Kompozytorzy, wirtuozi i „Zraniona nimfa”. Rozmowa o kolekcji rzeźb Filharmonii [zdjęcia]
- Rzeźby, których gromadzenie zapoczątkował dyrektor Filharmonii Pomorskiej Andrzej Szwalbe miały ubogacać wnętrza gmachu i opowiadać o tych, którzy tworzą muzykę – opowiada dr Agnieszka Wysocka, współautorka albumu „Rzeźba - z kolekcji Filharmonii Pomorskiej", w którym skatalogowano wszystkie dzieła rzeźbiarskie, należące do instytucji.
Magdalena Gill: Album otwierają rzeźby, które znajdują się poza gmachem Filharmonii. Dlaczego?
Agnieszka Wysocka: Ogólna koncepcja jest taka, że pierwsza część prezentacji kolekcji zbiorów Filharmonii Pomorskiej to rzeźba, ponieważ najbardziej narzucającym się elementem kolekcji, którą rozpoznają bydgoszczanie oraz osoby przyjeżdżające do naszego miasta to rzeźby ustawione w sąsiedztwie Filharmonii oraz w parku dookoła niej. Ta kolekcja zapowiada to wszystko, co mamy również we wnętrzach Filharmonii.
Ile jest tych rzeźb? Liczyła je Pani?
- Takiej statystyki nie prowadziłyśmy, bo muszę podkreślić, że jestem współautorką tego wydawnictwa. Razem ze mną przygotowywała je doktor Dorota Grubba-Thiede z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, która specjalizuje się w polskiej rzeźbie. Ona przygotowała 50 not katalogowych, ja przygotowałam resztę, więc – jeśli ktoś jest zainteresowany liczbą – możew albumie skrupulatnie wszystkie rzeźby policzyć (śmiech).
Ale abstrahując od liczby – jest to przegląd polskiej rzeźby XX wieku, a nawet końca XIX wieku. Zbiory Filharmonii bowiem to również rzeźby pochodzące z pałaców i z zespołów dworsko-parkowych, które zostały zniszczone w 1945 roku. Wybrane dzieła sztuki udało się z nich uratować i też znalazły swoją przystań w Filharmonii Pomorskiej.
Taką rzeźbą jest np. stworzona przez Gustava Eberleina. Kiedy wchodzimy do gmachu Filharmonii i popatrzymy w prawą stronę, zobaczymy „Zranioną nimfę”, pochodzącą ze zbiorów pałacu w Niedźwiedziu, niedaleko Torunia. To już jest dzisiaj ruina, natomiast właściciele majątku gromadzili przez wiele lat kolekcję, z której jedna z niewielu rzeźb dotrwała do naszych czasów i jest prezentowana właśnie w Filharmonii.
Kolekcja FP nie miała być jednak zbiorem rzeźb dawnych. To miały być rzeźby, które - tak jak muzyka w Filharmonii - miały opowiadać o tych, którzy ją tworzą.
Jak wchodzimy do Filharmonii, to z kolei na wprost mamy patrona instytucji - Ignacego Jana Paderewskiego.
- To rzeźba Alfonsa Karnego, czyli mamy tu tradycję rzeźby międzywojennej Polski. Karny to rzeźbiarz, który był wybitną postacią, jeżeli chodzi o tworzenie polskiej rzeźby narodowej. Taka była tendencja w dwudziestoleciu międzywojennym. Szukaliśmy dróg dla architektury, malarstwa i rzeźby właśnie i Alfons Karny był postacią, która tworzyła szkołę rzeźbiarzy po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W Filharmonii mamy również Chopina jego dłuta i Kurpińskiego.
