdan Miś, a wśród Sponsorów Popularyzacji: Samsung Electronics Polska.
W tym roku jury zdecydowało o przyznaniu dwóch dodatkowych wyróżnień specjalnych. Otrzymali je: dr inż. Michał Krupiński z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie oraz Danuta Bukowska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nagrodę redakcji serwisu Nauka w Polsce, przyznawaną m.in. za jakość przekazywanych informacji i pomoc w kontaktach z naukowcami, otrzymała Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.
"Popularyzowanie nauki jest bardzo ważnym i trudnym zadaniem, często zresztą niedocenianym przez samych naukowców - powiedziała w wystąpieniu skierowanym do uczestników konkursu minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska. - Dlatego tak bardzo trzeba doceniać tych naukowców, instytucje, media, które prowadzą i chcą prowadzić dialog ze społeczeństwem, chcą przekonywać społeczeństwo, że pieniądze, które wydaje się na naukę również im wszystkim służą, że nauka to jest coś pięknego, ciekawego, fascynującego".(PAP)
Zobacz także
Nowe warsztaty i ścieżki edukacyjne w Młynie Wiedzy
2014-02-16, 16:50Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu udostępni od wtorku pierwsze w regionie kujawsko-pomorskim ścieżki tematyczne na wystawach optycznych. Dla zorganizowanych grup uczniów przygotowano nową ofertę warsztatów. Czytaj dalej »
Ważny krok USA w badaniach nad laserową syntezą termojądrową
2014-02-16, 10:55Amerykańskim badaczom udało się uzyskać ważne wyniki w badaniach nad fuzją termojądrową. Ten wynik to krok milowy w badaniach nad opanowaniem laserowej syntezy termojądrowej dla przyszłej produkcji energii elektrycznej - komentuje… Czytaj dalej »
Do oczyszczania jezior i stawów można wykorzystać bakterie
2014-02-15, 10:03Wyselekcjonowane specjalistyczne szczepy bakterii w warunkach tlenowych pomagają oczyszczać jeziora i stawy. Zaprzęgnięte w ten sposób do pracy mikroorganizmy potrafią oczyścić wody akwenu bezpieczną metodą biologiczną w niespełna… Czytaj dalej »
450. rocznica urodzin Galileusza
2014-02-14, 13:43Galileusz - uważany za ojca nowoczesnych metod naukowych, jego odkrycia dostarczyły dowodów na poparcie teorii Kopernika, za co był prześladowany przez Kościół, który zrehabilitował go dopiero w 1992 r. W sobotę mija 450 rocznica… Czytaj dalej »
Miłość powoduje burzę w organizmie
2014-02-14, 13:40Pierwsze uderzenie strzałą Kupidyna powoduje, że dech zamiera nam w piersiach, a serce bije, jak po długim biegu. W organizmie rozpoczyna się 'burza'. Naukowcy z Chicago postanowili sprawdzić, co odpowiada za taki stan. Czytaj dalej »