– W latach 2006-2011 obowiązek świadczenia całego zestawu usługi powszechnej spoczywał na Telekomunikacji Polskiej. Później, przez ostatnie 2,5 roku żaden operator nie był do tego wyznaczony, gdyż rynek na zasadach komercyjnych zapewniał każdemu mieszkańcowi możliwość skorzystania z tego podstawowego zestawu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Strzałkowski, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
UKE cyklicznie przygotowuje takie analizy i pod koniec stycznia opublikował raport „Stan i ocena dostępności, jakości świadczenia i przystępności cenowej usług wchodzących w skład usługi powszechnej” pokazujący, na ile usługa powszechna jest zapewniana przez rynek. Do 1 marca będzie konsultowany i również konsumenci mogą zgłaszać swoje opinie na ten temat.
Po zakończeniu konsultacji prezes UKE podejmie decyzję, czy nadal usługa powszechna może być zapewniana na warunkach rynkowych przez działających operatorów telekomunikacyjnych, czy też cały zestaw lub pojedyncze elementy usługi powszechnej powinny być zapewniane przez operatora wyznaczonego.
– Prezes UKE może takiego operatora wyznaczyć, nałożyć na niego takie obowiązki i określić, w jakim okresie będzie je świadczył. Jeśli któryś z operatorów świadczyłby usługę powszechną, ma możliwość otrzymania dopłaty i uzyskania zwrotu części kosztów związanych z tą usługą – tłumaczy Jacek Strzałkowski.
Z raportu wynika, że każda osoba, która chciała uzyskać podłączenie do telefonii stacjonarnej, uzyskała je, zaś linia stacjonarna dziś już umożliwia połączenie z siecią i korzystanie z podstawowych usług internetowych na wolnych prędkościach.
Zobacz także
Mniejsze zainteresowanie YouTube’em. Serwisowi wyrosła konkurencja
Po latach dynamicznych wzrostów liczby użytkowników serwisu wideo YouTube zainteresowanie serwisem spada – wynika z danych firmy Gemius, która zbadała ruch… Czytaj dalej »
Na rynku pojawią się polskie smartfony i tablety biznesowe z Windowsem
W tym roku rynek tabletów będzie rozwijać się w tempie 10-20 proc. – takie są oczekiwania sprzedawców przebadanych przez ABC Data. I choć to oznacza lekkie… Czytaj dalej »
Prasa drukowana a prasa cyfrowa
Prasa drukowana traci na popularności, ale wciąż to papierowe wydania przynoszą wydawnictwom zarobki. Przedstawiciele branży podkreślają, że negatywne… Czytaj dalej »
Internet przez gniazdka elektryczne i routery ładujące telefon
TP-Link wkrótce wprowadzi na rynek nowe urządzenia do bezprzewodowej transmisji danych wykorzystujące sieć elektryczną. Spółka planuje też sprzedaż routerów… Czytaj dalej »
2,5 tysiąca szkół korzysta z elektronicznego dziennika. Niektóre również z jego wersji na smartfony i tablety
E-dziennik, czyli elektroniczny dziennik szkolny, jest już dostępny w wersji mobilnej. Uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele mogą z niego korzystać w telefonach… Czytaj dalej »
Liczba urządzeń z dostępem do internetu wzrośnie w ciągu kilku lat 15-krotnie
Tsunami danych – tak najbliższą przyszłość w branży teleinformatycznej określa Gabrielle Gauthey, wiceprezes Alcatel-Lucent. Z tym wiąże się największe… Czytaj dalej »
Polskie innowacyjne firmy mogą powtórzyć sukces Google'a czy Apple'a
To ma być przełom w finansowaniu badań i rozwoju w Polsce. Sojusz publiczno-prywatny doprowadził do powstania największego funduszu zaawansowanych technologii… Czytaj dalej »
Spada fizyczna sprzedaż gier komputerowych. Rośnie ich cyfrowa dystrybucja
Rynek gier komputerowych w Polsce dynamicznie się rozwija. I to mimo spadku sprzedaży fizycznej gier i konsoli. Coraz większą popularnością cieszy się dystrybucja… Czytaj dalej »
MAC: Polska nie jest w ogonie Europy pod względem cyfryzacji.
– Wbrew stereotypom Polska nie jest w ogonie Europy pod względem cyfryzacji – przekonuje minister administracji i cyfryzacji Rafał Trzaskowski. Podkreśla… Czytaj dalej »
Sprzedaż tabletów w Polsce wzrośnie o ponad 15 proc. Popularność zyskują większe urządzenia
W Polsce wciąż jest popyt na nowe tablety. Na rynek wchodzą urządzenia w nowych rozmiarach i z funkcjonalnościami zaprojektowanymi specjalnie dla młodszych… Czytaj dalej »