Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Koncert d-moll, BWV 1052
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Sei Solo a Violino senza Basso accompagnato":
Partita II, BWV 1004
Ciaccona ( transkrypcja na klawesyn: Alexander von Heißen)
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) - Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową
(1981)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Koncert f-moll BWV 1056
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) - Fantasia e-moll F. 21
Joseph Haydn (1732-1809) - Koncert G-Dur, Hob XVIII:4
Informacje i bilety:
www.bydgoskascenabarokowa.pl
O programie:
Zaczynając od wielkiego Johanna Sebastiana Bacha, niniejszy program koncertowy
ukazuje, jak rozwijał się świat koncertów klawesynowych, a tym samym
poszczególne języki muzyczne, chociaż istnieją oczywiście podobieństwa w
wyrażanym afekcie na przestrzeni wieków. Widać to w pierwszej części programu
koncertu, będącej w całości w tonacji d-moll.
Według badacza muzyki barokowej Johanna Matthesona, ta tonacja jest „poważna i
uroczysta”, i ten opis odnosi się całkiem dobrze do wszystkich naszych utworów w
tej tonacji - czy to starego Bacha, czy polskiego kompozytora Henryka Mikołaja
Góreckiego, w którego koncercie klawesynowym z 1981 roku na pierwszy plan
wysuwa się zwłaszcza perkusyjny komponent instrumentu.
Dwa utwory solowe dzisiejszego wieczoru pokazują, jak twórcze pomysły i rozwinięte
„Fantazje” mieli kompozytorzy XVIII wieku. W słynnej Ciaconnie (pierwotnie na
skrzypce solo) Bach pokazuje swój wielki kunszt kompozytorski w 32 wariacjach na
temat basu. Najstarszy i, według braci, najbardziej utalentowany ze wszystkich
synów Bacha, Wilhelm Friedemann Bach, pokazuje w swojej Fantazji e-moll wyraźnie
zauważalne tendencje w kierunku „Sturm und Drang”, nowego ruchu stylistycznego,
który ostatecznie prowadzi nas do klasycyzmu wiedeńskiego, którego ojcem jest
Jospeh Haydn. Jego koncert klawesynowy G-dur ukazuje humorystyczny świat
dźwięków, pełen lekkości i dowcipu.
O soliście:
Alexander von Heißen to młody klawesynista z Niemiec, który grę na klawesynie
rozpoczął w wieku 13 lat, a pierwsze lekcje pobierał u Dieza Eichlera w
Konservarorium Dr. Hocha we Frankfurcie. Studiował grę na klawesynie pod
kierunkiem Evy Marii Pollerus na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki we Frankfurcie. Brał
udział w kursach mistrzowskich Pierre'a Hantai, Skipa Sempé, Christophe'a Rousseta
i Jespera Christensena. Dodatkowo pobierał lekcje gry na fortepianie u Jespera Christensena i fortepianu jazzowego u Christopha Spendela. Został uhonorowany I
Nagrodą na XXIII. Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku oraz drugą
nagrodą na międzynarodowym konkursie klawesynowym „Musica Antiqua” w Brugii.
Wraz z Ensemble 4 Times Baroque otrzymał nagrodę Echo Opus Klassik w 2018 roku
jako młody artysta roku. Wydał wiele płyt CD zarówno jako solista, jak i członek
zespołu, m.in. dla wytwórni Deutsche Harmonia Mundi (Sony Classical). We
współpracy z takimi artystami jak Andreas Scholl, Dorothee Oberlinger, Luca Pianca,
Michael Schneider i Reinhard Goebel występował na MA Festival Bruges, Festival
Oude Muziek Utrecht, Händelfestspiele w Halle, Thuringian Bach Festival, Rheingau
Music Festival oraz Festiwal Mozartowski w Würzburgu. Wykładowca Uniwersytetu
Muzyki i Tańca w Kolonii, Uniwersytetu Muzycznego w Münster, Uniwersytetu Muzyki
i Sztuk Scenicznych we Frankfurcie. Od 2024 roku prowadzi swoja klasę klawesynu
na Uniwersytecie w Lipsku.
***
Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”,
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Festiwal jest współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz oraz Województwo Kujawsko-
Pomorskie