Prof. Joanna Madalińska-Michalak

2019-05-08
Prof. Joanna Madalińska-Michalak Źródło: old-www.pedagog.uw.edu.pl

Prof. Joanna Madalińska-Michalak Źródło: old-www.pedagog.uw.edu.pl

PR PiK - Rozmowa Dnia - prof. Joanna Madalińska-Michalak

Jaka jest siła i jakie są słabości polskiego systemu edukacji? Gościem Rozmowy Dnia była prof. Joanna Madalińska-Michalak z Uniwersytetu Warszawskiego, przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.

Robert Erdmann: Jaka jest kondycja polskiej edukacji?
Prof. Joanna Madalińska-Michalak: - To złożone pytanie, bo powinniśmy wziąć pod uwagę różnego rodzaju wskaźniki - m.in. czy chcemy na ten problem spojrzeć z perspektywy współpracy rodziców ze szkołą, także z punktu widzenia tego, jaki jest nauczyciel w szkole czy jak uczniowie widzą szkołę i swoją edukację. Takie pytania można by mnożyć i dopiero odpowiedzi na wszystkie dałyby pełną odpowiedź na pytanie "jaka jest kondycja polskiej edukacji".
My często narzekamy na naszą edukację, ale na uczelni mam kontakt z wykładowcami z zagranicy, którzy bardzo cenią polskich studentów. To ciekawy wskaźnik, który pokazuje, że nie doceniamy w kraju tego, co uzyskujemy w szkołach, natomiast kiedy studenci wyjeżdżają są bardzo pozytywnie oceniani za swoją wiedzę i kompetencje.

Podobnie jest z nauczycielami czy systemem edukacji?
- Tu jest trochę inna sytuacja, bo jak wiemy w Unii Europejskiej zachęcamy nauczycieli do mobilności, do podejmowania pracy za granicą. Tu pojawia się jednak problem uznawania kwalifikacji nauczycieli. Ci, którzy mają w Polsce pełne kwalifikacje, na przykład w Wielkiej Brytanii na początku mogą pełnić jedynie rolę asystenta nauczyciela. Trudno więc określić, jak jest oceniany polski nauczyciel przez pryzmat nauczycieli z zagranicy.

Wspomniała pani o asystentach nauczycieli w Wielkiej Brytanii. W Polsce trudno to sobie nawet wyobrazić. Czyli systemy jednak się różnią?
- Oczywiście, choć my też mamy asystentów nauczycieli, zwłaszcza w klasach, w których są uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Niemniej jednak - choć od strony prawnej są możliwości, to w praktyce - głównie ze względów finansowych i organizacyjnych - brakuje nam asystentów nauczycieli. Dzięki nim nauczyciel prowadzący zajęcia z danego przedmiotu mógłby skupić się tylko na tym, a nie na pomocy uczniowi, który ma specjalne potrzeby.

W Polsce nauczyciel nie ma swojego biurka - jest tylko wielki pokój nauczycielski. Nie ma też telefonu służbowego, więc z prywatnego musi załatwiać sprawy wycieczek szkolnych i inne. Przyzwyczailiśmy się do pewnych rzeczy, do których chyba przyzwyczajać się nie powinniśmy?
- Tu się w pełni zgadzam, choć jestem przeciwniczką wszelkiej generalizacji. Jak pracuję na przykład w Warszawie z dyrektorami szkół, podczas warsztatów często dzielą się swoimi doświadczeniami i opowiadają, jak organizują pracę nauczycielom. Wiem, że są w Polsce szkoły, które mają warunki ku temu, żeby nauczyciel miał tam swoje biurko, ale są też takie, gdzie takich warunków kompletnie nie ma. Sytuacja jest dosyć zróżnicowana, niemniej jednak w naszym kraju wciąż mówimy o wydatkach na oświatę. Zmieniłabym to pojęcie i powiedziała, że powinniśmy inwestować w nauczycieli w szkole. Edukacja jest bardzo poważnym zadaniem, które bierze na siebie państwo, dlatego należy postrzegać ją właśnie poprzez pryzmat inwestycji, a nie wyłącznie wydatków. Nie powinniśmy więc przyzwyczajać się, że nauczyciele dokładają swoją energię i środki finansowe do edukacji. Że korzystają z własnych telefonów komórkowych czy z własnego komputera do pracy (...).

Zobacz także

Piotr Król

Piotr Król

Michał Moszyński

Michał Moszyński

Piotr Całbecki

Piotr Całbecki

Jarosław Jucewicz

Jarosław Jucewicz

Piotr Hemmerling

Piotr Hemmerling

Magdalena Nowak-Paralusz

Magdalena Nowak-Paralusz

Tom Zukal

Tomáš Zukal

Dariusz Kurzawa

Dariusz Kurzawa

Łukasz Wudarski

Łukasz Wudarski

Jarosław Chmielewski

Jarosław Chmielewski

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał,
Iwona Muszytowska-Rzeszotek
i Maciej Wilkowski.


Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 159221269610547050997
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę