Wystawa pt. Rewolucjonistka jest próbą prezentacji działalności Grażyny Hase – artystki,projektantki,autorki kostiumów dla filmu, teatru i estrady, współautorki programów
telewizyjnych, mecenaski sztuki, przyjaciółki i promotorki artystów, animatorki kultury, galerzystki i marszandki. Kobiety, która przez kilka dekad wpływała na gusty Polek i wprowadziła na wybiegi nowatorskie elementy, tworzące wyjątkowy klimat jej pokazów.
Już prezentacja jej pierwszej kolekcji Kozak Look, odbywająca się w studenckim klubie
Dziekanka, odznaczała się nowatorską formą, zdradzającą poczucie humoru, ale i odwagę
Grażyny Hase w podejściu do tematu. Pokaz, okrzyknięty jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 1967 roku, dał początek wielkiej karierze projektantki, która wprowadziła wiele rewolucyjnych zmian w polskiej modzie. Jako pierwsza zaczęła nadawać tytuły swoim kolekcjom i budować je wokół motywu przewodniego, łączącego się z inspiracją określonym tematem czy tkaniną. Scenariusze organizowanych przez nią pokazów zawsze zadziwiały – pojawiały się w nich zwierzęta, motocykle czy postaci rycerzy bądź ułanów. Wszystko to sprawiło, że Grażyna Hase na przestrzeni lat z bezimiennej modelki przeobraziła się w ikonę mody, a jej nazwisko stało się popularną marką.
Koncepcja wystawy odbywającej się w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej zakłada
prezentację dorobku artystki w kontekście jej różnych aktywności w obszarze sztuki: zarówno jako projektantki, jak i animatorki życia kulturalnego stolicy. Grażyna Hase. Rewolucjonistka to jednak nie tylko obszerny pokaz blisko pięciu dekad działalności głównej bohaterki ekspozycji, ale także ilustracja jej twórczego podejścia do koncepcji synergii sztuk. Na wystawie odkryjemy bowiem, w jaki sposób moda, malarstwo, teatr, film i fotografia mogą przenikać się w zaskakujący sposób.
W przestrzeniach CSW pokazanych zostanie ponad siedemdziesiąt kreacji projektantki, w tymsukienki z kolekcji jedwabnej, inspirowanej malarstwem Wojciecha Fangora i Joana Miró, lniane ubiory z lat 90. czy tzw. „gnioty”, czyli stroje wykonane z kreszowanej tkaniny,
zabarwionej w nieregularne plamy. Prezentację uzupełniać będą m.in. nigdy wcześniej
niepokazywane materiały archiwalne, fotografie, plakaty z wystaw organizowanych w
warszawskiej Galerii Grażyny Hase, a także fragmenty filmów i spektakli z kostiumami
przygotowanymi przez projektantkę.
Wystawa pt. Rewolucjonistka jest próbą prezentacji działalności Grażyny Hase – artystki,projektantki,autorki kostiumów dla filmu, teatru i estrady, współautorki programów
telewizyjnych, mecenaski sztuki, przyjaciółki i promotorki artystów, animatorki kultury, galerzystki i marszandki. Kobiety, która przez kilka dekad wpływała na gusty Polek i wprowadziła na wybiegi nowatorskie elementy, tworzące wyjątkowy klimat jej pokazów.
Już prezentacja jej pierwszej kolekcji Kozak Look, odbywająca się w studenckim klubie
Dziekanka, odznaczała się nowatorską formą, zdradzającą poczucie humoru, ale i odwagę
Grażyny Hase w podejściu do tematu. Pokaz, okrzyknięty jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 1967 roku, dał początek wielkiej karierze projektantki, która wprowadziła wiele rewolucyjnych zmian w polskiej modzie. Jako pierwsza zaczęła nadawać tytuły swoim kolekcjom i budować je wokół motywu przewodniego, łączącego się z inspiracją określonym tematem czy tkaniną. Scenariusze organizowanych przez nią pokazów zawsze zadziwiały – pojawiały się w nich zwierzęta, motocykle czy postaci rycerzy bądź ułanów. Wszystko to sprawiło, że Grażyna Hase na przestrzeni lat z bezimiennej modelki przeobraziła się w ikonę mody, a jej nazwisko stało się popularną marką.
Koncepcja wystawy odbywającej się w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej zakłada
prezentację dorobku artystki w kontekście jej różnych aktywności w obszarze sztuki: zarówno jako projektantki, jak i animatorki życia kulturalnego stolicy. Grażyna Hase. Rewolucjonistka to jednak nie tylko obszerny pokaz blisko pięciu dekad działalności głównej bohaterki ekspozycji, ale także ilustracja jej twórczego podejścia do koncepcji synergii sztuk. Na wystawie odkryjemy bowiem, w jaki sposób moda, malarstwo, teatr, film i fotografia mogą przenikać się w zaskakujący sposób.
W przestrzeniach CSW pokazanych zostanie ponad siedemdziesiąt kreacji projektantki, w tymsukienki z kolekcji jedwabnej, inspirowanej malarstwem Wojciecha Fangora i Joana Miró, lniane ubiory z lat 90. czy tzw. „gnioty”, czyli stroje wykonane z kreszowanej tkaniny,
zabarwionej w nieregularne plamy. Prezentację uzupełniać będą m.in. nigdy wcześniej
niepokazywane materiały archiwalne, fotografie, plakaty z wystaw organizowanych w
warszawskiej Galerii Grażyny Hase, a także fragmenty filmów i spektakli z kostiumami
przygotowanymi przez projektantkę.