Nie będzie stref czystego transportu w naszym regionie! Tak wynika z nowelizacji ustawy
Rząd zaakceptował projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, która nakłada obowiązek ich utworzenia, na miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których zostały przekroczone normy zanieczyszczenia powietrza, jednak w naszym regionie to nie miało miejsca.
Nowe przepisy miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. W województwie kujawsko-pomorskim mogłyby dotyczyć trzech miast: Bydgoszczy, Torunia i Włocławka. Wiadomo jednak, że tak się nie stanie.
W żadnym z nich, w ciągu ostatnich 11 lat nie stwierdzono przekroczenia średniorocznego dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu. – Ta norma wynosi 40 mikrogramów na metr sześcienny – poinformowała Kinga Hildebrandt z Regionalnego Wydziału Monitoringu Środowiska w Bydgoszczy.
– Najnowsze wartości średnioroczne dwutlenku azotu z 2023 roku, uzyskane ze stacji typu komunikacyjnego, wyniosły: w Bydgoszczy przy placu Poznańskim 61 procent poziomu dopuszczalnego, w Toruniu przy ul. Przy Kaszowniku 41%, a we Włocławku przy ul. Okrzei 51 procent – przedstawiła Hildebrandt.
– Dużo jeździ tu „kopciuchów”, tych starych aut i MZK. Myślę, że warto by zrobić strefę, tutaj w centrum, żeby można było swobodnie sobie chodzić – dodał jeden z mieszkańców Bydgoszczy.
– To jest bezprawne. Na pewno to łamie konstytucję, trzeba by się temu bardziej przyjrzeć – stwierdził kolejny z mężczyzn.
Okazuje się, że część bydgoszczan zwraca uwagę na jakość powietrza. – To jest bardzo dobry pomysł, będzie czystsze powietrze i ze względu na to będziemy żyć – mówiła mieszkanka Bydgoszczy.
Inni zwracali uwagę na szeroką dostępność rowerów miejskich. Są też głosy sprzeciwu. – Myślę, że to jest totalna głupota. Nowsze samochody, te bardziej ekologiczne psują się szybciej. Miałam operację kolana i nie mogę jechać rowerem, czy tramwajem. Gdyby powstała taka strefa, to ja nie mam po prostu jak wjechać, tylko zamawiać transport medyczny. Nie zastąpią się karetek, przewozu medycznego transportem, który jest napędzany energią elektryczną. Ona de facto w Polsce powstaje z węgla.
Przypomnijmy: Strefy Czystego Transportu to wyznaczone obszary, do których nie mają wjazdu stare, wysokoemisyjne pojazdy. Uchwalenie nowych przepisów w tym zakresie jest konieczne z uwagi na postanowienia Krajowego Planu Odbudowy.