Niektórzy kompozytorzy się powtarzają, bo Chopina mamy więcej rzeźb w Filharmonii i wokół gmachu?
- Tak, Paderewski również się powtarza. Mamy go i w Filharmonii wewnątrz, i na zewnątrz, ale chyba takim najczęściej portretowanym przez rzeźbiarzy muzykiem pozostaje rzeczywiście Chopin, bo mamy jego wizerunek na zewnątrz, czyli monumentalną rzeźbę zapraszającą nas do wnętrza dłuta bydgoskiego rzeźbiarza Józefa Makowskiego, który jest również autorem rzeźby patrona Filharmonii przed budynkiem. Chopina sportretował też m.in. Stanisław Horno-Popławski, który jest też autorem Sienkiewicza stojącego na terenie parku. Ten artysta bardzo wspierał inicjatora całej kolekcji – dyrektora Andrzeja Szwalbego – w tym, by wnętrza Filharmonii zapełniły się sztuką.
To byli głównie wirtuozi i kompozytorzy, czasem inne słynne nazwiska. Ale czy była jeszcze jakaś inna konsekwencja w zamawianiu rzeźb przez dyrektora Szwalbego?
- Andrzej Szwalbe chciał pokazać najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich, ale również chciał wzmocnić środowisko artystów pomorskich. Dlatego mamy tu wielu artystów, którzy tworzyli po II wojnie światowej na terenie Pomorza i Kujaw. Stąd rzeźby małżeństwa Siwickich, których jest sporo w tej kolekcji, stąd Witold Marcinkiewicz, czy wspomniany Józef Makowski. Jeżeli nawet były to osoby szerzej znane, to współpracowały z wydziałem sztuk pięknych UMK w Toruniu.
Nie wybaczyłabym sobie też, gdybym nie wspomniała, że wiele rzeźb to również dłuto bydgoskiego artysty Michała Kubiaka. Choćby sam Andrzej Szwalbe który patrzy w stronę Filharmonii z postumentu ustawionego już w 2007 roku. Mówię „już”, ponieważ ta kolekcja tak naprawdę zamknęła się w swoim kształcie gdzieś na początku lat 80., ale dalej w sposób systematyczny, choć już nie taki pełny jest kontynuowana do dzisiaj. Z 2021 roku pochodzi choćby rzeźba maestro Maksymiuka, którego można zobaczyć we wnętrzach Filharmonii. Nie jest to więc kolekcja zamknięta, ale najwięcej rzeźb powstało właśnie na przełomie lat 70. i 80.
Michał Kubiak jest autorem nie tylko rzeźb Szwalbego, ale też innych postaci, związanych z muzyką - Stefana Kisielewskiego, Czesława Miłosza - który był Filharmonii w 1995 roku, kiedy cieszyliśmy się, że zdobył Nagrodę Nobla.
Stworzył też rzeźbę Jerzego Waldorffa.
- Ten ostatni jednak nie znajduje się obecnie we wnętrzach Filharmonii. Żeby zobaczyć tę rzeźbę trzeba jechać do Radziejowic. Tam jest festiwal, którego Waldorff jest patronem i tam jest ta rzeźba w depozycie.
Album „Rzeźba - z kolekcji Filharmonii Pomorskiej" ukazał się w Bydgoskim Roku Andrzeja Szwalbego. Wydało go bydgoskie wydawnictwo „Margrafsen”, a katalogowaniem dzieł sztuki zajęła się m.in. dr Agnieszka Wysocka. Album można kupić w kasie Filharmonii Pomorskiej. To dopiero pierwsza część skatalogowanej kolekcji, będą jeszcze trzy kolejne – z gobelinami, malarstwem i grafiką.
Zobacz także

