Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego to największe muzeum w Bydgoszczy działające od 1923 roku. Dziedziczy tradycje założonego w 1880 roku Towarzystwa Historycznego Obwodu Nadnoteckiego, którego celem miało być prowadzenie badań naukowych dotyczących historii regionu oraz gromadzenie pamiątek. Zbiory lokowano na chórze poklasztornego kościoła Klarysek, a od 30 listopada 1890 roku. były one udostępnione do zwiedzania.
W obliczu przejścia Bydgoszczy do odrodzonego państwa polskiego, o czym zdecydował Traktat wersalski, w maju 1919 roku część zbiorów wywieziono do Berlina i zdeponowano w „Museum für Völkerkunde”. Po objęciu miasta przez władze polskie 20 stycznia 1920 roku podjęto starania w celu otwarcia nowej placówki - Muzeum Miejskiego. Na jego lokalizację wyznaczono sąsiadującą z kościołem pojezuickim kamienicę w zachodniej pierzei Starego Rynku pod nr 2. Otwarcie Muzeum Miejskiego nastąpiło 5 sierpnia 1923 roku, a jego pierwszym dyrektorem został ks. Jan Klein.
2013-04-18, 15:50 Polska Agencja Prasowa / Ewa Dąbska
Plakat wystawy w Galerii Sztuki Nowoczesnej Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy.
"Karol Mondral. Twórczość graficzna między Paryżem, Bydgoszczą a Poznaniem" - to tytuł wystawy w Galerii Sztuki Nowoczesnej Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy. Mondral zaczynał karierę artystyczną jako uczeń Leona Wyczółkowskiego, patrona muzeum, i mieszkał w Bydgoszczy w latach 20.
Jak podkreśliła w katalogu do wystawy Barbara Chojnacka, autorka ekspozycji, Karol Mondral jest artystą obecnym w sztuce polskiej, ale zapomnianym.
"Po ponad pół wieku od ostatniej wystawy monograficznej chcieliśmy zaprezentować twórczość tego grafika i malarza w nowej, pełniejszej odsłonie. Z rozproszonych w polskich zbiorach zespołów rycin, wzbogaconych planszami z największej kolekcji autorskiej, przechowywanej w Towarzystwie Historyczno-Literackim/Bibliotece Polskiej w Paryżu, przygotowaliśmy reprezentatywny wybór prac - zarówno tych znanych i nagradzanych, jak i tych niewystawianych od lat dwudziestych poprzedniego stulecia" - wyjaśniła Chojnacka.
Karol Mondral był uczniem warszawskiej Szkoły Rysunkowej Wojciecha Gersona, a później studiował na kursie malarstwa w pracowni Leona Wyczółkowskiego na ASP w Krakowie. W 1909 roku wyjechał do Paryża, by kształcić swoje umiejętności w zakresie sztuki graficznej.
"13-letni pobyt we Francji okazał się najbardziej twórczym etapem w jego artystycznej biografii. Inspiracji do kolejnych dzieł dostarczały mu liczne podróże po Francji oraz wyjazdy do Anglii i Szwajcarii" - zaznaczyła Chojnacka.
Artysta powrócił do Polski w 1921 roku, zamieszkał w Bydgoszczy i poświęcił się pracy pedagogicznej w bydgoskiej Państwowej Szkole Przemysłu Artystycznego, a następnie w poznańskiej Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego.
Jak przypominają twórcy bydgoskiej wystawy, Mondral ceniony był jako znakomity profesor, wychowawca kolejnych pokoleń artystów i twórca autorskich programów nauczania. W okresie międzywojennym tematem jego obrazów były widoki Bydgoszczy i pejzaże z nadmorskiej Karwi.
W czasie pobytu artysty w Poznaniu powstały graficzne cykle widoków z Gniezna i Krzemieńca. Charakterystyczne dla okresu międzywojennego są także nieustanne poszukiwania warsztatowe, m.in. jako jeden z pierwszych polskich grafików Mondral szerzej wykorzystywał drzeworyt, zarówno w wersji czarno-białej, jak i barwnej.
"Mondral - podobnie jak wielu artystów jego pokolenia - podczas wojny stracił znaczną część artystycznego dorobku. Do ekspozycji zostały włączone nieliczne zachowane obrazy i rysunki oraz jedyny znany przykład pracy z zakresu rzeźby - medalion z wizerunkiem żony" - zauważyła Chojnacka.
W bydgoskim muzeum zobaczyć można także elementy warsztatu artysty: dwustronne rysunki-kalki do grafik, rysunki koncepcyjne, odbitki do wielobarwnego drzeworytu, wersje kolorystyczne grafik zrealizowanych w technikach metalowych, matryce - klocki i płyty metalowe, narzędzia z charakterystycznym wiązanym monogramem artysty, a także "koperty" do przechowywania matryc z nadrukiem. Wystawę wzbogacają materiały biograficzne - fotografie, dokumenty, korespondencja, recenzje wystaw, fragmenty wspomnień Camilli Mondral - córki artysty, oraz przedmioty o charakterze pamiątkowym.
