Anna Rusowicz

2024-05-24
Anna Rusowicz. Fot. Julita Górska

Anna Rusowicz. Fot. Julita Górska

Polskie Radio PiK - Zwierzenia przy muzyce - Anna Rusowicz

Swoim ostatnim singlem „Dziewczyna słońca”, Anna Rusowicz promuje nową płytę.

...muzyka zawsze miała dla mnie rolę takiej przyjaciółki, wsparcia. Mnie muzyka nie zawiodła, mogą zawieść mnie ludzie, biznes, który jest trudny, związany z muzyką, ale muzyka daje samą radość (...) ja kocham łamać zasady i podważać różne teorie dziwne i spiskowe, więc myślę sobie, że oczywiście są pewne ramy, do których musimy się jako społeczeństwo dostosowywać, ale umówmy się, że muzyka jest taką dziedziną, gdzie możemy pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa...”

Piątek, 24 maja 2024 o godz. 20:05
Dzień dobry Aniu, jesteś „Dziewczyną słońca”?
- Jestem.

Opowiedz o historii tej piosenki, bo to nie jest Twoja piosenka, znaczy dla Ciebie, ale nie Twoja.

- To jest piosenka, którą napisał mój tata - Wojciech Korda, słowa napisała Agnieszka Osiecka. I to było parę lat przed moim narodzeniem. A w związku z tym, że moi rodzice, moja mama bardzo chciała mieć córkę, to ja mam wrażenie, że oni po prostu najpierw nagrali piosenkę, a potem się urodziłam, w tej kolejności, więc to jest taki mój talizman. Ja wiem, że rodzice często wyposażają swoje dzieci w wykształcenie i kupują im różne rzeczy. Ja dostałam piosenkę i to jest forma talizmanu, to jest coś, co mnie prowadzi. Moi rodzice, oboje obchodziliby w tym roku 80-urodziny, są już razem, hasają po swoich hipisowskich łąkach, a ja tutaj na dole jestem i czuję ich takie wsparcie i błogosławieństwo.

Ta piosenka została nagrana 45 lat temu, a brzmi jakby została skomponowana przed chwilą.
- To tak naprawdę jest właśnie ta magia. To jest piosenka ich, ja nie wiem jak oni to zrobili, ale to zrobili.

W ogóle będzie fenomenalna płyta. Masz na tej płycie dwa duety.
- Ale będzie trzeci i to jest absolutna tajemnica, dlatego że ostatni singiel z tej płyty będzie tylko i wyłącznie dodany do serwisów streamingowych.

I jak zwykle trzymasz nas w ciągłej niepewności.

- A jak?

Ale mamy duety: „Co się stało z naszą miłością”, to był jeden z singli promujących płytę. Jest „Zielono mi” i to będzie też taki trochę pokłon zmarłemu Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu.
- Tak, oczywiście, ale trzeba wyjaśnić, że kompozycję Jana Ptaszyna Wróblewskiego wykonałam z Andrzejem Dąbrowskim. Bardzo chciałam, żeby solo na saksofonie nagrał Ptaszyn, ale to już był ten moment, kiedy kiepsko było u niego ze zdrowiem. Natomiast nie ma przypadków na tej płycie. To wszystko się tak jakby składa, że ożywiamy piosenki posągi i dla mnie taką piosenką posągiem jest właśnie „Zielono mi”. Swoje marzenie spełniłam, bo zaśpiewałam z Andrzejem Dąbrowskim, który jest moim Mistrzem, a z drugiej strony, jest po prostu kochanym człowiekiem. My się przyjaźnimy, dzwonimy regularnie. Mamy podobne pasje. Ja kocham motoryzację, on wiadomo jest mistrzem rajdowym. Także sobie wymyśliłam, że z nim zaśpiewam. Andrzej Dąbrowski jest dla mnie jeszcze ikoną, więc to, że mam jego na swojej płycie, to mówię wszystkim: „zazdrośćcie mi”.

Po drugie, on Cię zna jeszcze zanim się narodziłaś?

- Tak, to prawda i jest takim łącznikiem, jakby poprzez artystów, bo oni są dla mnie łącznikiem, dzięki nim poznaję moją mamę. Po prostu poprzez przyjaciół moich rodziców, ja mam szansę, jakby z nimi przebywać.

