Kim chciałbyś zostać Jacusiu? Panna Andzia sobie gra na mandolinie... ' /> Kim chciałbyś zostać Jacusiu? Panna Andzia sobie gra na mandolinie... ' />

Jacek Wójcicki

2013-09-11
Fot. Magda Jasińska

Fot. Magda Jasińska

Środa, 11 września godz.18.05

Aktor, pieśniarz, piosenkarz – w minionym tygodniu dał krótki recital na secesyjnym balkonie bydgoskiej kamienicy zaprojektowanej przez Józefa Święcickiego.

"Na pytanie >Kim chciałbyś zostać Jacusiu?< - jako mały chłopiec odpowiadałem "Artystką". Może dlatego, że śpiewałem taką piosenkę >Panna Andzia sobie gra na mandolinie...<"


Powtórka audycji w sobotę - 14 września, o godz. 22.05.
Polskie Radio PiK - Zwierzenia przy muzyce - Jacek Wójcicki
Mam pewien problem z tytułowaniem Pana, aktor, wokalista ...?
- Pieśniarz, a nawet piosenkarz i aktor, to zależy co przyjdzie mi robić. A staram się praktykować w różnych gatunkach estradowych i aktorskich. Filharmonia, orkiestra symfoniczna, estrada to są moje klimaty.

Albo balkon?
- Och tak, dzięki temu występowi dowiedziałem się trochę o Józefie Święcickim. A balkony to dla mnie ostatnio wielka frajda, czasami podążałem szlakiem Kiepury. Śpiewałem w hotelu Bristol na takim maleńkim balkonie, z którego podobno niegdyś śpiewał Jan Kiepura. Śpiewam też w Krakowie z balkonu na Małym Rynku, scena jest bardziej ograniczona metrażem, ale robi
to wrażenie. Ten bydgoski też robił wrażenie, bo przyszły tłumy.

Występuje Pan w Operze Nova, śpiewa Pan arię Jontka, może dyrektor Figas powinien złożyć Panu pewną propozycję?
- No, tylko, że ja śpiewam jedną arię Jontka. Nigdy nie wystąpiłem w operze, w ogóle nie jestem operowy, to są jedynie takie zabawy, kiedy włączam pewne arie. Do opery potrzebne są bardzo silne – mocne głosy, tam bym się nie sprawdził.

Krótkie spodenki i mały Jacek śpiewający w chórze.
- To będzie taki krótki rys historyczny. To śpiewanie się ciągnie od najmłodszych lat. Ja tego nie pamiętam, ale podobno dałem się poznać jako miły i ładny chłopiec, który w dodatku bardzo ładnie śpiewał. Miałem przejmujący, piękny sopranik i dałem się szybko poznać – wykorzystywano mnie na wszelkiego rodzaju uroczystościach, czego wówczas nie lubiłem. Byłem wtedy „tremiarzem”. W swojej dzielnicy krakowskiej Zwierzyńcu byłem już znany jako śpiewający chłopiec, postanowiono więc mnie zapisać do chóru chłopięcego Filharmonii Krakowskiej. Moja mama zabrała mnie na przesłuchania, byłem za malutki i za młody do chóru, ale mama nie dała za wygraną i poprosiła aby mnie przesłuchano. Podobno po kilku minutach w sali wyskoczyła pani i krzyczała „Gdzie jest matka tego chłopca”. Zostałem przyjęty bez okresu próbnego. Z chórem zjechałem pół świata, a i diety moje były pewnym zastrzykiem finansowym dla rodziców. Do dziś mamie mówię, że nie wyrosłem bo wszystko oddawałem do domu i nie dojadałem. (śmiech) Ale to był świetny czas, poznałem znanych wokalistów jak Bernard Ładysz czy Andrzej Hiolski poznałem Krzysztofa Pendereckiego, bo z jego Jutrznią jeździliśmy po świecie.

I nie miał Pan problemu czy zdawać do Akademii Muzycznej czy do Teatralnej?
- Nie miałem świadomości, nawet wydaje mi się, że do dziś nie wiem co ja chce robić naprawdę. Wtedy byłem duże dziecko, wydawało mi się, że będę aktorem i będę na okładkach pism.
Fot. Magda Jasińska

Fot. Magda Jasińska

Za pierwszym razem udało się zdać do Szkoły Teatralnej?
- Udało się. Pochwaliłem się tym śpiewem i to oczarowało komisję. To troszkę niepoważne studia, człowiek próbuje scenki, wygłupia się. Są oczywiście i poważne przedmioty. Dla nas to taki artystyczny klasztor, w którym się siedzi całe dni. Całkiem fajne życie i to się za mną wlecze do dzisiaj. Ale wszystko zaczęło się od Piwnicy do Baranami.

Jak Pan się tam dostał?
- Po prostu poszedłem. Byłem jeszcze w szkole teatralnej, przygotowałem jakieś numery musicalowe i poszliśmy do Piotra Skrzyneckiego wraz z kolegami, z propozycją czy możemy tam zaśpiewać jako support. Udało się – wzbudziłem kontrowersje swoim występem, bo część mówiła, że jestem nie z tego kabaretu. Bywałem tam początkowo, śpiewałem chórki Ani Szałapak, aż wreszcie zacząłem pokazywać własny repertuar.

Był Pan na tyle odważny, że sięgnął Pan po repertuar Ewy Demarczyk.
- To było trochę później. Niektóre jej piosenki mi się bardzo podobały, a nikt nie chciał dla mnie napisać tak pięknych utworów. Kompozytorzy częściej pisali dla kobiet, bo te ich oblegały.

Podobno nagrywa Pan nową płytę?
- Tak, wszystkie teksty do piosenek napisał Michał Zabłocki – płyta będzie dostępna pewnie na wiosnę. Dla mnie to bardzo ciekawy repertuar w kierunku nowoczesnego porządnego popu, z niewydumanymi tekstami. Umówimy się jak już materiał będzie gotowy.

Bardzo długo czekamy na tę płytę.
- Bardzo długo, ale chcę żeby była bardzo ładna. Nauczyłem się niczego nie robić na hurra. Cieszę się, że pracuję z młodymi muzykami, oni mnie przekonali do nowocześniejszego brzmienia.

A co z tą ABBĄ?
- (śmiech) ABBA to moja wielka miłość. Jako nastolatek słuchałem ich przebojów. Zadręczałem i do dzisiaj zadręczam wszystkich ABBĄ. W samochodzie w zmieniarce mam sześć płyt ABBY.

A dlaczego chciał Pan zostać "artystką"
- Jako mały chłopiec odpowiadałem na pytanie "Kim chciałbyś zostać Jacusiu" - "Artystką". Może dlatego, że śpiewałem taką piosenkę "Panna Andzia sobie gra na mandolinie..."

Zobacz także

Robert Janowski

Robert Janowski

Piotr Zubek

Piotr Zubek

Olga Bończyk

Olga Bończyk

Jerzy Jan Połoński

Jerzy Jan Połoński

Michał Pepol

Michał Pepol

Józef Eliasz

Józef Eliasz

Kasia Moś

Kasia Moś

Co tydzień jest okazja do spotkań z niecodzienną muzyką, z niecodziennymi gośćmi, niecodziennymi tematami...
„Zwierzenia przy muzyce”
zaprasza Magda Jasińska
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę