W ostatnich latach wszystkie banki stawiają na rozwój elektronicznych kanałów komunikacji. Wynika to przede wszystkim z ogromnego przyrostu liczby użytkowników internetu i zmieniających się potrzeb klientów – użytkownicy poznają nowe możliwości, jakie daje im bankowość internetowa, i chcą z nich korzystać.
Dostęp do bankowości elektronicznej ma już 22,4 mln Polaków – wynika z danych Związku Banków Polskich za I kwartał 2014 roku. Wśród nich aktywni użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej stanowią 56 proc., czyli ponad 12,5 mln osób. Dostęp do bankowości mobilnej, czyli poprzez smartfon lub tablet, jest znacznie mniejszy. Dostęp do tych usług w Polsce ma blisko 2,8 mln osób – wynika z danych PRNews.pl i Bankier.pl. Jeszcze kilka lat temu ich znaczenie było marginalne, a obecnie zaczynają zwiększać swój udział kosztem tradycyjnej bankowości internetowej (dostępnej poprzez komputer).
Powody ekspansji bankowości mobilnej są podobne do tych, jakie stały za upowszechnieniem kanałów dostępu przez internet. To przede wszystkim niższe koszty transakcyjne i oszczędność czasu, zarówno dla banków, jak i ich klientów.
– Dzisiaj bardzo ważnym atrybutem usług finansowych, nie tylko bankowych, jest szybkość i prostota procesów operacyjnych i tego oczekują użytkownicy internetu od instytucji finansowych. Dlatego też banki, instytucje finansowe kładą bardzo duży nacisk na stworzenie praktycznie całkowicie nowego środowiska online, środowiska, które jest oparte na sprawnych procesach obsługi sprzedażowej, jak i posprzedażowej – twierdzi Adamczyk.
Bankowość internetowa oraz mobilna umożliwia bankom poszerzenie i zwiększenie atrakcyjności swoich produktów. Usługi mobilne są szczególnie atrakcyjne dla inwestorów indywidualnych, którzy mogą w kilka minut przez smartfon lub tablet dokonać transakcji na rynku akcji lub instrumentów pochodnych.
– Do tej pory klienci mogli skorzystać i kupić online tylko proste produkty bankowe, dziś gama dostępnych produktów i usług znacznie się poszerzyła. Mogą oni skorzystać zarówno z usług kredytowych, ubezpieczeniowych, usług i produktów inwestycyjnych, jak i praktycznie wszystkich produktów oszczędnościowych – wymienia dyrektor w Meritum Bank.
Elektroniczny dostęp do usług finansowych pozwala też wykorzystać nowe narzędzia marketingowe, które ułatwiają identyfikację potrzeb klientów i pomagają w budowaniu z nimi trwałych relacji. Jednocześnie koszty takiego marketingu są znacząco niższe w porównaniu z obsługą w tradycyjnych oddziałach bankowych.
– Banki poprzez rozwój kanałów elektronicznych mogą poświęcić więcej uwagi na rozwój usług doradczych, szczególnie w placówkach bankowych. Moim zdaniem bankowość internetowa zostanie z czasem uzbrojona w narzędzia oparte na nowoczesnych kanałach, np. wideo. Dzięki rozwojowi usług wideo klient w niedalekiej przyszłości będzie mógł o każdej porze skorzystać ze wsparcia specjalistów. Siedząc w domu, będzie mógł połączyć się z bankiem i uzyskać poradę specjalistów bankowych o określonych kompetencjach – uważa Małgorzata Adamczyk.
Obok banków i klientów na rozwoju mobilnych usług korzystają także restauracje, centra rozrywki czy sklepy odzieżowe, bo upowszechniają się programy partnerskie i lojalnościowe. Banki konkurują w oferowaniu coraz bardziej atrakcyjnych programów, które oferują dostęp do promocji lub gwarantują zwrot określonej sumy wydanych pieniędzy. Konkurencja jest także na polu wielofunkcyjnych aplikacji, które np. pomagają znaleźć sklepy z promocjami dzięki usłudze geolokalizacji.
– Widzimy znaczny postęp w rozwoju usług płatniczych. Coraz bardziej popularne są chociażby przelewy natychmiastowe, płatności zbliżeniowe czy mobilne, co w znacznym stopniu skraca podejmowanie przez klientów decyzji zakupowych oraz przepływ środków finansowych. Dzisiaj realizacja przelewu z jednego banku do drugiego zajmuje mniej niż 10 minut, w związku z tym ten postęp jest bardzo zauważalny – ocenia dyrektor departamentu bankowości internetowej w Meritum Bank.
Zobacz także
Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie. W sieci czeka na nie sporo zagrożeń
Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do internetu. Większość regularnie korzysta z mediów społecznościowych i aplikacji… Czytaj dalej »
Sztuczna inteligencja będzie zarządzać naszym życiem. Dla 35 proc. będzie ona pomocna w pracy
Najważniejszym trendem rozpoczynającego się roku będzie rosnąca rola sztucznej inteligencji – wynika z raportu „10 Hot Consumer Trends for 2017” firmy… Czytaj dalej »
9 mln Polaków 50+ nie korzysta z internetu. Koszty wykluczenia cyfrowego to 24 mld zł
Blisko 80 proc. z 13 mln Polaków powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu. Wykluczenie cyfrowe oznacza 24 mld zł strat dla budżetu państwa i gospodarstw… Czytaj dalej »
Inteligentne domy coraz powszechniejsze. Nadal obawiamy się jednak o bezpieczeństwo
W ciągu najbliższych pięciu lat większość sprzętu AGD i RTV w prywatnych domach będzie mieć połączenie z internetem – tak wskazało prawie dwie trzecie… Czytaj dalej »
Rynek zaawansowanych technologii wkracza w świat mody. To szansa dla Polaków
Połączenie ubrań i elektroniki to już nie wizja science fiction, lecz rzeczywistość. Trwają zaawansowane prace nad stworzeniem rzeczy (ubrań i biżuterii)… Czytaj dalej »
Mobilne aplikacje ułatwiają planowanie podróży i sam wyjazd, mogą też zabezpieczyć samochód
Na rynku przybywa aplikacji mobilnych ułatwiających planowanie wakacji i sam wypoczynek. Turyści mogą korzystać z nich w celu wyszukiwania biletów lotniczych… Czytaj dalej »
Będzie deregulacja rynku usług internetowych. Ma ona zwiększyć inwestycje w sieć, przedsiębiorczość i zatrudni…
Urząd Komunikacji Elektronicznej zakończył konsultacje w sprawie projektu uwolnienia rynku usług internetowych w 76 gminach. Wprowadzana kilka lat temu regulacja… Czytaj dalej »
Popularność bitcoinów będzie rosła. Część waluty może być jednak kupowana za pieniądze z nielegalnych źró…
Dopóki któryś kraj nie zacznie akceptować bitcoina jako waluty, nie ma co liczyć na to, że stanie się on popularny na masową skalę. Mimo to liczba osób… Czytaj dalej »
Phablety zyskują na znaczeniu, także w Polsce. Ich popularność odbije się na sprzedaży tabletów
W szybkim tempie rośnie na świecie sprzedaż phabletów, czyli urządzeń łączących funkcje telefonu i tabletu. Ich udział w rynku smartfonów oscyluje już… Czytaj dalej »
Młodzi informatycy cenieni na świecie. Firmy walczą o to, by związali przyszłość z Polską
IT jest jedną z najszybciej rosnących w branż Polsce. Perspektywy na kolejne lata są jeszcze lepsze, głównie dzięki pieniądzom z unijnego budżetu na rozwój… Czytaj dalej »