Zakupy w sklepie stacjonarnym czy w Internecie: gdzie łatwiej oddać nietrafiony prezent?
Za duży sweter, za mała koszula, nie ten kolor bluzki - co zrobić, gdy Święty Mikołaj pomylił się z rozmiarem, czy nie trafił w nasz gust? Czy możemy zwrócić nieudany prezent?
- Wszystko zależy od tego, gdzie taki podarunek został kupiony - wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Jeśli Święty Mikołaj dokonał zakupu przez Internet, to wówczas osobie obdarowanej, która jest niezadowolona przysługuje 14 dni na wymianę lub zwrot towaru. Jest możliwy, jeśli posiadamy dowód zakupu. Co ważne - 14 dni liczy się nie od momentu otrzymania prezentu, ale od daty odbioru zakupionego produktu.
Inaczej sprawa nietrafionych prezentów wygląda w sklepach stacjonarnych. W tym przypadku od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy niechciany prezent zostanie przyjęty. - Mam poczucie, że coraz więcej sprzedawców przychylnie do tego podchodzi. Raczej przyjmują nietrafiony towar – mówi jedna z klientek.
Potwierdza to także rzeczniczka UOKiK. Zauważa, że w ramach dobrych praktyk, coraz częściej także w sklepach stacjonarnych, można produkt zwrócić lub wymienić. - Ale sklep może też zaproponować na przykład zwrot pieniędzy na kartę podarunkową – podkreśla Magdalena Cieloch. Jak dodaje - istnieją jednak prezenty, których zwrócić nie można, nawet gdy zostały kupione przez Internet. Dotyczy to między innymi biletów na koncert, czy mecz, spersonalizowanych prezentów wykonanych na indywidualne zamówienie, czy produktów, które szybko się psują.