Zdjęcie WhatsApp 2024-05-021
To są takie piękne powroty, prawda? Czy taka jest cała płyta?
- Chyba tak. Patrząc na te inne utwory, które się pojawią, na płycie będzie 10 utworów, a w streamingu jeden dodatkowo, czyli będzie w sumie 11.

Czy to jest też taka trochę opowieść o Annie Rusowicz dziś?
- Trochę to jest moja historia. Myślę, że to jest podsumowanie kilku ostatnich lat, dlatego, że zawsze moje płyty powstają w taki sposób, że one są klamrami. Ja wydaję płyty tak co 4 lata, czasami szybciej. Czasami są to płyty bardziej okolicznościowe, ale zawsze jest to ważna płyta, która opisuje jakiś ważny moment w moim życiu. Na przykład moja ostatnia płyta „Przebudzenie”, opisywała przebudzenie, ten moment, kiedy urodził się mój syn. Płyta taka w sumie eksperymentalna, to była moja płyta ciążowa. Każda płyta podsumowuje jakiś dany okres mego życia.

Albo pokazuje pewne zwroty akcji.
- Tak, życie po prostu koło czterdziestki potrafi zaserwować niezłą jazdę. Ale wiesz, dzięki temu jest bardzo urozmaicone i mogę powiedzieć, że nie nudziłam się przez ostatnie lata.

O czym zresztą możemy posłuchać w piosence „Naiwna”.
- Chociażby.

Słuchaj, Ty w ogóle lubisz duety?
- Ja kocham śpiewać z drugim człowiekiem, a jeżeli jeszcze po drugiej stronie mam przyjaciela, czy przyjaciółkę, czy świetnego człowieka, to sama radość.

Wszystkie trzy duety będą z mężczyznami? Tak próbuję Cię podpytać.
- 2 duety są facetami, czyli z Kubą Badachem i Andrzej Dąbrowskim.

A trzeci? Coś więcej powiesz?
- Nie, ja po prostu potrafię trzymać język za zębami. Jak ktoś powie mi tajemnicę, trzymam do grobu. Mogę zdradzić, że zaśpiewam z kobietą.

Przeczytałam: „jestem lojalna wobec moich muzycznych fascynacji i inspiracji”. Tego Ci odmówić nie można…
- Po prostu mam zasady i trzymam się moich zasad. Uważam, że one w ogóle są ważne, prowadzą mnie w dobrym kierunku. Zdradzanie samej siebie i łamanie własnych zasad jest kiepskie.

A na czym polega, teraz będę łamać język: „rusowiczowskość”?
- Jej, jak fajnie to zabrzmiało. Rusowiczowskość jest to chyba coś takiego, co jest związane z moim rodem Rusowiczów. Rusowiczowskość jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Ja już widzę u mojego syna tą rusowiczowskość. To jest pewien charakterystyczny sposób patrzenia na świat, wrażliwość, a trochę nawet i geny.

Jesteś optymistką, prawda?

- Ja jestem hedonistką. Jestem optymistką, znaczy, myślę, że nie ma czasu na tej planecie, na to, żeby być pesymistą. Życie i tak potrafi być przytłaczające, więc po co sobie dokładać?

Też przeczytałam, że nowe piosenki powstawały: „bez planu w mrocznym okresie mojego życia”. Czyli to takie antidotum?
- Trochę tak, bo muzyka zawsze miała dla mnie rolę takiej przyjaciółki, wsparcia. Mnie muzyka nie zawiodła, mogą zawieść mnie ludzie, biznes, który jest trudny, związany z muzyką, ale muzyka daje samą radość.

Każdą piosenkę nagrałaś „na setkę”? Tu trzeba wytłumaczyć, bo to tak trochę niekiedy brzmi dziwnie.
- „Na setkę” czyli wypić setkę przed wejściem do studia i nagrywać. (śmiech)

Obawiałam się właśnie, że tak powiesz.
- No właśnie, bo to tak po bigbeatowemu, ale sposób nagrywania „na setkę” jest to taki tradycyjny sposób. Wszyscy razem nagrywamy. To jest mniej więcej coś podobnego, jak piłkarze grają na boisku i wszyscy strzelamy do jednej bramki. Jak drużyna jest dobra i zgrana, to będzie miała bramki, a jak nie, to sobie strzela „autogola”.

