Linia kolejowa Inowrocław-Jabłonowo zostanie zrewitalizowana
Odcinek linii kolejowej, łączącej Inowrocław z Jabłonowem Pomorskim, zostanie zrewitalizowany. Warte prawie 248 mln zł i wspierane z funduszy Unii Europejskiej prace potrwają rok.
Rewitalizowany ok. 109-kilometrowy odcinek szlaku jest fragmentem ok. 400-kilometrowej linii kolejowej nr 353, łączącej Poznań z miejscowością Żeleznodorożnyj w Obwodzie Kaliningradzkim w Rosji.
Jak wynika z poniedziałkowego komunikatu firmy NDI S.A., w poniedziałek podpisała ona kontrakt na realizację inwestycji z zarządcą linii - spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Przedsięwzięcie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Inowrocław - Jabłonowo Pomorskie linii kolejowej nr 353. Z inwestycji wyłączono odcinek Toruń Główny - Toruń Wschodni, który będzie rewitalizowany w ramach innego projektu.
Wartość kontraktu wynosi prawie 248 mln zł brutto. Prace potrwają do kwietnia przyszłego roku.
"Rewitalizacja odcinka Inowrocław – Jabłonowo Pomorskie jest kluczowa dla usprawnienia przewozów w ciągu Inowrocław – Toruń – Iława – Olsztyn. Dzięki modernizacji czas jazdy w relacji Olsztyn – Toruń – Poznań – Wrocław zostanie skrócony o około 1,5 godziny" - podkreśliła Anna Gapińska z firmy NDI S.A.
Prace obejmą wymianę nawierzchni kolejowej na całym remontowanym odcinku, w tym około 9 km z wymianą podtorza. Zaplanowano również wymianę 75 rozjazdów, remont 55 przejazdów i 16 obiektów inżynieryjnych.
Tzw. rewitalizacje są łatwiejsze niż czasochłonne i drogie modernizacje. Modernizacje zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie - skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają odtworzenie pierwotnych parametrów linii, czyli np. możliwej prędkości maksymalnej pociągu czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej.
Ogłoszony wiosną ubiegłego roku program rewitalizacji obejmował osiem projektów remontów linii kolejowych. Ich łączny koszt oszacowano na 2,23 mld zł. Realizację programu uzależniono od formalnej zgody Komisji Europejskiej na możliwość finansowania rewitalizacji w Polsce ze środków unijnych. Z pierwotnego programu wypadł projekt dotyczący linii nr 289 Legnica - Rudna Gwizdanów.
Tzw. program rewitalizacyjny obejmuje też linię nr 18 Kutno - Piła na odcinku Toruń - Bydgoszcz, linię nr 1 na odcinku Koluszki - Częstochowa, linię nr 61 i fragment linii nr 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie, linię nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka - Opole Proszowice, linie kolejowe nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie - Jaworzno Szczakowa oraz linię nr 143 na odcinku Kalety - Kluczbork. Tzw. projekt przejazdowy zakłada podniesienie kategorii ponad 200 przejazdów kolejowych m.in. poprzez wyposażenie ich w sygnalizację.
Rewitalizacja odcinka linii 353 będzie realizowana w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (PAP)