Schreiber: Musimy odpowiedzieć na największy problem komunikacji miejskiej – brak kierowców [Rozmowa dnia]
Łukasz Schreiber, kandydat na prezydenta Bydgoszczy, który był gościem „Rozmowy dnia” w Polskim Radiu PiK, odpowiedział m. in. na zarzut sformułowany po jego niedzielnej (11 lutego) konwencji. Platforma Obywatelska zarzuciła mu brak wiarygodności w sprawach komunikacji, ze względu na to, że Prawo i Sprawiedliwość stworzyło Fundusz Przewozów Autobusowych, który ich zdaniem wykluczył Bydgoszcz.
Michał Jędryka: Jak sam Pan mówi, jest Pan na razie jedynym kandydatem, który oficjalnie oświadczył, że będzie kandydował na urząd prezydenta Bydgoszczy.
Łukasz Schreiber: To nie tyle, że ja tak mówię, tylko taka jest rzeczywistość. Nikt inny jeszcze nie zadeklarował chęci startu, chociaż w imieniu pana prezydenta Bruskiego deklarują to jego partyjni koledzy. Jego głosu jeszcze nie słyszeliśmy.
Wczoraj miał Pan spotkanie z mieszkańcami, zapowiedział Pan, że sprawą, na której Pan się skupi, będzie komunikacja publiczna w Bydgoszczy. Zaproponował Pan darmową komunikację miejską. To jest naprawdę realne? W żadnym z miast tej wielkości nie ma darmowej komunikacji.
Zaproponowałem coś trochę innego – że w roku 2024 ta komunikacja będzie darmowa, by z jednej strony przywrócić mieszkańcom zaufanie do tego [komunikacji miejskiej – przyp. red.], z drugiej, by wypracować przez ten czas lepszy plan na to, co dalej zrobić. To jest tylko na ten czas i tylko dla bydgoszczan, dla tych, którzy tutaj płacą podatki, osób, które studiują na bydgoskich uczelniach bądź które mieszkają na stałe – to po pierwsze.
A w dalszym ciągu zniżki dla tych bydgoszczan.
Owszem – dla tych samych bydgoszczan 50 proc. zniżki, natomiast sama darmowa komunikacja to dla budżetu miasta koszt ok. 30-35 milionów złotych – w budżecie, który liczy 2 miliardy 800 milionów złotych. Mówimy o maksymalnej cenie, bo jak mówię, nie tylko osoby, które będą objęte tą ulgą, płacą za bilety. Od roku 2025 chciałbym wypracowania nowych standardów – autobusy i tramwaje muszą jeździć znacznie częściej, w godzinach szczytu między 5 a 10 minut, a nie tak, jak teraz – co około 20 minut. Poza godzinami szczytu oczywiście ciut rzadziej, co 10-15 minut.
Mówimy także o przywróceniu szeregu połączeń, takich jak tramwaj na Babią Wieś, jak linia nr 61 na Kapuściska, ale również o nowych rozwiązaniach – tramwaj na Błonie, ale również nocny tramwaj do Fordonu. Dzisiaj jest tylko komunikacja autobusowa, przy czym ten autobus objeżdża i „zwiedzamy” całe miasto. Niekoniecznie w nocy każdy musi mieć na to ochotę, stąd takie rozwiązanie.
Mówimy także o tym, że musimy odpowiedzieć dzisiaj na ten największy problem, a tym problemem jest brak kierowców, brak odpowiedniej bazy osób pracujących (...).
Ukazał się komunikat wojewody, pana Michała Sztybla, który mówi, że jest Pan niewiarygodny, bo stworzył Pan Fundusz Przewozów Autobusowych, który wykluczył Bydgoszcz.
To jest niesamowita historia z dwóch powodów: takie partyjniackie myślenie prezentuje Platforma Obywatelska – do kontrowania przeciwników prezydenta rusza szef struktur Platformy [w Bydgoszczy – przyp. red.], wojewoda kujawsko-pomorski, przedstawiciel rządu w terenie. Czy jego zadaniem naprawdę jest to, by uczestniczyć w taki sposób w kampanii wyborczej kandydata na prezydenta jednego z miast? (…) A co do meritum – To jest fundusz, który został stworzony dla mniejszych ośrodków. Chodzi przede wszystkim o wsparcie połączeń, w których ludzie byli wykluczeni komunikacyjnie. To nie jest ten problem, że dzisiaj mieszkańcy Bydgoszczy są wykluczeni komunikacyjnie, tylko że te autobusy i tramwaje jeżdżą za rzadko, a na niektórych liniach nie jeżdżą. Przecież Platforma od iluś miesięcy rządzi i nic nie stało na przeszkodzie, żeby – jeżeli tak uważa – taki projekt zaproponować, tylko z perspektywy Bydgoszczy to stwarzałoby bardzo niewielkie możliwości sięgnięcia po te środki (...).