Andrzej Szwalbe był jego dyrektorem. Maestro Antoni Wit ponownie w Bydgoszczy
2023-10-19, 10:38„W hołdzie Andrzejowi Szwalbemu” - to tytuł koncertu, który w piątek (20 października) usłyszą melomani w Filharmonii Pomorskiej. Pod batutą światowej sławy dyrygenta Antoniego Wita połączą siły dwie orkiestry: symfoniczna… Czytaj dalej »

„Colas Breugnon” na smyczki i harmonijkę ustną. Krzysztof Herdzin i utwory Bairda
2023-09-24, 10:39Dzieła Tadeusza Bairda w oryginale i w opracowaniu Krzysztofa Herdzina będzie można usłyszeć w niedzielę (24 września) w bydgoskiej Filharmonii Pomorskiej. Czytaj dalej »

Dyrektor Filharmonii: Andrzej Szwalbe nie bał się marzyć o rzeczach wielkich [wywiad]
2023-09-23, 20:02- Andrzej Szwalbe jest dla mnie inspiracją, a jego duch towarzyszy nam na każdym etapie inwestycji Filharmonii. To był człowiek, który miał odwagę marzyć - mówi Maciej Puto, dyrektor Filharmonii Pomorskiej. Trwa 61. Bydgoski Festiwal… Czytaj dalej »

Kate Liu i Chopin, Krzysztof Herdzin i dzieła Bairda. Trwa 61. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2023-09-22, 08:39„Kate Liu gra Chopina” - tak zatytułowany jest piątkowy (22 września) koncert w bydgoskiej Filharmonii Pomorskiej. W niedzielę (24 września) będzie można usłyszeć dzieła Tadeusza Bairda w opracowaniu Krzysztofa Herdzina. Czytaj dalej »

Muzyka sakralna z całego świata. Chór Męski Świętego Efrema w Filharmonii
2023-09-20, 11:18Jeden z najbardziej popularnych zespołów wokalnych na Węgrzech - Chór Męski Świętego Efrema - wystąpi w środę (20 września) na 61. Bydgoskim Festiwalu Muzycznym w Filharmonii Pomorskiej. Czytaj dalej »

Muzyka Azerbejdżanu, chińskie cytry, Penderecki i Herdzin. 61. Bydgoski Festiwal Muzyczny [program]
2023-09-13, 08:40„Kontrasty - Andrzej Szwalbe i Jego Dzieło” - takie jest hasło tegorocznego 61. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, który w piątek (15 września) rozpocznie się w Filharmonii Pomorskiej. Czytaj dalej »

„Bydgoszcz - miasto skazane na wielkość". Gawęda z okazji obchodów roku Andrzeja Szwalbego
2023-09-06, 16:52Rok 2023 to dla bydgoszczan rok Andrzeja Szwalbego. Dodatkowo świętujemy setną rocznicę urodzin honorowego obywatela naszego miasta, budowniczego potęgi muzycznej Bydgoszczy. Z tej okazji, w czwartek (7 września) w BCOPW przy ul. Gdańskiej… Czytaj dalej »

Maciej Puto: Rozbudowana filharmonia będzie dopełnieniem tego, co stworzył Szwalbe [Rozmowa dnia]
2023-08-25, 09:47Za trzy tygodnie, 15 września, rozpocznie się 61. Bydgoski Festiwal Muzyczny - Kontrasty. To jeden z najstarszych festiwali muzycznych w Europie. Tegoroczny odbywa się pod hasłem: „Andrzej Szwalbe i jego dzieło” - upamiętnia w ten… Czytaj dalej »

Konkurs na mural. Andrzej Szwalbe ma zostać uwieczniony na ścianie vis a vis dworca PKP
2023-08-17, 15:30Miasto Bydgoszcz ogłasza konkurs na zaprojektowanie i wykonanie muralu upamiętniającego Andrzeja Szwalbego - honorowego obywatela Bydgoszczy, w rocznicę jego setnych urodzin. Oryginalna grafika ozdobi szczytową ścianę kamienicy przy… Czytaj dalej »

Filharmonia Pomorska wróciła z wakacji! Zaprasza na koncerty plenerowe i festiwal
2023-08-15, 16:0061. Bydgoski Festiwal Muzyczny - Kontrasty startuje w Filharmonii Pomorskiej za miesiąc. Przez trzy tygodnie będzie różnorodnie i zaskakująco. W tym roku myśl przewodnia festiwalu brzmi tak: „Andrzej Szwalbe i jego dzieło'. Czekając… Czytaj dalej »
wielki dyrektor
Filharmonii Pomorskiej
skończyłby 100 lat!