A Ty masz taką zgraną drużynę?

- Powiem ci tak, mam.

To przedstaw swoją drużynę.
- Było wielu muzyków, którzy wzięli udział w nagraniach, dlatego, że kiedyś ktoś mi dał jedną mądrą radę. Może nawet powiem, kto - Janek Młynarski, z którym się przyjaźnię i Janek mówi tak: „Słuchaj, pamiętaj Anka, otaczaj się geniuszami i lepszymi od siebie, bo to jest tylko jeden warunek, żeby po prostu się rozwijać”. I od kiedy zaczęłam to robić i gram z muzykami naprawdę rasowymi, zapraszam cudownych, zdolnych ludzi na płytę i to jest ten efekt, a ja się przy okazji przy tym rozwijam.

No to teraz przedstawiaj muzyków, tych swoich stałych.
- Może powiem tak, matką tej płyty jestem ja, ojcem tej płyty jest Tomek „Harry” Waldowski, z którym produkowaliśmy, choć my tego nie produkowaliśmy, ale powiedzmy, byliśmy tak duchowo opiekunami tej płyty. Harry siedział nad tymi nagraniami, miksował, działał i dodawał instrumenty, więc jesteśmy z Tomkiem rodzicami płyty. Przez tę płytę przewinęło się mnóstwo znakomitych muzyków i chciałabym tutaj powiedzieć o nowym na przykład nabytku - Jarek Bothur saksofonista, który nagrał solo do „Zielono mi”. Po prostu czapki z głów, jestem zafascynowana, to jak nagrał tę solówkę.

Wiele będzie dobra na tej płycie. Mamy też Martę Zalewską.
- Tak, Martusia, z którą grałyśmy w takiej mojej formacji niXes futurystyczne dźwięki. Marta tutaj nagrała też smyki, tak więc lubię otaczać się przyjaciółmi.

Anna Rusowicz. Fot. Julita Górska
I to jest taka płyta rzeczywiście odzwierciedlająca Ciebie chociażby patrząc na długość utworów, niekiedy trochę ta długość jest, powiedziałabym nieradiowa. Ale co tam, prawda?
- Kto powiedział, że tak ma być? Ja chętnie się dowiem.

Pewnie, to tylko w „Tańcu z gwiazdami” jest półtorej minuty, albo na Eurowizji trzy minuty.
- Tak, bo ktoś to kiedyś ustalił, wiesz, ja kocham łamać zasady i podważać różne teorie dziwne i spiskowe, więc myślę sobie, że oczywiście są pewne ramy, do których musimy się jako społeczeństwo dostosowywać, ale umówmy się, że muzyka jest taką dziedziną, gdzie możemy pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa.

Tym bardziej, że ten świat ery hipisowskiej lubił dłuższe formy, prawda?
- Hipisowskiej czy nie, myślę sobie, że po prostu to od nas tylko i wyłącznie zależy to, co my chcemy przekazać. Czasami jak napiszemy długi tekst, to nie jesteśmy w stanie tego zaśpiewać w trzy minuty. Więc zaśpiewamy tak, że piosenka musi mieć jakąś swoją długość. To czasami wychodzi w sposób naturalny.

A jesteś bardziej twórcza, jak coś tak od wewnątrz gryzie?
- Tak. Oj jak czasami mnie tak ugryzie, podskoczę, wtedy wypluję z siebie wyjątkowy tekst.

Zobacz także

Jerzy Jan Połoński

Jerzy Jan Połoński

Michał Pepol

Michał Pepol

Józef Eliasz

Józef Eliasz

Kasia Moś

Kasia Moś

Sławek Wierzcholski

Sławek Wierzcholski

Krzysztof Trebunia-Tutka

Krzysztof Trebunia-Tutka

Stanisław Drzewiecki

Stanisław Drzewiecki

Co tydzień jest okazja do spotkań z niecodzienną muzyką, z niecodziennymi gośćmi, niecodziennymi tematami...
„Zwierzenia przy muzyce”
zaprasza Magda Jasińska
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę