Schreiber: Musimy odpowiedzieć na największy problem komunikacji miejskiej – brak kierowców [Rozmowa dnia]
Łukasz Schreiber, kandydat na prezydenta Bydgoszczy, który był gościem „Rozmowy dnia” w Polskim Radiu PiK, odpowiedział m. in. na zarzut sformułowany po jego niedzielnej (11 lutego) konwencji. Platforma Obywatelska zarzuciła mu brak wiarygodności w sprawach komunikacji, ze względu na to, że Prawo i Sprawiedliwość stworzyło Fundusz Przewozów Autobusowych, który ich zdaniem wykluczył Bydgoszcz.
Michał Jędryka: Jak sam Pan mówi, jest Pan na razie jedynym kandydatem, który oficjalnie oświadczył, że będzie kandydował na urząd prezydenta Bydgoszczy.
Łukasz Schreiber: To nie tyle, że ja tak mówię, tylko taka jest rzeczywistość. Nikt inny jeszcze nie zadeklarował chęci startu, chociaż w imieniu pana prezydenta Bruskiego deklarują to jego partyjni koledzy. Jego głosu jeszcze nie słyszeliśmy.
Wczoraj miał Pan spotkanie z mieszkańcami, zapowiedział Pan, że sprawą, na której Pan się skupi, będzie komunikacja publiczna w Bydgoszczy. Zaproponował Pan darmową komunikację miejską. To jest naprawdę realne? W żadnym z miast tej wielkości nie ma darmowej komunikacji.
Zaproponowałem coś trochę innego – że w roku 2024 ta komunikacja będzie darmowa, by z jednej strony przywrócić mieszkańcom zaufanie do tego [komunikacji miejskiej – przyp. red.], z drugiej, by wypracować przez ten czas lepszy plan na to, co dalej zrobić. To jest tylko na ten czas i tylko dla bydgoszczan, dla tych, którzy tutaj płacą podatki, osób, które studiują na bydgoskich uczelniach bądź które mieszkają na stałe – to po pierwsze.
A w dalszym ciągu zniżki dla tych bydgoszczan.
Owszem – dla tych samych bydgoszczan 50 proc. zniżki, natomiast sama darmowa komunikacja to dla budżetu miasta koszt ok. 30-35 milionów złotych – w budżecie, który liczy 2 miliardy 800 milionów złotych. Mówimy o maksymalnej cenie, bo jak mówię, nie tylko osoby, które będą objęte tą ulgą, płacą za bilety. Od roku 2025 chciałbym wypracowania nowych standardów – autobusy i tramwaje muszą jeździć znacznie częściej, w godzinach szczytu między 5 a 10 minut, a nie tak, jak teraz – co około 20 minut. Poza godzinami szczytu oczywiście ciut rzadziej, co 10-15 minut.
Mówimy także o przywróceniu szeregu połączeń, takich jak tramwaj na Babią Wieś, jak linia nr 61 na Kapuściska, ale również o nowych rozwiązaniach – tramwaj na Błonie, ale również nocny tramwaj do Fordonu. Dzisiaj jest tylko komunikacja autobusowa, przy czym ten autobus objeżdża i „zwiedzamy” całe miasto. Niekoniecznie w nocy każdy musi mieć na to ochotę, stąd takie rozwiązanie.
Mówimy także o tym, że musimy odpowiedzieć dzisiaj na ten największy problem, a tym problemem jest brak kierowców, brak odpowiedniej bazy osób pracujących (...).
Ukazał się komunikat wojewody, pana Michała Sztybla, który mówi, że jest Pan niewiarygodny, bo stworzył Pan Fundusz Przewozów Autobusowych, który wykluczył Bydgoszcz.
To jest niesamowita historia z dwóch powodów: takie partyjniackie myślenie prezentuje Platforma Obywatelska – do kontrowania przeciwników prezydenta rusza szef struktur Platformy [w Bydgoszczy – przyp. red.], wojewoda kujawsko-pomorski, przedstawiciel rządu w terenie. Czy jego zadaniem naprawdę jest to, by uczestniczyć w taki sposób w kampanii wyborczej kandydata na prezydenta jednego z miast? (…) A co do meritum – To jest fundusz, który został stworzony dla mniejszych ośrodków. Chodzi przede wszystkim o wsparcie połączeń, w których ludzie byli wykluczeni komunikacyjnie. To nie jest ten problem, że dzisiaj mieszkańcy Bydgoszczy są wykluczeni komunikacyjnie, tylko że te autobusy i tramwaje jeżdżą za rzadko, a na niektórych liniach nie jeżdżą. Przecież Platforma od iluś miesięcy rządzi i nic nie stało na przeszkodzie, żeby – jeżeli tak uważa – taki projekt zaproponować, tylko z perspektywy Bydgoszczy to stwarzałoby bardzo niewielkie możliwości sięgnięcia po te środki (...).
