Rozstrzygnięto IX edycję konkursu "Popularyzator Nauki"
Ks. prof. Michał Heller, prof. Ryszard Tadeusiewicz, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz Polska Akademia Dzieci są wśród laureatów IX edycji konkursu "Popularyzator nauki". Nagrody wręczono w środę w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej.
W konkursie organizowanym od 2005 roku przez serwis Nauka w Polsce PAP i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nagradzani są wyróżniający się w popularyzacji wiedzy: naukowcy, instytucje naukowe i pozanaukowe, a także osoby spoza środowiska naukowego, dziennikarze i redakcje. Jury, pod kierownictwem prezesa Polskiej Akademii Nauk prof. Michała Kleibera zdecydowało, że laureatem nagrody specjalnej za całokształt działalności został ks. prof. Michał Heller z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II i Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowie.
Prof. Ryszard Tadeusiewicz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zwyciężył w kategorii Naukowiec. W kategorii Instytucja Naukowa nagrodzono Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego w Warszawie. Stowarzyszenie Polska Akademia Dzieci otrzymało nagrodę w kategorii Instytucja Pozanaukowa. W kategorii Media najlepszy okazał się redaktor Bogdan Miś, a wśród Sponsorów Popularyzacji: Samsung Electronics Polska.
W tym roku jury zdecydowało o przyznaniu dwóch dodatkowych wyróżnień specjalnych. Otrzymali je: dr inż. Michał Krupiński z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie oraz Danuta Bukowska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nagrodę redakcji serwisu Nauka w Polsce, przyznawaną m.in. za jakość przekazywanych informacji i pomoc w kontaktach z naukowcami, otrzymała Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.
"Popularyzowanie nauki jest bardzo ważnym i trudnym zadaniem, często zresztą niedocenianym przez samych naukowców - powiedziała w wystąpieniu skierowanym do uczestników konkursu minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska. - Dlatego tak bardzo trzeba doceniać tych naukowców, instytucje, media, które prowadzą i chcą prowadzić dialog ze społeczeństwem, chcą przekonywać społeczeństwo, że pieniądze, które wydaje się na naukę również im wszystkim służą, że nauka to jest coś pięknego, ciekawego, fascynującego".(PAP)
Zobacz także
Cyfrowa karcianka „Hearthstone” trafia na smartfony
2015-04-16, 08:08Internetowa gra karciana „Hearthstone: Heroes of Warcraft” w rok od premiery doczekała się wersji na telefony komórkowe. Dotychczasowa liczba graczy „HS” przekracza 25 mln osób, a przychody w pierwszym roku kalendarzowym szacowane… Czytaj dalej »
Sprzedaż „Cities: Skylines” zagraża pozycji „SimCity”
2015-04-16, 08:07W miesiąc po premierze sprzedano ponad 1 mln kopii gry komputerowej „Cities: Skylines”, tym samym zbliżając się do wyników konkurencyjnego „SimCity” Electronic Arts z 2013 - dotychczasowego lidera rynku. Czytaj dalej »
Superkomputer IBM znajdzie zastosowanie w służbie zdrowia
2015-04-15, 11:01Amerykański koncern informatyczny IBM planuje wykorzystać moce obliczeniowe superkomputera Watson do analizowania danych zbieranych m.in. przez mobilne aplikacje zdrowotne. Dzięki temu naukowcy zyskają nowe narzędzie do prewencji i walki… Czytaj dalej »
Internet Rzeczy 2015-2020 - prognozy rynkowe
2015-04-14, 08:59Business Insider Intelligence przygotował prognozy dotyczące Internetu Rzeczy na najbliższe pięć lat. Już w 2016 r. stanie się on największym rynkiem branży IT wartym ponad 200 miliardów dolarów, generując rocznie dziesiątki tysięcy… Czytaj dalej »
Korzystanie z dronów w celach komercyjnych tylko po zdaniu egzaminu
2015-04-12, 10:09Osoby, które będą chciały wykorzystywać drony w celach komercyjnych będą musiały przejść szkolenie lotnicze i zdać egzamin - wynika z przygotowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) projektów nowelizacji dwóch rozporządzeń… Czytaj dalej »