Remont ważnej bydgoskiej ulicy
Powstaną buspasy, chodniki i ścieżki rowerowe - drogowcy przedstawili dziś projekt przebudowy ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy.
Prace dotyczyć mają odcinka od Lisiej do Nasypowej. Po zakończeniu inwestycji jedna z najbardziej ruchliwych ulic w mieście ma być bardziej bezpieczna. Pojawią się m.in. przystanki wiedeńskie, których konstrukcja polega na wyrównaniu powierzchni jezdni do poziomu chodnika. Przebudowa ma też spowodować, że samochody i autobusy po Nakielskiej będą się poruszać płynniej.
Prace mają ruszyć w 2020 roku. W wieloletniej perspektywie finansowej miasta na inwestycję przeznaczonych jest 46 mln zł.
Wybranie najlepszej koncepcji poprzedziły konsultacje społeczne z mieszkańcami. Cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Z tego względu został wydłużony termin konieczny do zebranie dodatkowych opinii. Zebrane opinie przeanalizowano pod kątem funkcjonalnym, technicznym i pomogły dokończyć prace nad projektem.
- Wybrany wariant uwzględnia wynik konsultacji społecznych i został pozytywnie zaopiniowany przez środowiska rowerowe. Warto zauważyć, że ta koncepcja jest najlepsza także pod kątem wyburzeń. W przypadku innego wariantu, ostatecznie niezaakceptowanego, musiałyby zostać wyburzonych aż 60 posesji – wyjaśnia Maciej Gust, z-ca dyrektora ds. Inwestycji Drogowych Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Ostateczna wersja zyskała też pozytywne opinie stowarzyszeń wspierających rozwój transportu publicznego oraz infrastruktury dla pieszych.
- Warto podkreślić zastosowanie rozwiązań, które od lat dobrze działają w mieście, jak np. buspasy z nowymi, jakimi będą przystanki wiedeńskie dla autobusów. Konstrukcja tych ostatnich znajduje się na wzniesieniu, dzięki czemu pojazdy zbliżające się do przystanku będą musiały zwolnić. To duży plus w kontekście poprawy bezpieczeństwa na tej ulicy – powiedział Patryk Gulcz, prezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy.
- Plan na przebudowę ul. Nakielskiej niesie za sobą szereg kompleksowych działań, na czym zyskają mieszkańcy, bowiem zwiększy się bezpieczeństwo. To jest niezwykle istotne. Po obu stronach jezdni pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe. To ważne, gdy popatrzymy, jakim zainteresowaniem wśród rowerzystów cieszą się dedykowane im trasy – dodał Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy.
Jak się zmieni ważna ulica?
Plan przebudowy ul. Nakielskiej zakłada poszerzenie jezdni do czterech pasów. W praktyce będzie ona dwupasmowa, z dwoma wewnętrznymi buspasami, z których także będzie możliwość skrętu w lewo. Pasażerowie czekający na autobus będą korzystać z przystanków wiedeńskich, znajdujących się na niewielkim podniesieniu jezdni do poziomu chodnika. System zamontowany w autobusie zatrzymującym się na przystanku będzie współgrał z sygnalizacją świetlną na pobliskich ulicach - postój autobusu spowoduje automatyczne włączenie się zielonych świateł dla pojazdów wyjeżdżających z bocznych ulic. Po obu stronach remontowanej drogi zostaną poprowadzone chodnik i ścieżka rowerowa.
Na połączeniu ulic Bronikowskiego i Nakielskiej powstanie rondo spiralne. Natomiast w ciągu najbliższych dwóch miesięcy powtórzony zostanie przetarg na budowę ronda w miejscu obecnego skrzyżowania Nakielskiej z Łochowską.
Po ukończeniu prac nad odcinkiem drogi ekspresowej S5 i remoncie ul. Nakielskiej, na tej ostatniej zostanie ograniczony ruch samochodów ciężarowych, ulica zyska bardziej lokalny charakter. Dla poprawy bezpieczeństwa zostaną doświetlone przejścia dla pieszych. To efekt współpracy ze Stowarzyszeniem Społeczny Rzecznik Pieszych. Przebudowa ul. Nakielskiej w całości jest finansowana z budżetu Miasta Bydgoszczy, ponieważ na drogi o charakterze powiatowym nie ma możliwości uzyskania unijnego finansowania.