Zobacz także
Trzecia Droga o rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i w całym województwie
2024-03-24, 18:14O kolei jako najlepszym środku na rozwiązanie problemów transportu publicznego w Bydgoszczy mówili w niedzielę bydgoscy kandydaci Trzeciej Drogi, czyli koalicji Polski 2050 i PSL, startujący w wyborach samorządowych. Czytaj dalej »
Michał Kamiński i Agnieszka Kłopotek w Tucholi. Podkreślali wagę wyborów samorządowych
2024-03-23, 21:30- Te wybory są bardzo ważne. Mają potwierdzić, że raz na zawsze odsunęliśmy od władzy Prawo i Sprawiedliwość - tak do udziału w wyborach samorządowych zachęcali w Tucholi Agnieszka Kłopotek, posłanka Trzeciej Drogi i Michał… Czytaj dalej »
Propozycje lewicowych partii we Włocławku. Jest nowa kandydatka na urząd prezydenta
2024-03-23, 20:17We Włocławku dwie odrębne lewicowe partie zachęcały wyborców do poparcia w wyborach samorządowych. Czytaj dalej »
Aktywni dla Torunia chcą zmian w edukacji. Pozostałe sztaby zapraszają na spacery
2024-03-23, 19:08Bartosz Szymanski - kandydat na prezydenta Aktywnych dla Torunia, przedstawił swoje propozycje dla toruńskiej edukacji. Natomiast Koalicja Ruchów Miejskich chce rozmawiać z mieszkańcami w otoczeniu przyrody. Czytaj dalej »
Czysta energia z odpadów – to pomysł Rafała Bruskiego. Łukasz Schreiber chce obniżki opłat
2024-03-23, 12:25Bydgoszcz wkrótce będzie w stanie zagospodarować wszystkie miejskie odpady i przerobić je na energię - zadeklarował prezydent miasta. Rafał Bruski zapowiedział, że to wydarzy się po wybudowaniu elektrociepłowni. Swoimi pomysłami… Czytaj dalej »
Pieniądze leżą na chodniku? Maciej Maciak zwraca uwagę na gospodarkę odpadami we Włocławku
2024-03-22, 22:19Kandydat na prezydenta Włocławka, Maciej Maciak, obiecuje mieszkańcom więcej koszy na śmieci. Jego zdaniem dzięki tej inwestycji, na ulicach będzie czyściej, a finanse miasta również się poprawią. Czytaj dalej »
Jakie plany na Inowrocław mają kandydaci na prezydenta? Zwracają uwagę na ekonomię, czy place zabaw
2024-03-22, 21:48Arkadiusz Fajok zwrócił uwagę na sposób prowadzenia kampanii przez obecne władze miasta. Z kolei Ewa Koman proponuje utworzenie strefy ekonomicznej, natomiast pełniący obowiązki prezydenta miasta Wojciech Piniewski przedstawił pakiet… Czytaj dalej »
Budowa dróg, protest rolników i Bulwar Filadelfijski. Pomysły kandydatów na prezydenta Torunia
2024-03-22, 21:23Paweł Gulewski zapowiadał przebudowę ulicy Olszyńskiej. Politycy Prawa i Sprawiedliwości zabrali głos w sprawie protestów rolników, a Maciej Cichowicz z Konfederacji ma nowy pomysł na wykorzystanie potencjału Bulwaru Filadelfijs… Czytaj dalej »
Lewica w Bydgoszczy zwraca uwagę na potrzeby seniorów. Jakie ma pomysły?
2024-03-22, 20:21Tramwaje niskopodłogowe, przystanki wiedeńskie, centra seniorów na osiedlach, co najmniej jeszcze jeden zakład opiekuńczo-leczniczy i windy w blokach - takie inwestycje, mające ułatwić życie najstarszym mieszkańcom miasta, obiecują… Czytaj dalej »
Bartosz Szymanski: Toruń bardziej potrzebuje małych niż dużych inwestycji [Rozmowa dnia]
2024-03-22, 09:01Toruń powinien się rozwijać gospodarczo, miasto trzeba oddłużyć i wprowadzić zmiany, które zatrzymają młodych ludzi - mówi Bartosz Szymanski. Kandydat na prezydenta Aktywnych dla Torunia był gościem „Rozmowy dnia” w PR Pi… Czytaj dalej »