Prezentowany w Bydgoszczy zbiór ponad dwustu prac Mondrala pochodzi m.in. z kolekcji Towarzystwa Historyczno-Literackiego/Biblioteki Polskiej w Paryżu, Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni, Muzeum Książąt Lubomirskich w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Po zakończeniu bydgoskiej ekspozycji, którą można zwiedzać do 26 maja, będzie ona prezentowana w dwóch innych w miastach, gdzie żył i tworzył artysta - Poznaniu i Paryżu. (PAP)
Z Barbarą Chojnacką, kurator wystawy "Karol Mondral. Twórczość graficzna między Paryżem, Bydgoszczą a Poznaniem" rozmawiała Ewa Dąbska (Popołudnie z nami)
We wtorek (30 marca) w samo południe Muzeum Okręgowe im. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy otwiera ponownie swoje podwoje przy ulicy Gdańskiej 4. Ze względu na obecną sytuację będzie to otwarcie online, które będzie można śledzić… Czytaj dalej »
To wydarzenie ma na celu zwrócenie uwagi na znaczenie dyscyplin naukowych, które od zawsze przenikały do naszego codziennego życia. We wtorek (9 lutego) w całej Polsce obchodzony będzie Dzień Etnografii, Etnologii i Antropologii Ku… Czytaj dalej »
'Muzealny nokturn' to historia, która wydarzyła się naprawdę i mogłaby posłużyć jako scenariusz do znakomitego filmu sensacyjnego. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego odzyskało dzieła, które często stanowiły straty wojenne… Czytaj dalej »
Ta historia wydarzyła się naprawdę i mogłaby posłużyć jako scenariusz do znakomitego filmu sensacyjnego. Kilkaset dzieł - często uznanych za straty wojenne - udało się odzyskać. Są w kolekcji bydgoskiego Muzeum Okręgowego. Czytaj dalej »
Technika - kredka litograficzna i tusz. Oprawa - oryginalne przedwojenne passepartout, są też stare zaplecki. Motyw - piękna, zimowa Wisła. „Wisła pod Grudziądzem' Leona Wyczółkowskiego to kolejna odnaleziona strata wojenna i wielkie… Czytaj dalej »
Do Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy wróciły odzyskane w toku śledztw nadzorowanych przez Prokuraturę Okręgową, dzieła stanowiące straty wojenne. 5 sierpnia zostały one przekazane i być może już niebawem… Czytaj dalej »
Prezydent Rafał Bruski właśnie zaakceptował decyzję specjalnej komisji, powołanej w celu wyłonienia kandydata na to stanowisko. Komisji, składającej się z 11 osób, przewodniczyła Iwona Waszkiewicz, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy… Czytaj dalej »
Ostatnie prace konstrukcyjne wykonywane są przy nowej części Muzeum Okręgowego. Wykonywane jest zadaszenie. Nowa przestrzeń pozwoli wprowadzić szereg nowych funkcji. Czytaj dalej »
„Idą Gody! Boże Narodzenie w zwyczajach i sztuce ludowej” to tytuł wystawy, którą otwarto w Białym Spichrzu na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy. Czytaj dalej »
Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego Aurelia Borucka - Nowicka dyrektorowała w latach 1991 - 1995, wcześniej, przed długi czas, pracowała w tej placówce jako kustosz. Była autorką wielu publikacji, katalogów i wystaw. Miała 93 lata. Czytaj dalej »
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego to najstarsza i największa instytucja muzealna w Bydgoszczy gromadząca, badająca i opowiadająca o dziedzictwie historycznym, artystycznym i technicznym zarówno Bydgoszczy, jak i Polski, a nawet Europy.
Patron placówki Leon Wyczółkowski zamieszkiwał w okresie międzywojennym w Bydgoszczy i Gościeradzu. W tym ostatnim spoczął w grobie na cmentarzu parafialnym. Po śmierci artysty, żona, Franciszka Wyczółkowska, 8 kwietnia 1937 roku przekazała zgodnie z wolą męża pozostałą po nim spuściznę artystyczną Muzeum w Bydgoszczy. Tym samym zbory muzealne wzbogaciły się o 425 prac malarskich, graficznych, rysunkowych, pamiątki osobiste oraz wyposażenie pracowni.
11 kwietnia 1946 roku, chcąc uczcić zbliżającą się 94. rocznicę urodzin Leona Wyczółkowskiego, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy przyjęło artystę za patrona.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności
Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione. Rozumiem i wchodzę na stronę