Nowe tramwaje typu Swing wyjechały na ulice Łodzi
Pierwsze trzy nowe tramwaje Swing wyprodukowane przez bydgoską spółkę PESA wyjechały w środę na ulice Łodzi. Łódzki przewoźnik zakupił w sumie 22 takie pojazdy do obsługi oddanej w tym roku trasy W-Z. Kosztowały 166 mln zł, z czego 80 proc. sfinansowała UE.
"Dokładnie 23 grudnia 1898 roku wyjechały na ulice Łodzi pierwsze tramwaje elektryczne. W 117. rocznicę tego wydarzenia zaprosiliśmy łodzian na pierwszą jazdę naszym najnowszym tramwajem PESA. To nasz drugi zakup od tego producenta, pierwszego dokonaliśmy w 2008 roku. Nabyte wówczas pojazdy jeżdżą na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Obecnie rozpoczynamy kolejny etap modernizacji taboru tramwajowego; 22 PESY zostały zakupione w ramach remontu trasy W-Z - pierwsze trzy z nich rozpoczną regularną jazdę na trasie "dziesiątki" - podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Koszt zakupu 22 składów tramwajowych to 166 mln zł brutto. Znaczną część środków na ten cel pozyskano ze środków Unii Europejskiej. Początkowo miało to być 44 proc., jednak po negocjacjach, które doprowadziły do podpisania aneksowi do umowy jest to 80 proc., czyli ponad 108 mln zł netto.
"Umowę na dostarczenie tramwajów podpisaliśmy rok temu, zaś normalny cykl produkcyjny wynosi 18 miesięcy. To ekspresowe tempo naraziło nas na pewne drobne opóźnienia. Liczba nowych pojazdów będzie codziennie zwiększana i myślę, że w styczniu wszystkie nowoczesne tramwaje wyjadą na trasy" - zaznaczył prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski.
W związku z opóźnieniami w dostarczeniu tramwajów - do Łodzi dotarło ich do tej pory siedem - istniała obawa, że miasto straci uzyskaną na zakup dotację UE. "Dopięliśmy wszystkie dokumenty tak, by nie stracić dofinansowania. Robimy wszystko, aby te tramwaje - w pełni bezpieczne - jak najszybciej dotarły do Łodzi. Pozostałe 15 tramwajów jest na linii montażowej i PESA robi wszystko, aby dostarczyć je niezwłocznie" - wyjaśnił Papierski.
22 składy tramwajowe SWING to jednoprzestrzenne, pięcioczłonowe, jednokierunkowe i niskopodłogowe pojazdy. Są wyposażone w klimatyzację przedziałów pasażerskich i kabiny motorniczego, automat biletowy, system zliczania pasażerów, a także monitoring z możliwością przesyłania obrazu w czasie rzeczywistym do centrali nadzoru ruchu.
Tramwaje mają także ręcznie rozkładaną rampę umożliwiającą podróżowanie osobom na wózkach inwalidzkich oraz system nowoczesnej informacji pasażerskiej.
Umowa na dostawę pojazdów została podpisana przez łódzkie MPK i spółkę PESA 30 grudnia ubiegłego roku. To nie pierwszy zakup u tego producenta - po łódzkich ulicach od 2008 r. jeździ dziesięć niskopodłogowych tramwajów pochodzących z bydgoskiej fabryki. (PAP)