Wybory - kampania wyborcza

Emmanuel Macron i Marine Le Pen w drugiej turze wyborów prezydenckich we Francji

2022-04-11, 09:00  Polska Agencja Prasowa
Emmanuel Macron po ogłoszeniu wstępnych wyników pierwszej tury wyborów prezydenckich we Francji/fot. PAP, EPA

Emmanuel Macron po ogłoszeniu wstępnych wyników pierwszej tury wyborów prezydenckich we Francji/fot. PAP, EPA

Po obliczeniu 96 procent głosów w niedzielnej pierwszej turze wyborów prezydenckich we Francji ubiegający się o reelekcję prezydent Emmanuel Macron uzyskał 27,41 procent głosów, a na szefową Zjednoczenia Narodowego Marine Le Pen zagłosowało 24,03 procent wyborców – poinformowała agencja Reutera.

Podobnie jak w wyborach 2017 roku, do II tury wyborów prezydenckich ponownie zakwalifikowali się Macron i Le Pen. Liderka Zjednoczenia Narodowego w niedzielnej I turze wyborów prezydenckich osiągnęła jednak lepszy wynik, niż w I turze w wyborach w 2017 r. Decydująca okazała się dla niej lojalność klasy robotniczej, a także koncentracja w kampanii na sile nabywczej i kwestiach gospodarczych – wskazują w poniedziałek francuskie media.

Według wstępnych wyników po obliczeniu 96 procent głosów Le Pen uzyskała 24,03-procentowe poparcie. W wyborach 2017 r. było to 21,3 procent – podaje dziennik „Le Figaro” w swojej analizie, wskazując, że kandydatka skrajnej prawicy ma jeszcze rezerwy głosów; zaproponowała w kampanii mniej radykalny projekt i wierzy, że jej zwycięstwo jest nadal możliwe.

– Bitwa o wygraną w II turze otwiera zupełnie inną kampanię. Le Pen, stawiając raczej na wiarygodność niż widowiskowość, przestała mówić o wyjściu z Unii Europejskiej i strefy euro, zniesieniu podwójnego obywatelstwa, zawieszeniu strefy Schengen czy wprowadzeniu emerytury od 60. roku życia – wymienia „Le Figaro” wskazując na mniejszy radykalizm kandydatki skrajnej prawicy.

Wielkimi przegranymi I tury są natomiast republikanka Valerie Pecresse, osiągając zaledwie 4,7 procent, co oznacza, że koszty jej kampanii nie zostaną pokryte przez państwo z uwagi na nieprzekroczenie progu 5 procent oraz prawicowy publicysta Eric Zemmour, który zdominował kampanię na jesieni tematami tożsamościowymi i retoryką antyislamską, a część sondaży dawała mu wówczas nawet II miejsce w wyborach. W I turze uzyskał natomiast zaledwie 7,05 procent głosów.

Zobacz także

„Idzie nowe w urzędzie, przedsiębiorczości i komunikacji”. Trzecia Droga kończy kampanię [aktualizacja]

2024-04-05, 19:48

Filharmonia Kujawska wyruguje budynek mieszkalny? Kukucki zapowiada interwencję

2024-04-05, 19:21

Program napisali razem z mieszkańcami. Mól obiecuje realizację „Piątki dla Torunia”

2024-04-05, 18:44

Sprostowania nie będzie. Zażalenie Łukasza Schreibera na decyzję sądu oddalone

2024-04-05, 18:38

Maciak apeluje do włocławian przed wyborami: Nie ulegajcie gigantomanii plakatów

2024-04-05, 17:09

Schreiber: Bydgoszczanie mają wybór – kolejne pięć lat „niedasizmu” albo ambitne miasto

2024-04-05, 16:22

Stawia na równy rozwój całego Grudziądza. Prezydent Glamowski podsumowuje kampanię

2024-04-05, 14:48

Michał Zaleski gotowy na szóstą kadencję. „W tej kampanii nie byliśmy dla siebie złośliwi”

2024-04-05, 14:00

Ewa Koman: Przyszłość jest kobietą, wybierzmy Porozumienie Samorządowe dla Inowrocławia

2024-04-05, 13:12

Kandydaci do sejmiku o gospodarce i komunikacji. Debata w PR PiK [wideo, zdjęcia]

2024-04-05, 13:00
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę