Grand PiK 2020 - laureaci
2020-10-01
Po szczegółowym omówieniu 27 zgłoszonych utworów do Konkursu Artystycznych Form Radiowych „Grand PiK 2020”,
Jury w składzie:
Jury w składzie:
- Andrzej Brzoska
- Jarosław Jakubowski
- Henryk Rozen.
postanowiło:
- Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznać Cezaremu Galkowi z Polskiego Radia Zachód (Zielona Góra), autorowi utworu pt. „Gdzie jest kolczyk Karin Wolff?”.
Karin Wolff była tłumaczką poezji polskiej, zwłaszcza utworów Papuszy i Jerzego Ficowskiego. Schedę po tłumaczce, zgodnie z jej ostatnią wolą, odziedziczyła Biblioteka z Gorzowa Wielkopolskiego. Ciekawy reportaż literacki – a więc rodzaj audycji rzadko obecnie spotykany na antenie radia. Audycja zrobiona lekko i z pomysłem. Polscy przyjaciele przybliżają postać i twórczość zmarłej tłumaczki i przyjaciółki Polski oraz odnotowują jej zasługi dla naszej literatury. Bardzo udane dzieło – zróżnicowana, barwna forma.
- Nagrodę GRAND PiK 2020 ufundowaną przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznać Kamili Litman z Polskiego Radia Łódź, autorce utworu pt. „Docent”.
Pejzaż bez bohatera – opowieść o człowieku który odszedł z realnych miejsc, po których teraz wędrujemy. Praca bardzo sprawnie zrealizowana, wzbogacona materiałami archiwalnymi i muzyką, przybliża sylwetkę postaci zasłużonej dla współczesnej Polski, który współcześnie powoli odchodzi w społeczną niepamięć. Nagroda Główna Grand PIK za dźwiękowy szkic śladów w ludzkiej pamięci po barwnej osobowości, po jednym z przywódców powstania w getcie warszawskim, po lekarzu i społeczniku, za dźwiękową prezentację łódzkich szlaków Marka Edelmana.
Jury postanowiło przyznać 3 nagrody specjalne:
- Nagrodę Specjalną, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Bydgoszczy przyznać Agacie Rokickiej z Polskiego Radia Szczecin, autorce utworu pt. „Przetrwać burzę”.
Wilno z czasów II Wojny Światowej przechodziło z rąk do rąk. Oddział harcerek i łączniczek wileńskiego AK o kryptonimie „Kozy” to formacja legendarna i wielce dla Polski zasłużona. Wojenne losy Wilna są jednak jeszcze mało zbadane, choć wiemy jak prężnie działała tam podziemna Armia. Audycja „Przetrwać burzę” jest wybitna zarówno pod względem artystycznym, jak i merytorycznym. Słuchowisko zbudowane na napięciu pomiędzy wypowiedziami bohaterki Danuty Szyksznian-Ossowskiej zawierające opis zdarzeń z tamtych czasów i jej wspomnień zapisanych w książce „Wileńska łączniczka AK” jest znakomitą opowieścią o losie dziewczyny z polskich kresów.
- Nagrodę Specjalną, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Torunia przyznać Agnieszce Lipskiej i Adamowi Głaczyńskiemu z Polskiego Radia Rzeszów, autorom utworu pt. „Beit znaczy dom”.
Temat ratowania Żydów podczas II Wojny Światowej w okupowanej Polsce pojawia się dość często na antenach Polskiego Radia. „Beit” to bardzo prosta opowieść kogoś, kto jako dziecko brał udział w przechowywaniu zagrożonych zagładą ludzi. Właśnie jako dziecko pojmował w czym bierze udział, prosto i naiwnie. Właśnie owa bezpośredniość i prostota robi wrażenie i działa na wyobraźnię. Autorom udało się przy pomocy dobrej kompozycji i prawidłowego wyboru cząstek relacji opowiadającego oraz subtelnie dobranych efektów dźwiękowych i muzyki przekazać zgrozę tamtych czasów. Swego rodzaju katharsis stanowi także fakt, że ta historia nie kończy tragicznie.
- Nagrodę Specjalną, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji przyznać Lechowi Dyblikowi za niezwykle sugestywną interpretację aktorską roli Pawła, bezdomnego, jednego z głównych bohaterów w słuchowisku pt. „Jezus na śmietniku”, autorstwa Piotra Świątkowskiego z Polskiego Radia Poznań.
- Nagrodę im. Michała Jagodzińskiego ufundowaną przez Polskie Radio PiK, Jury postanowiło przyznać Magdalenie Świerczyńskiej-Dolot, autorce utworu pt. „Kiedyś Ci o tym opowiem”.
Słuchowisko nagrane metodą teatru naturalnego. Opowieść o nadziei i obawie związanej z narodzinami dziecka. Dobrze skrojona historia ze świetnie budowanym napięciem. Wartościowa pozycja antenowa w czasach, gdy w rzeczywistości ciągle trwa zażarta dyskusja o ochronie życia. Wydaje się, że Michał Jagodziński lubiłby i docenił to słuchowisko.
Jury zdecydowało również przyznać Wyróżnienie:
- Nagrodę finansową ufundowaną przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację w Bydgoszczy, Krzysztofowi Kiczkowi z Katowic, jednak nie za poszczególne słuchowiska, które znalazły się w niniejszym konkursie oraz na przestrzeni kilku kolejnych jego wydań, lecz za wieloletnią konsekwentną pracę na rzecz propagowania współczesnej literatury polskiej w formie słuchowiskowej. Widać w tym zaangażowanie i pasję, których zaczyna ostatnio brakować w polskim radiu artystycznym.
Po szczegółowym omówieniu 9 zgłoszonych utworów do Akademickiego Konkursu Artystycznych Form Radiowych:
- Nagrodę Główną, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Jury postanowiło przyznać Kindze Rudaś z Uniwersytetu Warszawskiego, autorce utworu pt. „Bit-bokserzy”.
Lapidarne studium zjawiska beatboxingu. Zrobione konsekwentnie i dynamicznie. Widać już nawet pewien warsztat dziennikarski – umiejętność precyzyjnego opisu zjawiska i jego niuansów, rzetelny i pomysłowy dobór wypowiedzi. Wydaje się najbardziej dojrzałe z prac zgłoszonych w dziale akademickim.
- Nagrodę rzeczową, ufundowaną przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego otrzymuje Paulina Zaremba, autorka utworu pt. „Mówili na mnie Zdzisław Boss”, zgłoszonego przez Polskie Radio Szczecin.
Dość udana próba ukazania całej biografii wybranego bohatera. Dobry dobór wybranych nagrań archiwalnych, cytatów z audycji informacyjnych i efektów dźwiękowych z planu opowieści. Udany debiut radiowy.
Nagrodę ufundowaną przez Polskiego Radio PiK otrzymał Pan Damian Gocół za recenzję utworu pt. „Stary niedźwiedź mocno śpi” autorstwa Agnieszki Szwajgier ze Studia Reportażu.
Uzasadnienie:
„za wnikliwą analizę utworu i zwrócenie uwagi na specyficzne, wyróżniające reportaż jako gatunek, zależności: autora wobec bohatera i tematu, nadawcy wobec odbiorcy, przeszłości i teraźniejszości...”