Zobacz także
Prezydent Zaleski: jeżeli zostanę wybrany, moim zastępcą będzie Marcin Czyżniewski
2024-03-05, 18:57Komitet Wyborczy Wyborców Michała Zaleskiego zaprezentował swoich kandydatów do Rady Miasta Torunia. To przedsiębiorcy, nauczyciele, byli sportowcy i obecni radni. Hasło kampanii brzmi „Postaw na wzrost”. Czytaj dalej »
Rozwój rekreacji nad Kanałem i rozbudowa Myślęcinka. To proponuje Bydgoska Prawica
2024-03-05, 17:56- By Bydgoszcz była jeszcze bardziej zielona - tego chce Łukasz Schreiber, kandydat Bydgoskiej Prawicy na prezydenta miasta. Wśród propozycji są m.in. Zielony Budżet Obywatelski, rewitalizacja miejsc zdegradowanych, wykorzystanie potencjału… Czytaj dalej »
Aktywni dla Torunia prezentują swój program i kandydatów do Rady Miasta
2024-03-05, 11:55Inteligentne miasto, które korzysta z energii mieszkańców i e-technologii ułatwiającej im życie - to wizja Aktywnych dla Torunia. - Toruń ma być miastem wygodnym do życia, które zapewni dobrą edukację, dostęp do terenów zieleni… Czytaj dalej »
Chce kolejny raz być prezydentem Włocławka. „Przede wszystkim infrastruktura”
2024-03-04, 22:00Walczący o trzecią kadencję prezydent Włocławka, Marek Wojtkowski, zapowiada, że jeśli wygra - nie będzie rewolucji. - Będą to rządy kontynuacji, bo trzeba się skupić na wielu zadaniach rozpoczętych, ale nie zakończonych - mówi… Czytaj dalej »
Tak wyglądają wyborcze listy PiS we Włocławku. Zaskoczenie w Śródmieściu
2024-03-04, 20:31Wiemy już, kto otwiera listy wyborcze Prawa i Sprawiedliwości do Rady Miejskiej Włocławka. W większości znane twarze, radni z wieloletnim stażem w samorządzie. Czytaj dalej »
„Włocławek musi się przestać zadłużać". Barbara Moraczewska kandyduje na prezydenta
2024-03-04, 18:54- Włocławek zasługuje na więcej - przekonuje kandydatka Trzeciej Drogi na prezydenta Włocławka. Z obecnym włodarzem miasta zmierzy się jego była zastępczyni, Barbara Moraczewska. Czytaj dalej »
Pieniądze są, a drogi wciąż dziurawe. Łukasz Schreiber i Bydgoska Prawica chcą to zmienić [zdjęcia]
2024-03-04, 17:24Przedstawiciele Bydgoskiej Prawicy przedstawili 9. punkt swojego programu - obietnicę, że po wygranych wyborach samorządowych, co roku na budowę dróg gruntowych w mieście przeznaczone zostanie minimum 35-40 milionów złotych. Czytaj dalej »
Kto zaskoczony, a kto zadowolony? Komentarze po starcie Joanny Czerskiej-Thomas
2024-03-04, 12:26Jak zareagowali kandydaci na prezydenta Bydgoszczy po tym, jak w niedzielę dołączyła do nich reprezentantka Trzeciej Drogi - Joanna Czerska-Thomas? Czytaj dalej »
Politycy z regionu o wyborach prezydentów Bydgoszczy i Torunia. Radiokonferencja w PR PiK [wideo]
2024-03-04, 11:24Trzecia Droga dołącza do walki o prezydenturę Bydgoszczy. Czy trzeci kandydat to poważny problem dla Koalicji Obywatelskiej i Bydgoskiej Prawicy? Czytaj dalej »
Adrian Mól w PR PiK: Nie będę prowadził agresywnej kampanii [Rozmowa dnia]
2024-03-04, 08:58- Jako duża, znacząca partia musimy wystawić kandydata na prezydenta w takim mieście, jak Toruń - mówił w „Rozmowie dnia” Polskiego Radia PiK Adrian Mól - zastępca prezydenta i kandydat Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta … Czytaj dalej »