Z ośmiu par zostaną dwie. Mniej pociągów z Poznania do naszego regionu

2022-12-07, 09:42  Polska Agencja Prasowa
Z dotychczasowych ośmiu par pociągów Polregio na trasie Poznań – Inowrocław – Toruń zostaną dwa/fot. Facebook

Z dotychczasowych ośmiu par pociągów Polregio na trasie Poznań – Inowrocław – Toruń zostaną dwa/fot. Facebook

Ze znaczącym ograniczeniem liczby pociągów regionalnych na linii łączącej Poznań z województwem kujawsko-pomorskim muszą się liczyć pasażerowie od 11 grudnia - wynika z nowego rozkładu jazdy pociągów.

Z dotychczasowych ośmiu par pociągów Polregio na trasie Poznań – Inowrocław – Toruń zostaną dwa. Na ograniczonym odcinku, do stacji Mogilno, jeździć będzie siedem pociągów Kolei Wielkopolskich. O trudnej sytuacji komunikacyjnej na pograniczu woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego informowały w ostatnich dniach m.in. lokalne media z Gniezna. Ich czytelnicy alarmowali, że nowy rozkład jazdy poważnie ograniczy dostęp do połączeń kolejowych – przede wszystkim dla mieszkańców mniejszych miejscowości leżących przy linii łączącej stolice obu województw.

Negocjacje z wielkopolskim samorządem

Władze wielkopolskiego samorządu podkreśliły w komunikacie, że organizacja połączeń międzywojewódzkich jest uzależniona od woli i odpowiedniego przygotowania obu samorządów. Beata Krzemińska - rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego wskazała, że władze Kujawsko-Pomorskiego prowadziły negocjacje z wielkopolskim samorządem w sprawie utrzymania w nowym rozkładzie jazdy bezpośrednich regionalnych połączeń kolejowych do Poznania w niezmienionej liczbie.

Biuro prasowe Polregio poinformowało, że obecnie na trasie Poznań – Inowrocław - Toruń kursuje osiem par pociągów. Zgodnie z decyzją organizatora transportu od 11 grudnia na tę trasę zamówione zostały dwie pary pociągów. - Polregio realizuje usługę transportową określoną umową o świadczenie usług publicznych, których zakres: liczbę połączeń, rozkład jazdy, pojemność składów ustala organizator transportu w danym regionie – podkreśliła spółka. Jak zaznaczono, Polregio posiada tabor i możliwości utrzymania oferty przewozowej na dotychczasowym poziomie.

Województwo wielkopolskie planuje nowy rozkład
Robert Pilarczyk - dyrektor departamentu transportu Urzędu Marszałkowskiego województwa wielkopolskiego informuje, że zgodnie z regulaminem sieci PKP Polskich Linii Kolejowych wielkopolski samorząd opracował ofertę przewozową do rozkładu jazdy 2022/2023 oraz złożył w kwietniu stosowne wnioski do zarządcy infrastruktury. - W tym czasie nie była znana oferta przewozowa, jaką planuje realizować Kujawsko–Pomorskie. Nie zostały również złożone w terminach wnioski na rozkład jazdy 2022/2023 ze strony sąsiedniego województwa. Wynikało to z prowadzonej przez województwo procedury przetargowej - wyjaśnia Pilarczyk. Jak podkreśla, wielkopolski samorząd zaplanował nowy rozkład jazdy, kierując się przede wszystkim potrzebą zapewnienia możliwości dojazdu do pracy czy szkoły mieszkańcom regionu.

- Na przełomie września i października ze strony samorządu kujawsko-pomorskiego założonych zostało na indywidualny rozkład jazdy kilka par pociągów. Ponieważ roczny rozkład jazdy został zatwierdzony przez zarządcę infrastruktury, możliwe było jedynie połączenie kilku relacji naszych pociągów w celu ich wydłużenia do Inowrocławia czy Torunia. W chwili obecnej są to dwie pary połączeń realizowanych przez Polregio – podaje Pilarczyk. - Koleje Wielkopolskie, zapewniając dojazd do pracy i szkoły mieszkańcom regionu, realizować będą siedem połączeń do stacji Mogilno, a pozostałe do stacji Gniezno, gdzie kończy swój zasięg Poznańska Kolej Metropolitalna.

Nie chcą likwidować pociągów
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zapewnił, że celem samorządu regionu jako organizatora przewozów nie jest w żaden sposób likwidowanie połączeń międzywojewódzkich; ich istnienie jest jednak uzależnione od woli obu województw, a przede wszystkim ich możliwości taborowych oraz finansowych. - Każde z województw posiada własne środki finansowe do realizacji połączeń, zaplanowane w budżecie województwa, a kwestia połączeń międzywojewódzkich wymaga podpisania stosownych porozumień dotyczących ich liczby oraz finansowania – tłumaczy.

