Wodorowe lokomotywy Pesa wjadą do Szwecji! Porozumienie podpisane w Berlinie
PESA i szwedzkie firmy Väte Rail oraz Hankavik podpisały list intencyjny w sprawie wdrożenia do eksploatacji w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych. Eksploatacja pierwszych powinna rozpocząć się na przełomie 2027/28.
Niedawno podpisana przez Väte Rail ze światowym producentem stali umowa na obsługę prac manewrowych zobowiązuje firmę do dekarbonizację tej obsługi. - Szwedzki przewoźnik zdecydował się osiągnąć zakładane cele zerowej emisji przy wykorzystaniu do prac manewrowych wodorowej lokomotywy Pesa. Szwedzi przylecieli do Polski w czerwcu, by na miejscu, podczas prac manewrowych na bocznicy w Inowrocławiu przetestować lokomotywę SM42-6Dn w realnych warunkach eksploatacyjnych – informuje bydgoska Pesa.
- Nasza strategia zakłada dekarbonizację całości naszej działalności przewozowej do roku 2030. Naszą wizją jest być najbardziej zielonym przewoźnikiem kolejowym w Szwecji, a ja uważam, że jeśli na kolei chcesz być ‘green’ to musisz wykorzystać napędy wodorowe - powiedział po podpisaniu porozumienia Jan Forslund, prezes i właściciel Väte Rail.
Za organizację poolu taborowego dla Väte Rail odpowiedzialny jest trzeci partner porozumienia, czyli firma Hankavik. To jej przedstawiciele rozpoczęli rozmowy z Pesą i będą odpowiedzialni za wprowadzenie lokomotyw na szwedzki rynek. - Przyznaję, że byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez PESA manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy.
Wykorzystywane w Skandynawii lokomotywy manewrowe to wysłużone, stare pojazdy, a ekologiczna i cicha lokomotywa wodorowa wydaje się idealna do ich zastąpienia – podkreślił Adrian Lindqvist, prezes Hankavik.
- Rozwój naszej obecności na rynkach skandynawskich to jeden z elementów Strategii Pesa 2030+. Bardzo się cieszę, że pierwszym pojazdem, który wyjedzie na szwedzkie tory może być nasza bezemisyjna lokomotywa wodorowa, zwłaszcza, że wykorzystując doświadczenia zdobyty przy SM42-6Dn pracujemy już nad projektem kolejnej generacji takich pojazdów, czyli lokomotywy wodorowej z dodatkowym zasilaniem z trakcji elektrycznej – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz.
SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesę to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji. Jest bezemisyjna, zasilana z dwu ogniw wodorowych i przeznaczona do pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali. Pesa rozpoczęła już pracę nad projektem nowej lokomotywy manewrowej 2H, która poza ogniwami wodorowymi będzie miała dodatkowe zasilanie z trakcji elektrycznej. Prototyp Pesa Loco 2H ma być gotowy na przełomie 2026/27.