Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej po konserwacji
Podczas dorocznych prac konserwatorskich obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej dokonano zmiany sukien zdobiących Ikonę Jasnogórską . Siedemnastowieczną suknię brylantową zastąpiła pochodząca z tego samego okresu suknia rubinowa - podało biuro prasowe Jasnej Góry.
Biuro prasowe Jasnej Góry przypomniało, że stałym problemem obrazu są niszczejące warstwy zaprawy znajdujące się bezpośrednio na desce (obraz namalowany jest na tych warstwach).
Po drugiej wojnie światowej ratowano obraz poprzez podklejanie tej zaprawy woskiem. "Obecnie już wiemy, że ten wosk z czasem kruszeje. Trzeba się liczyć z tym, że tak będzie. Dlatego, tak ważne jest kontrolowanie tego stanu. W tym roku oczywiście tych odspojeń też trochę było i rutynowo zostały one podklejone" - poinformowano.
Podczas dorocznych prac konserwatorskich dokonano również zmiany sukien zdobiących Ikonę Jasnogórską - siedemnastowieczną suknię brylantową, zwaną też diamentową, zastąpiła pochodząca z tego samego okresu suknia rubinowa.
Suknia rubinowa jest dziełem braci paulinów Klemensa Tomaszewskiego i Makarego Sztyftowskiego. Zdobiona jest głównie rubinami, które ze względu na czerwony kolor, symbolizują Mękę Chrystusa. "Na tej sukience znajduje się pewien szczególny i rzadki klejnot. Jest nim buteleczka na wonności wykonana z olbrzymiej perły, a właściwie z dwóch zrośniętych ze sobą pereł. Wykonana została prawdopodobnie we Włoszech w XVII wieku" - podaje Jasna Góra.
Sukienka rubinowa nazywana jest także suknią wierności, ze względu na umieszczone na niej w latach 60 ubiegłego wieku obrączki ślubne (ponad 200).
Cudowny wizerunek Matki Bożej został sprowadzony na Jasną Górę w 1382 roku. Opinie o jego pochodzeniu są rozbieżne. Według niektórych źródeł autorem obrazu miał być św. Łukasz Ewangelista, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Badania wskazują na XIII-XIV-wieczne pochodzenie malowidła.
Ikona przedstawia Najświętszą Maryję Pannę trzymającą na ręku Dzieciątko Jezus. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równoległe rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi widocznych jest sześć cięć. To pozostałości po napadzie na klasztor w 1430 roku. Banda rabusiów z Czech, Moraw i Śląska po włamaniu się do Kaplicy Matki Bożej zdjęła obraz z ołtarza, ograbiła go z kosztowności i pocięła szablami twarz Madonny. Drewniana podstawa obrazu rzuconego na podłogę pękła na trzy części.(PAP)