Pytana o sprawę rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego w Kujawsko-Pomorskiem informuje, że kolejowy rozkład jazdy dla regionalnych połączeń kolejowych w regionie był opracowany natychmiast po rozstrzygnięciu postępowania w sprawie wyboru operatorów kolejowych. - Niezwłocznie po wyborze operatorów przystąpiliśmy też do rozmów w sprawie uzgodnienia i współfinansowania siatki połączeń z sąsiednimi województwami. Ich efektem jest m.in. utrzymanie po 11 grudnia wszystkich połączeń do Olsztyna i do Gdańska - tłumaczy Beata Krzemińska. - Prowadziliśmy negocjacje z samorządowymi władzami województwa wielkopolskiego w sprawie utrzymania w nowym rozkładzie jazdy bezpośrednich regionalnych połączeń kolejowych do Poznania (linia 353) w niezmienionej liczbie. Niestety zgodzono się tylko na dwie pary bezpośrednich połączeń.

To wina kolejarzy?
Według rzeczniczki przyczyn obecnych problemów „należy szukać po stronie kolejarzy". Podkreśliła, że samorząd regionu przekazuje coraz więcej środków na utrzymywanie połączeń regionalnych. - Od 11 grudnia będzie to 5 mln 475 tys. 677,997 pociągokilometrów; każdego dnia w naszym regionie będzie wyjeżdżać na tory blisko 300 pociągów. Przekazujemy przewoźnikom (Arrivie i Polregio) na wykonywanie przewozów z budżetu województwa kujawsko–pomorskiego rocznie łącznie 210 mln zł, jest to prawie dwa razy tyle, co obecnie. Dając więcej, oczekujemy więcej połączeń i dobrze dopasowanego rozkładu jazdy, którego chcą podróżni - zaznaczyła.

Jak wskazała, jest to zadanie zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskich Linii Kolejowych. - Jesteśmy zdania, że również PKP PLK powinno zależeć na dobrym rozkładzie jazdy, którego oczekują podróżni. Wiemy, że na linii do Poznania remontowane są odcinki torów oraz dworce oraz niestety tory zajęte są przez składy towarowe przewożące węgiel. Ale to podróżny i jego potrzeby powinny być na pierwszym miejscu - zaznacza Krzemińska.

Region

Tragedia na DK nr 10 w Przyłubiu. Dwie osoby zginęły w zderzeniu trzech samochodów

Tragedia na DK nr 10 w Przyłubiu. Dwie osoby zginęły w zderzeniu trzech samochodów

2024-11-23, 21:34
Marcin Sypniewski otworzył biuro poselskie w Bydgoszczy. Europarlamentarzyści są oderwani od realiów

Marcin Sypniewski otworzył biuro poselskie w Bydgoszczy. „Europarlamentarzyści są oderwani od realiów”

2024-11-23, 17:11
Komiksy w dłoniach i wielogodzinne rozmowy. W Inowrocławiu powstał klub dyskusyjny

Komiksy w dłoniach i wielogodzinne rozmowy. W Inowrocławiu powstał klub dyskusyjny

2024-11-23, 13:12
W leczeniu raka piersi dziś amputacje to rzadkość. Spotkanie w bydgoskim Centrum Onkologii

W leczeniu raka piersi dziś amputacje to rzadkość. Spotkanie w bydgoskim Centrum Onkologii

2024-11-23, 12:19
Ratowanie życia to ogromna odpowiedzialność. Debata doktorów i prokuratorów w Bydgoszczy

Ratowanie życia to ogromna odpowiedzialność. Debata doktorów i prokuratorów w Bydgoszczy

2024-11-23, 11:26
Kolizja na przejeździe w Bielczynach. Auto osobowe zderzyło się z pociągiem

Kolizja na przejeździe w Bielczynach. Auto osobowe zderzyło się z pociągiem

2024-11-23, 10:31
Jak walczyć, ale i żyć na co dzień z nowotworem. Onko- i psycholodzy dyskutowali w Bydgoszczy

Jak walczyć, ale i żyć na co dzień z nowotworem. Onko- i psycholodzy dyskutowali w Bydgoszczy

2024-11-23, 07:51
Arkadiusz Fajok chce, by Via Pomerania kończyła się w Inowrocławiu. Liczy na wsparcie posłów

Arkadiusz Fajok chce, by Via Pomerania kończyła się w Inowrocławiu. Liczy na wsparcie posłów

2024-11-22, 21:14
Rozbłysły światełka na Mostowej i Starym Rynku. Bydgoski Jarmark Świąteczny otwarty [galeria, wideo]

Rozbłysły światełka na Mostowej i Starym Rynku. Bydgoski Jarmark Świąteczny otwarty! [galeria, wideo]

2024-11-22, 20:45
Atak hakerów na szpital we Włocławku. To może oznaczać poważne kłopoty dla pacjentów

Atak hakerów na szpital we Włocławku. To może oznaczać poważne kłopoty dla pacjentów

2024-11-22, 20:16
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę