Kompozytorzy, wirtuozi i „Zraniona nimfa”. Rozmowa o kolekcji rzeźb Filharmonii [zdjęcia]
- Rzeźby, których gromadzenie zapoczątkował dyrektor Filharmonii Pomorskiej Andrzej Szwalbe miały ubogacać wnętrza gmachu i opowiadać o tych, którzy tworzą muzykę – opowiada dr Agnieszka Wysocka, współautorka albumu „Rzeźba - z kolekcji Filharmonii Pomorskiej", w którym skatalogowano wszystkie dzieła rzeźbiarskie, należące do instytucji.
Magdalena Gill: Album otwierają rzeźby, które znajdują się poza gmachem Filharmonii. Dlaczego?
Agnieszka Wysocka: Ogólna koncepcja jest taka, że pierwsza część prezentacji kolekcji zbiorów Filharmonii Pomorskiej to rzeźba, ponieważ najbardziej narzucającym się elementem kolekcji, którą rozpoznają bydgoszczanie oraz osoby przyjeżdżające do naszego miasta to rzeźby ustawione w sąsiedztwie Filharmonii oraz w parku dookoła niej. Ta kolekcja zapowiada to wszystko, co mamy również we wnętrzach Filharmonii.
Ile jest tych rzeźb? Liczyła je Pani?
- Takiej statystyki nie prowadziłyśmy, bo muszę podkreślić, że jestem współautorką tego wydawnictwa. Razem ze mną przygotowywała je doktor Dorota Grubba-Thiede z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, która specjalizuje się w polskiej rzeźbie. Ona przygotowała 50 not katalogowych, ja przygotowałam resztę, więc – jeśli ktoś jest zainteresowany liczbą – możew albumie skrupulatnie wszystkie rzeźby policzyć (śmiech).
Ale abstrahując od liczby – jest to przegląd polskiej rzeźby XX wieku, a nawet końca XIX wieku. Zbiory Filharmonii bowiem to również rzeźby pochodzące z pałaców i z zespołów dworsko-parkowych, które zostały zniszczone w 1945 roku. Wybrane dzieła sztuki udało się z nich uratować i też znalazły swoją przystań w Filharmonii Pomorskiej.
Taką rzeźbą jest np. stworzona przez Gustava Eberleina. Kiedy wchodzimy do gmachu Filharmonii i popatrzymy w prawą stronę, zobaczymy „Zranioną nimfę”, pochodzącą ze zbiorów pałacu w Niedźwiedziu, niedaleko Torunia. To już jest dzisiaj ruina, natomiast właściciele majątku gromadzili przez wiele lat kolekcję, z której jedna z niewielu rzeźb dotrwała do naszych czasów i jest prezentowana właśnie w Filharmonii.
Kolekcja FP nie miała być jednak zbiorem rzeźb dawnych. To miały być rzeźby, które - tak jak muzyka w Filharmonii - miały opowiadać o tych, którzy ją tworzą.
Jak wchodzimy do Filharmonii, to z kolei na wprost mamy patrona instytucji - Ignacego Jana Paderewskiego.
- To rzeźba Alfonsa Karnego, czyli mamy tu tradycję rzeźby międzywojennej Polski. Karny to rzeźbiarz, który był wybitną postacią, jeżeli chodzi o tworzenie polskiej rzeźby narodowej. Taka była tendencja w dwudziestoleciu międzywojennym. Szukaliśmy dróg dla architektury, malarstwa i rzeźby właśnie i Alfons Karny był postacią, która tworzyła szkołę rzeźbiarzy po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W Filharmonii mamy również Chopina jego dłuta i Kurpińskiego.
Niektórzy kompozytorzy się powtarzają, bo Chopina mamy więcej rzeźb w Filharmonii i wokół gmachu?
- Tak, Paderewski również się powtarza. Mamy go i w Filharmonii wewnątrz, i na zewnątrz, ale chyba takim najczęściej portretowanym przez rzeźbiarzy muzykiem pozostaje rzeczywiście Chopin, bo mamy jego wizerunek na zewnątrz, czyli monumentalną rzeźbę zapraszającą nas do wnętrza dłuta bydgoskiego rzeźbiarza Józefa Makowskiego, który jest również autorem rzeźby patrona Filharmonii przed budynkiem. Chopina sportretował też m.in. Stanisław Horno-Popławski, który jest też autorem Sienkiewicza stojącego na terenie parku. Ten artysta bardzo wspierał inicjatora całej kolekcji – dyrektora Andrzeja Szwalbego – w tym, by wnętrza Filharmonii zapełniły się sztuką.
To byli głównie wirtuozi i kompozytorzy, czasem inne słynne nazwiska. Ale czy była jeszcze jakaś inna konsekwencja w zamawianiu rzeźb przez dyrektora Szwalbego?
- Andrzej Szwalbe chciał pokazać najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich, ale również chciał wzmocnić środowisko artystów pomorskich. Dlatego mamy tu wielu artystów, którzy tworzyli po II wojnie światowej na terenie Pomorza i Kujaw. Stąd rzeźby małżeństwa Siwickich, których jest sporo w tej kolekcji, stąd Witold Marcinkiewicz, czy wspomniany Józef Makowski. Jeżeli nawet były to osoby szerzej znane, to współpracowały z wydziałem sztuk pięknych UMK w Toruniu.
Nie wybaczyłabym sobie też, gdybym nie wspomniała, że wiele rzeźb to również dłuto bydgoskiego artysty Michała Kubiaka. Choćby sam Andrzej Szwalbe który patrzy w stronę Filharmonii z postumentu ustawionego już w 2007 roku. Mówię „już”, ponieważ ta kolekcja tak naprawdę zamknęła się w swoim kształcie gdzieś na początku lat 80., ale dalej w sposób systematyczny, choć już nie taki pełny jest kontynuowana do dzisiaj. Z 2021 roku pochodzi choćby rzeźba maestro Maksymiuka, którego można zobaczyć we wnętrzach Filharmonii. Nie jest to więc kolekcja zamknięta, ale najwięcej rzeźb powstało właśnie na przełomie lat 70. i 80.
Michał Kubiak jest autorem nie tylko rzeźb Szwalbego, ale też innych postaci, związanych z muzyką - Stefana Kisielewskiego, Czesława Miłosza - który był Filharmonii w 1995 roku, kiedy cieszyliśmy się, że zdobył Nagrodę Nobla.
Stworzył też rzeźbę Jerzego Waldorffa.
- Ten ostatni jednak nie znajduje się obecnie we wnętrzach Filharmonii. Żeby zobaczyć tę rzeźbę trzeba jechać do Radziejowic. Tam jest festiwal, którego Waldorff jest patronem i tam jest ta rzeźba w depozycie.
Album „Rzeźba - z kolekcji Filharmonii Pomorskiej" ukazał się w Bydgoskim Roku Andrzeja Szwalbego. Wydało go bydgoskie wydawnictwo „Margrafsen”, a katalogowaniem dzieł sztuki zajęła się m.in. dr Agnieszka Wysocka. Album można kupić w kasie Filharmonii Pomorskiej. To dopiero pierwsza część skatalogowanej kolekcji, będą jeszcze trzy kolejne – z gobelinami, malarstwem i grafiką.
Zobacz także

