Rząd zdecydował: Polska jedzie na EXPO 2015
Polska będzie uczestnikiem Światowej Wystawy EXPO 2015 w Mediolanie. Rząd wyraził w środę zgodę na powołanie komisarza generalnego sekcji polskiej.
Resort gospodarki szacował, że nasz udział w wystawie we Włoszech za dwa lata będzie kosztował 40 mln zł. Dlatego do tej pory nie było decyzji, czy powinniśmy tam jechać, czy nie. Ewentualną rezygnację krytykowali przedstawiciele biznesu, uznając, że byłoby to niewykorzystanie ogromnej szansy na promocję.
Tym bardziej, że na EXPO 2015 prezentowane będą najnowsze trendy w promowaniu zdrowej żywności oraz działania edukacyjne na temat odpowiedniego i bezpiecznego dla zdrowia żywienia. Polska żywność w ostatnim czasie przebojem zdobywa rynki zagraniczne.
Centrum Informacyjne Rządu podkreśliło w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów, że wystawa będzie doskonałą płaszczyzną do zaprezentowania osiągnięć poszczególnych krajów w branży żywnościowej.
"Właściwe i profesjonalne przygotowanie polskiej wystawy na EXPO pod względem ekspozycyjnym i programowym może przełożyć się na długofalowe korzyści, takie jak wzrost obrotów handlowych czy bezpośrednie inwestycje kapitałowe w Polsce" - podało w komunikacie CIR.
O naszą obecność w Mediolanie zabiegali Włosi. Media podawały, że temat ten stanął podczas wizyty premiera Włoch Enrico Letty w pierwszej połowie roku w Warszawie.
Wystawa odbywać się będzie od 1 maja do 31 października 2015 r., pod hasłem "Żywienie planety, energia dla życia". Swój udział w EXPO w Mediolanie zgłosiło 138 krajów, w tym m.in.: Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria, Węgry, Chiny, Słowacja, Indie.
Rząd liczy też na to, że udział Polski w EXPO we Włoszech może być również doskonałą okazją do pogłębienia kontaktów gospodarczych i handlowych z tym krajem.
Polska od 1992 r. brała udział we wszystkich wystawach światowych, wyjątkiem była wystawa w Yeosu (Korea Płd.) w 2012 r. Sukcesem okazała się wystawa w Szanghaju, gdzie pawilon polski odwiedziło aż 8,5 mln osób.
Chińscy organizatorzy wystawy przyznali Polsce srebrny medal za kreatywność programową i spójność z tematem przewodnim EXPO - Better City, Better Life. Nasze stoisko zdobyło też uznanie chińskich mediów - odwiedziło je prawie 1,2 tys. chińskich dziennikarzy, co owocowało liczbą ok. 600 publikacji na temat naszej prezentacji.
CIR podkreśla, że dotychczasowy Polski udział w tych prestiżowych imprezach umożliwił promocję naszego kraju na międzynarodowej arenie i przyniósł bezpośrednie korzyści dla polskiej gospodarki poprzez zwiększenie inwestycji przez polskich przedsiębiorców, wzrost inwestycji zagranicznych oraz zwiększenie ruchu turystycznego.(PAP)