Paweł Gulewski: Wykorzystywanie oficjalnego profilu prezydenta do kampanii jest nieetyczne
Od kilku dni na profilu Prezydent Torunia Michał Zaleski na Facebooku jego sztab wrzuca materiały wyborcze przed II turą wyborów w mieście. Rzecznik prasowa Urzędu Miasta Torunia Malwina Jeżewska została zapytana, czy konto jest miejskie, czy prywatne prezydenta Zaleskiego.
Kandydat KO na prezydenta Torunia Paweł Gulewski oraz jego sztab uważają, że wykorzystywanie oficjalnego profilu prezydenta Torunia Michała Zaleskiego w mediach społecznościowych do kampanii jest nieetyczne. Sztab Zaleskiego podkreśla, że jest to zgodne z prawem i inni prezydenci w Polsce też tak robią.
– Strona na FB Prezydent Torunia Michał Zaleski jest stroną organu gminy powiązaną bezpośrednio z osobą pełniącą tę funkcję, tj. Michałem Zaleskim. Została założona w 2016 roku, w uzgodnieniu z prezydentem Torunia. Dysponentem strony jest prezydent miasta, który od momentu utworzenia strony wskazał Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji UMT, jako dział zajmujący się publikowaniem treści. Prezydent także posiada pełne uprawnienia do administrowania tą stroną i od soboty 13 kwietnia realizuje swoje działania informacyjne bez udziału osób zatrudnionych w UMT. Na stronie są zamieszczane informacje, filmy, zdjęcia dotyczące ważnych wydarzeń, bieżącej działalności i podsumowań pracy prezydenta miasta – odpowiedziała Jeżewska.
Dopytywana o to, czy w ostatnich latach urząd zawierał umowy z prezydentem odnośnie finansowania postów na tym profilu, wskazała, że nie wie, czy są takie umowy.
„Zdjęcia od fotografów są dostępne dla każdego”
Marcin Czyżniewski, przewodniczący Rady Miasta Torunia z klubu prezydenta Zaleskiego, tłumaczył na początku tygodnia, że to on namawiał wielokrotnie prezydenta do tego, aby zacząć używać tego profilu w trakcie kampanii. Tłumaczył, że działania kampanijne to „walka”.
Podkreślał, że w jego ocenie jest to zgodne z prawem i nie ma w tych działaniach sprzeczności z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej. Zarówno on, jak i Zaleski, przywoływali przykłady innych prezydentów miast w Polsce – także prezydentów z KO, którzy w ich ocenie używają takich narzędzi w kampanii.
Do sprawy odniósł się sam prezydent Torunia. Wątpliwości budzi to, czy sztab kupił od fotografów zatrudnianych przez Urząd Miasta zdjęcia wykorzystywane w kampanii. Zaleski odpowiedział, że zdjęcia są dostępne do wykorzystywania dla każdego, więc i sztab w jego ocenie może ich używać. Jednak co na to zapisy prawa wyborczego, z których wynika, że wszelkie koszty kampanii powinny zostać wykazane, a później ujęte w sprawozdaniu finansowym komitetu.
Czyżniewski po konferencji prasowej we wtorek i takich tłumaczeniach prezydenta Zaleskiego wysłał wyjaśnienia innej treści. – Są umowy komitetu z autorami przygotowane. Dostaną za to pieniądze. Komitet z nimi wcześniej rozmawiał. Jest to pięciu autorów, wszyscy wyrazili zgody – stwierdził Czyżniewski.
„Zachowanie sztabu Zaleskiego podważa zaufanie torunian”
Kontrkandydat Zaleskiego – Paweł Gulewski z KO mówił, że sprawa jest analizowana przez prawników. Sam działania sztabu konkurenta i używanie profilu, który wcześniej wykorzystywany był do informowania mieszkańców o sprawach miasta, uznał za „nieetyczne”. – Nie wiem, jakie są motywacje pana prezydenta, który na to pozwala – powiedział Gulewski.
Sztab Gulewskiego wysłał w czwartek swoje stanowisko w tej sprawie. – Z zaskoczeniem przyjęliśmy informację o wykorzystaniu przez KWW Michała Zaleskiego oficjalnego profilu prezydenta miasta na platformie Facebook, który od początku istnienia służył prowadzeniu polityki informacyjnej Torunia – czytamy w oświadczeniu. W ocenie sztabu KO, takie działanie w kampanii „podważa zaufanie mieszkańców do nich jako źródła rzetelnej informacji”.
– W ostatniej kadencji wydano z budżetu, pieniędzy naszych mieszkańców, przynajmniej 10 tysięcy złotych na promocję profilu społecznościowego prezydenta, a do tego dochodzi koszt pracy i zaangażowania urzędników, którzy przez lata zarządzali tym kanałem. Każdy, kto korzysta z mediów społecznościowych, wie, jak wiele pracy i nakładów wymaga stworzenie strony na Facebooku, która ma kilkadziesiąt tysięcy obserwujących – a oficjalne dane pokazują, że wykorzystano do tego wyłącznie zasoby urzędu miasta – wskazano.
