prof. Mieczysław Ryba
Michał Jędryka: Ogłoszony został wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Czy to pana zdaniem oznacza, że w polskim systemie prawnym, z konstytucji można wyciągnąć bardzo jednoznaczne wnioski dotyczące ochrony życia czy też jest tak, jak chcą niektóre siły polityczne, że można to odczytywać jako jakąś polityczną deklarację?
prof. Mieczysław Ryba: Jedno nie wyklucza drugiego. Pytanie jak kto rozumie politykę, jak ją chce prowadzić. Jeśli chce ją prowadzić tylko jako makiawelistyczna grę o władzę, to wtedy bierzemy pod uwagę tylko czynniki pragmatyczne - jaki będzie pragmatyczny skutek ochrony życia. Natomiast jeśli mimo wszystko politykę, państwo definiujemy jako realizację dobra wspólnego, to nie ma większego dobra jak ludzkie życie. Państwo nie ma do ochrony większego dobra jak ludzkie życie i w tym względzie szczególnie ludzi najsłabszych, którzy nie są w stanie się bronić. I tu jest cały dalsze spór, jeśli go przeniesiemy na grunt nieemocjonalny, absurdalne okrzyki: Prawa kobiet! Prawa tam kogoś, do czegoś... Przed chwilą ćwiczyliśmy prawa rodziny czy żony do decyzji o zabiciu męża, który był w śpiączce. Mówimy o tym przypadku w Wielkiej Brytanii, więc jeśli będziemy się poruszać w takich emocjonalnych kategoriach kto ma jakie prawo do zabicia kogo, to do nie dojdziemy. Jeśli chronimy życie poczęte, no to ze względu na co? Nie z tego powodu, żeśmy się tak umówili albo że tak wyszło z gry politycznej, tylko chronimy ze względu na to, że to jest człowiek.
Czy to uzasadnienie Trybunału Konstytucyjnego pana zdaniem odwołuje się bardziej do uniwersalnych wartości i prawa naturalnego czy jednak do polskiej konstytucji?
Oczywiście, że do konstytucji, bo to jest Trybunał Konstytucyjny, tylko pytanie do czego odwołuje się konstytucja. Przecież konstytucja nie jest tylko i wyłącznie konwencją, ale odwołuje się do pewnego porządku etycznego, moralnego, czyli pierwotna jest moralność a wtórne jest prawo. Nawet konstytucja jest wtórna w stosunku do moralności, do etyki. Czy jeśli jest zasada nie zabijaj, wynikająca z porządku natury, to konstytucja to potwierdza w zapisie jako akt główny. Na tej kanwie nie ma sprzeczności między zapisem konstytucyjnym o ochronie i prawem naturalnym każdego człowieka do ochrony życia, więc oczywiście Trybunał Konstytucyjny wywodzi, bo jest Trybunałem Konstytucyjnym z konstytucji, ale konstytucja odwołuje się do porządku naturalnego i tyle. To jest racjonalne, to się da racjonalnie udowodnić [...]