Andrzej Szwalbe na drzewie. Spacer po parku w podbydgoskim Ostromecku [zdjęcia]
2023-07-30, 18:06Dwa pałace i 38-hektarowy park podziwiać można w podbydgoskim Ostromecku. W wakacje warto zaplanować taką wycieczkę. Czytaj dalej »

Te zdjęcia zamawiał dyrektor Szwalbe. Wystawa fotografii Krzysztofa Gierałtowskiego
2023-06-17, 20:50„Artyści Polscy. Wystawa fotografii Krzysztofa Gierałtowskiego z kolekcji dzieł sztuki Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy” - to tytuł niezwykłej wystawy, którą oglądać można w siedzibie Galerii… Czytaj dalej »

Andrzej Szwalbe ukochał Ostromecko. Przyszli muzycy świętowali tu jego urodziny
2023-06-07, 06:45Studenci i wykładowcy Wydziału Edukacji Muzycznej UKW uczcili 100-lecie urodzin Andrzeja Szwalbego, pierwszego dyrektora bydgoskiej filharmonii, w miejscu dla niego szczególnym - Pałacach w Ostromecku. W programie wyjazdu znalazły się… Czytaj dalej »

Młodzi instrumentaliści grają w Ostromecku. Konkurs im. Andrzeja Szwalbego
2023-05-05, 15:4822 osoby zakwalifikowane zostały do drugiego etapu wojewódzkiego konkursu dla młodych instrumentalistów „Instrumental Arts” im. Andrzeja Szwalbego. Przesłuchania odbędzie się w sobotę (6 maja). Czytaj dalej »

Laury Szwalbego i Rejewskiego przyznane! Za zasługi na niwie medycznej i muzycznej
2023-03-28, 19:00Dyrektor bydgoskiego Centrum Onkologii, profesor Janusz Kowalewski i jeden z najlepszych polskich pianistów młodego pokolenia Adam Kośmieja to laureaci tegorocznych Laurów - Andrzeja Szwalbego i Mariana Rejewskiego - poinformował bydgoski… Czytaj dalej »

Rok Andrzeja Szwalbego w Bydgoszczy: Uroczysta Msza św. w intencji dyrektora
2023-03-16, 07:15Muzyka w wykonaniu artystów Filharmonii Pomorskiej, Akademii Muzycznej i szkoły muzycznej w Bydgoszczy zabrzmi podczas Mszy św. w intencji pokoju duszy śp. Andrzeja Szwalbego. Odprawi ją biskup bydgoski Krzysztof Włodarczyk - w sobotę… Czytaj dalej »

Adam Kośmieja i różne oblicza minimalizmu w muzyce. Koncert w Ostromecku
2023-02-19, 09:01Rok Andrzeja Szwalbego świętowany jest nie tylko w Bydgoszczy! Część wydarzeń w setną rocznicę urodzin wieloletniego dyrektora Filharmonii Pomorskiej i wielkiego wizjonera odbędzie się w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku, tak… Czytaj dalej »
Luty
2023-02-10, 00:35W gościnnym radiowym „Salonie klasycznym” relacja z koncertowego podsumowania autorskiego projektu Filharmonii Pomorskiej pod hasłem „Orchestra4Young”. Autorką idei i realizatorką pojektu jest Beata Bobińska. Spotkaliśmy się… Czytaj dalej »
Archiwum audycji
2023-01-27, 01:54Muzykolog, wieloletnia dyrektor Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. „... dyrektor Andrzej Szwalbe sobie mnie wymyślił. Odnalazł mnie w Warszawie, no i tak to się zaczęło (...) potrzebował kogoś… Czytaj dalej »

Koncerty raz w miesiącu. Rok Szwalbego zainaugurowany w Ostromecku
2023-01-23, 17:30W ramach obchodów Roku Andrzeja Szwalbego co miesiąc będą się odbywały koncerty młodych i już znanych polskich pianistów w Pałacu Nowym w Ostromecku. Podczas pierwszego w minioną niedzielę wystąpił pianista jazzowy Łukasz O… Czytaj dalej »
wielki dyrektor
Filharmonii Pomorskiej
skończyłby 100 lat!