Wybory - kampania wyborcza

Toruń zyska most śródmiejski? Chce tego kandydat na prezydenta Paweł Gulewski

2024-02-28, 17:21  Polska Agencja Prasowa/Monika Kaczyńska/Redakcja
Konferencja Pawła Gulewskiego (KO), kandydata na prezydenta Torunia/fot. Monika Kaczyńska

Konferencja Pawła Gulewskiego (KO), kandydata na prezydenta Torunia/fot. Monika Kaczyńska

– Budowa mostu śródmiejskiego to jeden z pomysłów na usprawnienie poruszania się po Toruniu i lepsze skomunikowanie lewobrzeża – zapewniał podczas konferencji Paweł Gulewski, kandydat Koalicji Obywatelskiej na prezydenta miasta. Obiekt miałby powstać na wysokości ronda Pokoju Toruńskiego i ul. Łódzkiej.

W ocenie Gulewskiego równocześnie z pracami koncepcyjnymi i projektowymi tzw. mostu zachodniego, które są już realizowane, należy przeprowadzić także prace w odniesieniu do śródmiejskiej przeprawy przez Wisłę.

Zadeklarował, że jeśli zostanie wybrany na urząd prezydenta Torunia, w ciągu kilku miesięcy zleci opracowania funkcjonalne, dynamiczne, związane z potokami samochodów, żeby stwierdzić jednoznacznie, czy budowa takiego mostu jest zasadna. – Ja uważam, że ma to sens, ale to muszą stwierdzić specjaliści. Takie zlecenie ode mnie, od Miasta, otrzymają – zadeklarował.

Most za nawet 800 mln zł

– Drugą rzeczą, którą zrobię, będzie potwierdzenie adekwatności lokalizacji. (...) Chciałbym, żeby był to most kołowy, ale i tramwajowy. Niedawna modernizacja mostu im. Piłsudskiego sprawiła, że już nie możemy tam zorganizować torowiska przez najbliższe kilkadziesiąt lat. Planowany most w lokalizacji zachodniej – słusznie – nie przewiduje ruchu tramwajowego. Jedyną alternatywą dla rozwinięcia sieci tramwajowej na lewobrzeżu jest most śródmiejski – ocenił Gulewski.

Na pytania o koszty nowego mostu i możliwego terminu jego realizacji powiedział, że punktem odniesienia może być na ten moment tylko szacunkowy koszt planowanego mostu zachodniego, czyli 600–800 mln złotych. – Moją intencją jest to, żeby do końca 2026 dysponować dwiema dokumentacjami projektowymi – mostu zachodniego i śródmiejskiego. Wówczas będzie można decydować, realizacja której jest priorytetowa, pilniejsza – powiedział Gulewski.

Potrzeba częstszych kursów i wymiany taboru
Kandydat KO mówił także o koniecznych zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Wskazywał m.in. na bardzo wiele krytycznych głosów mieszkańców w odniesieniu do obecnego zorganizowania komunikacji zbiorowej w Toruniu. Mówił m.in. o konieczność zwiększenia częstotliwości kursów, rozszerzeniu siatki połączeń do gmin ościennych, pewności rozkładów jazdy i modernizacji taboru.

W jego ocenie głównym problemem komunikacji miejskiej w Toruniu jest wymiar rekompensaty dla Miejskiego Zakładu Komunikacji, na których rokrocznie mogą się zgodzić radni miejscy.

Relacja Moniki Kaczyńskiej

Zobacz także

Dobrze zainwestowane pieniądze: wsparcie dla strażaków-ochotników ze Żnina

2023-10-12, 13:30

Przemysław Przybylski: Według prawników prezydent Zaleski nie naruszył kodeksu wyborczego

2023-10-12, 12:52

13 milionów dla zakładu URSUS w Chełmnie! Na konferencji legenda Solidarności

2023-10-12, 12:11

Radosław Kempinski: Samorządowcy są zadowoleni z programów rządowych [Rozmowa Dnia]

2023-10-12, 09:48

Jak ograniczyć inflację? Debata liderów list z okręgu toruńsko-włocławskiego [link do wideo]

2023-10-12, 08:35

Poseł Kownacki: Prezydent Brejza sowicie wynagradza szefów spółek, mimo że te przynoszą straty

2023-10-11, 19:47

Minister Wenderlich: Terminal w Emilianowie to dla Bydgoszczy i okolic wielka szansa

2023-10-11, 14:44

O inwestycjach w regionie i inflacji. Po debacie „jedynek” z okręgu bydgoskiego [wideo]

2023-10-11, 13:05

Poseł Lenz: Dzwonienie do wyborców to norma w systemach demokratycznych [Rozmowa dnia]

2023-10-11, 09:57

Konfederacja: Dojazd do centrum Bydgoszczy trudny, a komunikacja miejska nie działa

2023-10-11, 09:10