W ocenie sztabu, pojawia się także problem etyczny. – Przewodniczący PKW sędzia Sylwester Marciniak miesiąc temu jednoznacznie apelował, aby nie wykorzystywać samorządowych profili w mediach społecznościowych do kampanii wyborczej kandydatów. Jeżeli dotychczas jedynym reklamodawcą na tym profilu był urząd miasta, administratorzy i rzecznik prasowa potwierdzali, że zarządzany jest przez urzędników ze środków miasta, to trudno traktować profil jako prywatne konto pana Michała Zaleskiego – podkreślono w oświadczeniu.
W drugiej turze wyborów prezydenckich w Toruniu zmierzą się Paweł Gulewski (KO) i dotychczasowy prezydent miasta Michał Zaleski (własny komitet). Kandydaci dostali odpowiednio 38,28 proc. i 26,41 proc. głosów w I turze wyborów.
Zobacz także
Debata z kandydatami na prezydenta Inowrocławia w Polskim Radiu PiK [posłuchaj, zobacz zdjęcia!]
2024-03-27, 13:00W studiu Polskiego Radia PiK w Bydgoszczy odbyła się debata z kandydatami na prezydenta Inowrocławia. Czytaj dalej »
UKW w Bydgoszczy zaprosiło kandydatów na prezydenta miasta. Debata na uczelni
2024-03-27, 07:00O przyszłości Bydgoszczy debatowali na UKW kandydaci na urząd prezydenta miasta: Maja Adamczyk z Europejskiej Lewicy, ubiegający się o reelekcję obecny prezydent Bydgoszczy - Rafał Bruski z Koalicji Obywatelskiej, Joanna Czerska-Thomas… Czytaj dalej »
Bartosz Kownacki o degradacji Inowrocławia. „Trzy spalarnie to antyreklama"
2024-03-26, 23:22Kandydat na prezydenta Inowrocławia poseł Prawa i Sprawiedliwości Bartosz Kownacki wyraził swój sprzeciw wobec budowy spalarni na terenie Inowrocławia. Czytaj dalej »
Wenderlich: Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy jest godne, by stać się Muzeum Narodowym
2024-03-26, 20:00Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy przekształcone w Muzeum Narodowe byłoby wizytówką miasta, a zmiana rangi wpłynęłaby pozytywnie na promocję Bydgoszczy - uważa Jarosław Wenderlich, kandydat Prawa i Sprawiedliwości do sejmiku wojew… Czytaj dalej »
Serduszka „faryzeuszka" i „kawiorowa Lewica". We Włocławku o podwyżce VAT-u na żywność
2024-03-26, 19:00Burzliwie rozpoczęła się sesja Rady Miejskiej Włocławka. Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości chciał rozszerzyć porządek obrad o apel do premiera, by ten odstąpił od podwyżki VAT-u na żywność - ze stawki zerowej na pięć procent… Czytaj dalej »
Debata wyborcza z kandydatami na prezydenta Grudziądza w Polskim Radiu PiK [słuchaj i oglądaj!]
2024-03-26, 12:00W studiu Polskiego Radia PiK w Bydgoszczy zakończyła się debata wyborcza z kandydatami na prezydenta Grudziądza. Czytaj dalej »
Politycy PiS: Powrót do 5-procentowego VAT-u na żywność oznacza wzrost inflacji
2024-03-26, 11:44Do kupowania produktów bezpośrednio od rolników - zachęcała w Toruniu posłanka Prawa i Sprawiedliwości Anna Gembicka. Czytaj dalej »
Co z naborem do przedszkola na włocławskim Zazamczu? Działacze PiS zabrali głos
2024-03-25, 20:06Włocławscy działacze Prawa i Sprawiedliwości zajęli się problemami miejskiej oświaty. Na konferencji prasowej przy przedszkolu „Ekoludki” na Zazamczu lider PiS-u we Włocławku i kandydat na radnego Jarosław Chmielewski mówił… Czytaj dalej »
Katarzyna Kotula poparła Piotra Wielgusa w wyborach na prezydenta Torunia
2024-03-25, 19:21Zmiany w zarządzaniu miastem, powołanie pełnomocnika ds. zielonej transformacji i pełnomocniczki ds. równości - to kolejne propozycje przedstawione przez Piotra Wielgusa, kandydata Lewicy na prezydenta Torunia. Podczas poniedziałkowej… Czytaj dalej »
Debata wyborcza z kandydatami na prezydenta Bydgoszczy w Polskim Radiu PiK [zobacz i posłuchaj!]
2024-03-25, 13:00W poniedziałek (25 marca) w studiu Polskiego Radia PiK odbyła się pierwsza debata z kandydatami na prezydenta Bydgoszczy. Czytaj dalej »